• Fiffa5

När får man ställa sig i kö till IVF??

Undrar när man har rätt att ställa sig i kö till IVF!

Håller nu på och provar Pergo, men eftersom kötiden är så lång om man vill få IVF genom landtsinget undrar jag om jag kan ställa mig i kö redan nu eller måste man ha testat alla alternativa behandlingar innan man ens får ställa sig i kön?

Denna väntan känns så hopplös!!

• Svar på tråden När får man ställa sig i kö till IVF??
  • Sanna73

Tror man behöver en remiss för att hamna i landstingskön. Kan du inte bara be din gynekolog att skriva en remiss för IVF?

• Fiffa5

Jo, jag antog att man behöver en remiss, men tror ni att läkaren vill ge mig en sån redan nu? Man behöver inte vänta?

• Sanna73

Har ni gjort utredning? Utredning brukar man kunna göra efter att man försökt bli med barn ett år utan att lyckas. Visar utredningen att något är fel brukar det inte vara några problem att få remiss, eller om man bara försökt lång tid (oförklarligt barnlös). De kan dock vilja att man prövar tex insemination först.

• Carro

Det varierar nog lite från läkare till läkare när de sätter upp en i kön till ivf..

Men om kön är lång där du bor så tycker jag att du ska ta ett samtal med din läkare och förklara att ni vill bli uppsatta i kö.

Skulle ni lyckas bli gravia innan ni kommit fram i kön så är det ju bara att ni blir borttagna från kön!

Lycka till

• Fiffa5

Sanna73: Jag har väl gjort en del av en utredning i alla fall, o det ledde till att jag fick börja med Pergotima för att ge ÄL en extra skjuts. Men om det inte hjälper vill ju inte jag behöva vänta 1,5 år på att få gå vidare med ngt annat.

Hur är det med insemination då? Vad kostar sånt o är det lika lång kö till det som till IVF?

• Bispan

Eftersom du opererat bort en cysta och har problem med ägglossningen borde ni väl kunna anses ha problem att få barn och då ska det väl inte vara några problem att få komma med i IVF-kön?

Vad sades då du fick Pergon utskriven? Jag tycker du ska prata med den läkaren så kanske ni kan stå i kö under tiden ni provar med Pergo. Vi gör det.

Vi fick reda på att jag har endo i våras och vi hörde oss för om vi skulle söka hjälp redan nu. Det tyckte IVF kliniken absolut att vi skulle göra. Både på grund av endometriosen och min ålder iofs. Men du har kanske inte din ålder så mkt mot dig?

• Fiffa5

Tack alla - då låter det ju som att jag ska höra med min läkare om jag inte kan få bli uppsatt i kön redan nu.

Jag är snart 32 år så SÅÅ ung är jag ju inte....

• Sanna73

Brukar inte vara lika lång kö till insemination om jag förstått det rätt och kostnaden beror väl på. Patientavgift via landsting och i det privata varierar det, kan tyvärr inte ge nämre svar. Men prata med din läkare.

Fast ni har redan ett barn va?
    Syskonförsök brukar inte gå att få via landstinget utan då måste man gå privat och där behövs ingen remiss, då ringer man bara till en klinik som gör privata försök och så får man komma dit, ta med de journaler som finns, ev gör de kompliterande utredningar och annars kör man igång så snart det bara går. I stort sett inga väntetider när man går privat.

Lycka till

• Fiffa5

Sanna73: Nej, vi har inga barn. Blev gravid 2004 men det slutade tyvärr med missfall i 12e veckan. Sen dess har inget hänt.

• Sanna73

Ah förlåt.
    Klumpiga jag, blandade ihop två olika presentationer.

Då borde det inte vara några problem att få ställas i kö, eftersom din medicinska status ändrats sedan mf.

• Fiffa5

Sanna73: Ingen fara Ska nog försöka prata med min läkare på MamaMia. Om hon inte tycker som jag, kan man ringa direkt till de ställen som utför IVF eller insemination då?

• Anne69

Visst kan du stå i landstingskön samtidigt som du gör andra fertilitetsbehandlingar. Det viktiga är att du är färdigutredd! Be gynekologen att skicka en remiss. Pergo eller inseminationer kan ni ju fortsätta med under tiden. Och skulle du bli gravid under väntetiden så går ju platsen till någon annan, så det är ingen fara.

• Fiffa5

Tack alla för era svar! Ska försöka samla mod o ringa min läkare, vet inte varför det känns så jobbigt....som att man ber om ngt man inte har rätt till och att de tycker man är konstig som ens funderar på ngt sådant. Men ni har peppat mig!

Svar på tråden När får man ställa sig i kö till IVF??