• Jag kom inte på något bättre

Svinis-smittad hos för tidigt födda?

Okej.. nu kanske jag överdriver..
    ..Men va i hellskotta gör ett svininfluensa-smittat barn på samma avdelning som min dotter?! (+ massor av andra för tidigt födda)

Visst att de tvättar sig väldigt noggrant osv, men man känner sig ju endå lite orolig, även om jag tycker att det hela är överdrivet och förstorat.. Jag menar, vem vill att sin nyfödda ska få en sjukdom?

Har jag rätt att vara grinig och chockad över det hela, eller är det bara jag som överdriver?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-27 14:42
    Det är vissa som missuppfattat mig, eller så är det bara jag som var så arg så jag inte förklarade noga hur jag menade..

Jag anser såklart inte att bebisen ska få dåligare vård eller ingen alls pga sjukdomen.. Men att de har henne/honom på samma avdelning som prematurbarn som är födda allt mellan vecka 25 och 35.. Jag kan bara inte koppla ihop hur de planerat för det?

Jag hoppades att de iallafall skulle ha vett att inte gå emellan och ut mellan salen och andra rum, men jo då, de gör de..

• Svar på tråden Svinis-smittad hos för tidigt födda?
  • EsMamma

Antagligen är det barnet där för att det på den avdelningen kan få den vård det så väl behöver. Inget barn är väl mer värt än något annat?

När min son var 10 mån och låg på BIVA, KS Solna och kämpade för sitt liv under flera veckors tid så låg det på andra salar barn på BIVA barn med RS. Alla barn hade behov av den vård man kunde få på BIVA.

• MissLillan

Var hade du tänkt att detta lilla barn annars skulle tas om hand?

• Schnooglewookiemush
    EsMamma skrev 2009-10-22 21:04:52 följande:
    Antagligen är det barnet där för att det på den avdelningen kan få den vård det så väl behöver. Inget barn är väl mer värt än något annat? När min son var 10 mån och låg på BIVA, KS Solna och kämpade för sitt liv under flera veckors tid så låg det på andra salar barn på BIVA barn med RS. Alla barn hade behov av den vård man kunde få på BIVA.
    Jag tror knappast att ts anser att det barnet är mindre värt än något annat. Fakta återstår dock, det är en väldigt hysteri med svininfluensan och givetvis vill man inte att ens för tidigt födda och sköra bebis ska bli smittad. Personalen borde ha pratat igenom det där så att ts och de andra föräldrarna på avdelningen slipper känna sig rädda.
  • Trollet Ludenben
    MissLillan skrev 2009-10-22 21:12:01 följande:
    Jag tänkte samma fråga... barnet har ju rätt till samma vård oavsett sjukdom.

MEN ts jag förstår hur orolig du är. Jag har två prematurfödda pojkar. Den ena i v 36+6 och den andre född feb 09 i v 31+4. Men min yngste pojke som var född 2 mån förtidigt var jag livrädd att någon smitta skulle drabba honom. Så även om barnet har rätt till samma rättvisa vård som ditt barn så är det ju självklart att du är orolig. Bara den som fått prematurt vet hur jävla rädd man är för att barnet inte ska överleva eller att barnet ska få komplikationer. Det är en kris att få prematurt och under hela första tiden har man en inre oro. Svininfluensa på avdelningen gör ju inte oron mindre direkt.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
    AtroCious skrev 2009-10-22 21:00:55 följande:
    Jag skulle instinktivt bli upprörd, utan tvekan. Prata med personalen om det och se vad de säger och tycker.
    ok bra att jag inte är den enda som reagerar...

( för att inte ens ta upp att det kom in en mamma till förlossningen idag med magsjuka.... -.- )
    EsMamma skrev 2009-10-22 21:04:52 följande:
    Antagligen är det barnet där för att det på den avdelningen kan få den vård det så väl behöver. Inget barn är väl mer värt än något annat?När min son var 10 mån och låg på BIVA, KS Solna och kämpade för sitt liv under flera veckors tid så låg det på andra salar barn på BIVA barn med RS. Alla barn hade behov av den vård man kunde få på BIVA.
    Ja såkalrt att bebisen ska få vård så att hon/han klarar sig, men jag tycker att de borde ta just den bebisen till slutet av korridoren.
    MissLillan skrev 2009-10-22 21:12:01 följande:
    Av läkare såklart, men att ha bebisen så nära bebisar som är födda från vecka 24 och uppåt låter verkligen (i mina öron) inte klokt.
  • Schnooglewookiemush
    Jag kom inte på något bättre skrev 2009-10-22 21:18:08 följande:
    ok bra att jag inte är den enda som reagerar... ( för att inte ens ta upp att det kom in en mamma till förlossningen idag med magsjuka.... -.- )
    Fast vad skulle hon göra? Föda hemma?
  • Trollet Ludenben
    ok bra att jag inte är den enda som reagerar... ( för att inte ens ta upp att det kom in en mamma till förlossningen idag med magsjuka.... -.- )
    va?? När jag var lite förkyld (och det var inte förkylning utan mjölken som rann till men var osäker på det först) då fick jag komma in med munskydd. När han flyttats till ett annat neo med mer lättvård åkte jag på en dunderförkylning och fick hålla mig borta 4 dagar.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • myskatt
    Min dotter fick ligga isolerad på barnavdelningen när hon var 13 månader och totalt utorkad pga magsjuka. Vad skulle vi gjort med henne om detta alternativ inte funnits? Hennes far blev också sjuk den natten när han låg inne med henne.

Men självklar kutar man inte runt på avdelningen.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
Svar på tråden Svinis-smittad hos för tidigt födda?