• Cia D

Bor/Bott i Tyskland?

Vi ska ev flytta till Tyskland om några månader med vår lille son som är 17 månader. Undrar lite kring barnomsorg samt aktiviteter som öppna förskolor mm.
    Nå´n som bor/bott i Tyskland o kan berätta lite?

• Svar på tråden Bor/Bott i Tyskland?
  • Örnie

Okej då. Det skulle underlätta om du nämnde vart i Tyskland du ska flytta. Det är ett stort land med många skolsystem och olika traditioner. I Bayern brukar t ex kyrkorna ha grupper för barn och föräldrar (Krabbelgruppe). Det kanske är annorlunda i Mecklenburg, vad vet jag?

I varje fall finns det förskola från 3 års ålder. Sen bygger de dagis för småbarn överallt sedan några år tillbaka. Det är dock alltid bra att ha någon som kan hämta från dagis ifall man jobbar längre t ex. När barnen börjar skolan kan man inte längre lita på att någon tar hand om dem på schemalagd tid. Det är i alla fall min erfarenhet.

Alltså, nämn trakten du ska flytta till och du kommer säkert få fler svar.

• Krake

Som sagt är det nog väldigt olika. Här i liberala Berlin finns mycket dagis och även fritids, men på andra håll vet jag att det är himlans svårt att hitta barnomsorg. T ex har många dagis öppet bara ett par timmar på förmiddagen och eftermiddagen. Bor man på ett sånt ställe är aupair eller liknande ibland enda alternativet om man inte ska ha hemmafru/man.

Svar på tråden Bor/Bott i Tyskland?