• Mindy82

Känner Mej Så Ensam i Mitt Problem!

Hej! Mitt namn är Mindy.
    Jag har (förmodligen) oxå pco, fick de upp skrivet av min gynekolog på en papperslapp, sen bad han mej gå hem och googla ordet för att lära mej mer om vad jag förmodligen hade. Ingen vidare läkare direkt. Så även om jag nu har både googlat och sökt runt lite, så undrar man ju mycket fortfarande. Jag har inte haft mens eller äl på ca 10månader och vet lixom inte vad ja ska göra här näst. Jag vill gärna ha barn, men har inget stadigt förhållande just nu. Men önskar endå att jag fick min mens och äl som vanligt. Jag skulle gärna villja ha alla råd som går att få, vad kan man göra för att få igång ÄL och mensen igen?? Jag är en tjej som är modellen större, men har nu gått ner över 10kg för att kunna bli gravid, men ingen lycka.Har även ändrat min diet och äter ganska nyttigt nu mer. Vem ska jag prata med, villa läkare ska jag kontakta? finns de medecin som sätter fart på äl som jag kanske kan få utskrivit, eller någon magisk rot från naturapoteket*s* vad som helst som jag kan prova. Jag äter även vitaminen "Kvinna" från apoteket.Sen ännu en undran, det här med att kvinnor blivit gravida trotts att dom inte haft ÄL elelr mens(vad de vet)beror de alltså på att dom just då, kanske utan att haft mens eller äl, tajma in en äl eller hur menar man? Under mitt förra förhållande, när vi försökte bli gravida hade jag få gånger mens och äl. Men trotts att jag visste att mensen inte brukade komma inbilla jag mej att det var pga av att jag lyckats bli gravid. Jag tänkte den här gången kanske de faktiskt är så att de finns en bebis där inne. Men som vanligt var det bara som att slänga pengarna i sjön med att köpa gravtest.. de var så negativt som de bara kunde vara. Brukar ni med pco eller utebliven mens kolla om ni lyckats bli gravida trotts att mensen endå alltid brukar utebli?
    Lägger ni oxå ner massa pengar på att ni så gärna hoppas och vill? Jag är så tossig att jag tror att jag kan ha lyckats bli gravid efter varje samlag ja har, och de värker av nyfikenhet att få kolla med testet.Nån annan som är lika knasig som mej eller kan ge mej råd?
    Skriiiiv gärna`, jag är så ensam i detta!

• Svar på tråden Känner Mej Så Ensam i Mitt Problem!
  • Mindy82
    Mindy82 skrev 2009-10-23 00:46:59 följande:
    Hej! Mitt namn är Mindy.Jag har (förmodligen) oxå pco, fick de upp skrivet av min gynekolog på en papperslapp, sen bad han mej gå hem och googla ordet för att lära mej mer om vad jag förmodligen hade. Ingen vidare läkare direkt. Så även om jag nu har både googlat och sökt runt lite, så undrar man ju mycket fortfarande. Jag har inte haft mens eller äl på ca 10månader och vet lixom inte vad ja ska göra här näst. Jag vill gärna ha barn, men har inget stadigt förhållande just nu. Men önskar endå att jag fick min mens och äl som vanligt. Jag skulle gärna villja ha alla råd som går att få, vad kan man göra för att få igång ÄL och mensen igen?? Jag är en tjej som är modellen större, men har nu gått ner över 10kg för att kunna bli gravid, men ingen lycka.Har även ändrat min diet och äter ganska nyttigt nu mer. Vem ska jag prata med, villa läkare ska jag kontakta? finns de medecin som sätter fart på äl som jag kanske kan få utskrivit, eller någon magisk rot från naturapoteket*s* vad som helst som jag kan prova. Jag äter även vitaminen "Kvinna" från apoteket.Sen ännu en undran, det här med att kvinnor blivit gravida trotts att dom inte haft ÄL elelr mens(vad de vet)beror de alltså på att dom just då, kanske utan att haft mens eller äl, tajma in en äl eller hur menar man? Under mitt förra förhållande, när vi försökte bli gravida hade jag få gånger mens och äl. Men trotts att jag visste att mensen inte brukade komma inbilla jag mej att det var pga av att jag lyckats bli gravid. Jag tänkte den här gången kanske de faktiskt är så att de finns en bebis där inne. Men som vanligt var det bara som att slänga pengarna i sjön med att köpa gravtest.. de var så negativt som de bara kunde vara. Brukar ni med pco eller utebliven mens kolla om ni lyckats bli gravida trotts att mensen endå alltid brukar utebli?Lägger ni oxå ner massa pengar på att ni så gärna hoppas och vill? Jag är så tossig att jag tror att jag kan ha lyckats bli gravid efter varje samlag ja har, och de värker av nyfikenhet att få kolla med testet.Nån annan som är lika knasig som mej eller kan ge mej råd? Skriiiiv gärna`, jag är så ensam i detta!
    Hoo Hoo, ja kan väl inte va ensam om att känna så här?
  • Turbomamma

Tror inte alls att du är ensam om att känna som du känner. Är nog väldigt vanligt bland tjejer. Både bland de som lever i förhållande och de som är singlar.

Att ha PCO är ingen ovanlig diagnos. Sen finns det många olika varianter och jag tror att man gör en viss skillnad mellan PCO och PCO-S. Finns dom som inte ens vet om att dom har det och kanske som enda symtom har ganska glesa menstruationer. Sen finns det dom som har jättestora problem både med att bli gravida, men också med övervikt, finnar, kraftig hårväxt med mera. Sen behöver det inte alls vara kört att bli gravid eller ens jättesvårt. Tvärtom säger dom att PCO:are ofta är väldigt tacksamma att behandla och många gånger har man lätt att bli gravid bara man får till ägglossning. Tror att du kan hoppa örter och sånt, jag är rätt krass och tror på vetenskap men det där får man känna själv. Är du seriös och vill skaffa barn får du söka någon gynekolog som skriver ut något som stimulerar ägglossning och sen får du använda ägglossningstest och mysa när det är dags.

Kram och lycka till

• rugada

Hej!

Du är inte ensam och känna så här. Jag fick reda på att jag hade Pco ganska tidigt, läkaren skrev också ner vad det hette och bad mig att googla fram information om det. Men det brydde jag mig inte om så mycket då det inte var aktuellt just då att skaffa barn.

Nu har jag fått utskrivet tabelleter som heter Pergotime, dessa ska sätta igång ägglossningen. Man ska äta max sex kurer, fungerar det inte kan man övergå till hormonsprutor. Det finns alltså hopp .

Kram

• Mindy82

Tack för era svar, de betyder jätte mycket!

• LiselottePCOS

Det finns tom Patientföreningen för PCO och PCO-S. www.pco-s.com.Där finns även ett diskussionforum som vem som helst kan delta i, gratis.

Du är inte ensammen som har PCO/S. (PCOS är vanligare än diabtes typ två, dvs åldersdiabetes och hur vanligt är inte det) . Jag har en känsla av att många tycker det är jobbigt att få beskedet PCO/S vilket jag kan förstår och vill inte tala om PCO/S. Tex pga svårigtheten att få barn, övervikt, generade hårväxt och akne.

Har märkt att om jag vågar säga något om att jag har PCO/S så får jag förståelse från många människor.

Har en blogg som du / ni kan läsa i om ni vill(Jag är inte fanatiker på att skriva där så jag skeiver lite då och då vid infall av inspiration och när jag har tid):

blogg.passagen.se/liselottepcos/

Svar på tråden Känner Mej Så Ensam i Mitt Problem!