• Melmis

Ni som gjort om erat badrum....

Vad satte ni in för nytt?
    Matta, kakel, klinkers, tvättställsmöbel?
    Vad valde ni för märken? Köpte ni det på butiken eller över nätet? Vad fick ni betala? Är ni nöjda? Badkar, akryl, emalj eller gjutmarmor, varför?
    Tacksam för svar då vi ska göra om vårat i december, håller på att välja för fullt. Men det är sååååå svårt!!!

• Svar på tråden Ni som gjort om erat badrum....
  • Juno

Vi håller på att göra badrum/spa i vad som tidigare var ett oisolerat förråd, så det är lite jobb

Vi har valt sandfärgat klinkergolv och kakel på väggarna, vitt med två eller flera ränder i brunt kakel från golv till tak. Duschvägg och vägg mot relax-delen blir i betongglas

Vi handrade på Hornbach där vi tycker att vi får kvalitet till bra pris.

Möblerna blir IKEAs Godmorgon i ekfanér

Badkaret är i akryl och ska kaklas in. Billigast och vi ville ha inkaklat

Priset är svårt att säga eftersom vi börjat från grunden och inreder 40 m2.
    Men säg att vi lagt 15 000 på klinker, kakel, betongglas, golvvärme, kranar och brunnar, ett badkar och en toastol. Sen tillkommer handfat och möbler

• Angeliqan

Vi är mitt upp i en badrumsrenovering...

När du köper kakel/klinkers kolla gärna så att det är godkänt av BKR (Byggkeramikrådet).
    Om det inte är godkänt av BKR och du köper nåt billigt av sämre kvalitet så är det inte säkert att ni får badrummet försäkrat.

Jag vet inte ännu vad vårt badrum kommer landa på men ca 40' skulle jag tro. Då är allt från grunden inräknat såsom våtrumsskivor, fuktspärrar klinkers, porslin och inredning mm. Vi har lite rabatt för att gubben jobbar i branschen.

Badkar ska vi inte ha nåt så där kan jag inte tipsa...

Tvättställ har jag tänkt (om vi inte hinner ångra oss) Ikeas godmorgon serie.. Den vita som är 120 cm med 2 tvättställ.

• nexie

Vi gjorde vårt pga vattenskada (gick på försäkringen) totalpriset som vi då inte betalade slutade väl på ca 100000:-
    Men då fick dom fixa golvet ordentligt eftersom vi bor i trähus. Då spricker lätt klinkersen om man inte gör det ordentligt från grunden!!!
    Vi tog vita stora rektangulära kakelplattor på 3 väggar och småsmå svart/gråa rektangulära bakom badkaret.
    På golvet blev det svart/grått.

Möblerna tog vi en mörk serie från IKEA (minns inte vad den heter) Men lite mörkröd aktigt.

Vi gjorde ju då inget själva så det kostade ju! (men som sagt vi betalade ju bara självrisken)

Vattenskadan innan blev av att den som gjort badrummet innan inte hade gjort golvet rätt - tydligen ett rätt vanligt problem i trähus, så kolla upp det noga om ni bor i villa.

Skit snyggt enligt mej själv!!!

• Melmis

Nu har jag fått lära mig en sak i varje fall, man ska ha gjutmarmor i badkaret, akryl blir repigt och fult och tappar glansen på en gång...

Svar på tråden Ni som gjort om erat badrum....