• Smulan1973

    Välkommen hem-present

    Ett par från vår föräldrautbildning kommer hem nästa vecka med sin 2½-åriga dotter från Taiwan. Vi tänkte åka och möta dom på flygplatsen när dom kommer hem. Är det någon som kan komma med lite tips och idéer om vad man kan ta med sig för presenter och dyl.?

  • Svar på tråden Välkommen hem-present
  • Näckrosen

    Jag skulle kunna tänka mig att de kanske inte vill ha så mycket presenter på flygplatsen eller direkt efter hemkomsten.
    Kanske någon leksak till dottern, eller något litet till hennes rum.
    Däremot tror jag de skulle uppskatta att slippa tänka på mat direkt efter flygresan och andra praktiska detaljer. Kanske handla hem det som man behöver som de inte kunnat gjort själva. Antar att de varit borta några dagar. Tex mjölk, bröd osv för att inte behöva åka till affären första dagen.

    Trevligt tänkt av er att möte dem och vilja ge dem något.

  • Angla

    Handlat vill man ha men oftast har släkten fixat det skulle jag tippa. Och presenter är ju superk ul. Kläder kan vara roligt även om mman ofta ha ren hel uppsjö. Träleksaker tex pussel kanman aldrig få för mycket av. Stapelclown från Brio är också en bra sak.

  • Juno

    Köp kläder! Jag ville känna att andra fattade att jag hade fått barn, och till den som fått barn köper man kläder. Gör som man brukar med bebiskläder och köp lite större storlek om du tror att hon har mycket som passar nu.

    Själv hade jag faktiskt inte så mycket kläder till mina barn. Adoptionsresan var dyr så alla besparingar var slut. Kläderna vi köpt innan var alldelses för stora och vi var utan pengar från FK i två månader innan det funkade med föräldrarpenning (båda var hemma eftersom vi fick två barn). Så barnkläder hade varit välkommet. Tyvärr fick vi mest billiga leksaker och målarböcker. Trist

  • Namaste72

    Champagnekorg med ost, kex och lite små barnsaker instoppat emellan. Någon pekbok, klädesplagg osv... Behöver inte vara riktig champagne, fusk-skumpa är minst lika gott


    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • MammaHella

    Det vi har uppskattat när vi kommit hem var faktiskt just praktiska saker att få. Hembakt bröd, färdiga middagar,städhjälp och annat som vi fick som presenter. Annat som vi uppskattade var presentkort så att vi kunde köpa kläder i rätt storlek. Vi hann inte förbereda så mycket ( bara några få dagar mellan bb och rb vid de första två adoptionerna) och släkten bodde långt ifrån oss.

    Vi hade dock många vänner (och släktingar) som fixade och donade fram kläder och annat när vi reste iväg för att hämta vårt barn. Nu vet jag inte hurdana era vänner är. Har de alla kläder och annat inköpt? Vill ni ge en gåva till dem eller till barnet?

    Annars är ju böcker och annat som ger språklig förståelse, glad barnmusik, sångbok med tillhörande CD och liknande saker är roliga att få. Leksaker i all ära, men hemmet brukar snabbt översvämmas av det och barnet blir inte gladare för det.

  • Smulan1973

    Åh, vad mycket bra idéer. Kom gärna med flera.

    Fylla hemmet med matvaror, städa osv. är uteslutet då vi inte har tillgång till deras lägenhet. Och om presenten ska vara till föräldrarna eller barnet har vi nog inte funderat på. Alla förslag är välkomna.

  • Sally

    Dock leksaker till tjejen är säkert jätteuppskattad - är det en bebis, märker de ingenting, men en 2,5 åring tycker det är superkul att få egna saker, och som vi alla vet, 'ägde' inte våra barn något särskilt under den första tiden. Allt annat var bra tips (kläder, mm), men absolut något till tjejen också. Vår son fick en Bobbycar direkt efter hemkomst av en kompis, jätteuppskattad (dock lite väl dyr kanske). En liten vagn eller spis eller musikalisk instrument? När vår son var 2,5, älskade han sin munspel och träfjöjt och vad som helst han kunde banka på. Han har sådana klockor man skakar på, och i den åldern, skulle hela familjen skaka på något sådant eller banka på en metalltriangel, och gå runt i huset och sjunga och spela samtidigt. Bullrigt, men mycket roligt.

    Byggklossar av skumm är också bra i den åldern - jag slängde våra trä byggklossar, så trött var jag att få in dem i skallen eller kliva på dem!

  • Pyttismamman

    Hur bra känner ni dom? Vet ni att de skulle uppskatta att ni kom och mötte på flygplatsen eller kan de tycka att det är jobbigt och bara vill hem så snabbt som möjligt?
    Kanske räcker det med blommor på flygplatsen och så presenter någondag senare när de kommit i ordning hemma?

  • Ethi

    Åh, det spelar nog ingen roll hur trött och slut man är... Att se att några faktiskt tycker att det är så stort att just man själv blivit förälder och fått barn så att de tagit sig ut till flygplatsen och väntat i en liten evighet på att man ska komma ut där - nä, jag kan inte tänka mig att det inte skulle uppskattas Jag trodde inte själv att det skulle vara något men när man väl såg en liten klunga stå där och vänta på VÅRT mirakel... Då var det inte långt till tårarna

    Jag har tyckt att det varit roligast att få kläder faktiskt. Precis som Juno skriver så har det känts lite mer högtidligt på något sätt! Nyförlösta ger man ju kläder, det är liksom så det ska vara eller något


    Pyttismamman skrev 2009-10-25 22:50:31 följande:
    Hur bra känner ni dom? Vet ni att de skulle uppskatta att ni kom och mötte på flygplatsen eller kan de tycka att det är jobbigt och bara vill hem så snabbt som möjligt? Kanske räcker det med blommor på flygplatsen och så presenter någondag senare när de kommit i ordning hemma?
  • Angla

    Vi fick även en mor-barn bukett ni vet en stor och en liten sammanbundna med sidenband.

  • Namaste72
    Angla skrev 2009-10-26 07:58:24 följande:
    Vi fick även en mor-barn bukett ni vet en stor och en liten sammanbundna med sidenband.
     Åh... Det fick vi när vi fick barnbesked av en referent! Så himla fint, det kändes verkligen som om de förstod vår glädje
    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Namaste72

    Pappan fick en cigarr!


    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Pyttismamman

    Ethi: Ok då är det nog lugnt. Jag tänkte bara att det är många som fått biologiska barn som absolut inte vill ha besök precis när de kommit hem, och att det kanske skulle vara likadant när man kommer hem med ett adopterat barn.

    Men som present tror jag att kläder är bra. Det går alltid åt! Och så nån leksak också kanske?

  • Ethi
    Pyttismamman skrev 2009-10-26 14:11:59 följande:
    Ethi: Ok då är det nog lugnt. Jag tänkte bara att det är många som fått biologiska barn som absolut inte vill ha besök precis när de kommit hem, och att det kanske skulle vara likadant när man kommer hem med ett adopterat barn.
    Ooja, efter att man kommit hem ja! Men flygplatsen är inte hemma ännu, och då går man på något övermänskligt bränsle sen resan och lättnaden över att ha lyckats rodda hela härligheten hem, att några snabba gratulationer i ankomsthallen är hur enkelt som helst och bara trevligt I alla fall har jag känt så.
  • Emeli

    Om ni hinner få fram den i tid skulle en waldorfdocka till den lilla med all säkerhet bli uppskattad.

  • Angla
    Ethi skrev 2009-10-26 15:39:52 följande:
    Ooja, efter att man kommit hem ja! Men flygplatsen är inte hemma ännu, och då går man på något övermänskligt bränsle sen resan och lättnaden över att ha lyckats rodda hela härligheten hem, att några snabba gratulationer i ankomsthallen är hur enkelt som helst och bara trevligt I alla fall har jag känt så.
    Ja ooooh ja det är liksom pricken över i:t. Lättnaden och glädjen över att vara hemma blandas av all kärlek man känner från dem som möter.
  • Vimsa2

    Glömde att säga att de är tyvärr ganska dyra... Ca 550 kr för den stora dockan.

    Annars finns den fina Corolle dockorna i asiatisk utseeande, den har vi också .

    www.leksaksborgen.se/11011--.jpg

    www.leksaksborgen.se/Dockor/4279-Corolle.html

    Den minsta dockan kostar ca 149 kr (ca 20 cm) och kan beställas från Leksaksborgen. Den asiatiska dockan brukar vara slut på de leksaksaffärerena som annars säljer Corolle dockorna, det brukar bara vara leksaksborgen som har de kvar..

    Lycka till!!

Svar på tråden Välkommen hem-present