Dammsugning av rya matta???
Hej
Jag funderar på att köpa en rya matta till vardagsrummet och undrar om de är lätta att dammsuga? Samlas det mycket smuts på dom?
Hej
Jag funderar på att köpa en rya matta till vardagsrummet och undrar om de är lätta att dammsuga? Samlas det mycket smuts på dom?
Vi har en och den är väl ganska lätt att dammsuga, men självklart samlas det mycket smuts i den. Gissningsvis får man väl aldrig bort allt damm vid dammsugning...
Är de hållbara eller lossnar trådarna lätt?
Okay, tack för svaret.
Någon mer som har erfarenhet av rya mattor?
Jag köpte en ganska dyr ca 3000 från en mattäffär. För att få bort så mycket smuts som möjligt har man varit tvungen att damsuga lite "kors å tvärs" vilket inte rekomenderas. Den har svarta och röda trådar blandat. Är mindre än ett år och kanske hälften av det röda är borta, lite tråkigt. Det bästa är att skaka den ute men den väger bly!! så det är nästan omöjligt att göra själv. Annars är den mjuk och go
Vi har en billig ryamatta (Hampen) från Ikea och det är lite glansig tråd i den vilket gör att det inte fastnar särskilt mycket skräp i den. Tycker den är lättskött, dammsuger bara som vanligt och mattor får man ju alltid dammsuga kors och tvärs som ixpix skriver
Vi har en ryamatta i ull från Ikea (Vitten?) och den luddar helt sanslöst mycket, så köp inte den! Efter två år luddar den fortfarande...
Tack för tipsen.
Nu har jag köpt en Ryamatta.
Den heter "Lobby" och är köpt på mattlandet i Gbg. Den är svart med silvriga stänk.
Kostade 1990:-
Enligt han som jobbar där så är det bra kvalité på mattan och den luddar inte. (Vi får väl se.)