• snart 4

HJÄLP se hit katt älskare!

jag har precis blivit en katt ägare. jag hämtade min underbara kattunge i onsdags.

men jag har lite fågor.

hon mjauar hela nätterna och dagen.. vad ska jag göra då?
    hon vill ha gos hela dagen.... men jag kan tyvärr inte ge henne det hela tiden och så fort hon inte får någon uppmärksamhet så blir hon helt till sig. hon gör allt för att jag ska se henne. hon börjar klättra på mig m.m.

vad beror det på? vad kan jag göra?

tacksam för svar

• Svar på tråden HJÄLP se hit katt älskare!
  • skorpionen80

Hon kanske saknar sin Mamma och sina syskon (om hon är kattunge). Hon är ju van att ha dem bredvid sig hela tiden och nu har hon kommit till ett nytt ställa utan sin kattfamilj. Det är en stor omställning.

Vad händer om du bär upp henne i sängen på natten när hon kallar?

• snart 4

jo det är klart men vad ska jag göra?

om jag bär upp henne så är hon i sängen en stund sen hoppar hon ner och börjar om......

• Majsan70

Det tar ett tag med omställningen. Sen är ju vissa katter mer sällskapliga o pratiga än andra.
    Men viktigast nu i början är att katten får massor av kärlek så den kan börja känna trygghet. Försök att gosa så mycket du kan o lek o busa så kisse blir trött o sen sover gott.
    Sen är katter nattdjur och det får man oxå ha med i beräkningen när man skaffat katt.
    Jag utgår från att katten är tillräckligt gammal för att ha flyttat hem till dig oxå...annars kan dte vara ett tecken på att den inte varit redo att lämna sitt trygga hem.

• Myra88

det kan vara så att hon känner sig ensam... Det bästa jag någonsin gjort är att skaffa en till katt. Är inte det ett alternativ så måste du se till att hon känner sig trygg och aktiverad hela tiden.

• snart 4

hon får massor av kärlek.. och ja hon är över 12 veckor.

funderar på att låna hit hennes mamma ett tag.. vad tycker ni om det?

• skorpionen80
    snart 4 skrev 2009-10-23 10:43:40 följande:
    hon får massor av kärlek.. och ja hon är över 12 veckor. funderar på att låna hit hennes mamma ett tag.. vad tycker ni om det?
    Varför? Det gör väl bara mamman orolig + att ungen får skiljas från mamman ännu en gång.

Ge henne massor med kärlek, lek och gos så blir det bra!
  • Kinya

Jag tycker inte att du ska låna hem mamman eftersom hon förr eller senare skulle behöva skiljas från henne iaf. Det du kan göra (om du vill) är att skaffa en kattunge till men då permanent.

Annars är trygghet det enda som gäller. Gos, kel och lek får henne att vänja sig vid er och ert hem och känna sig trygg med det.

Första natten vi hade vår katt hemma (han var 14 veckor) så gick han runt i sängen hela natten och spann och trampade och ville bara ha en massa trygghet och uppmärksamhet och det fick han. Efter det var det bara hans busande som störde vår nattsömn. Nu stör han bara när han vill ha mat.

• Majsan70
    snart 4 skrev 2009-10-23 10:43:40 följande:
    hon får massor av kärlek.. och ja hon är över 12 veckor.funderar på att låna hit hennes mamma ett tag.. vad tycker ni om det?
    Nej det äingen bra ide. Kattungen skall ju lära sig att bli självständig. Det är Du som är den nya familjen nu.
  • snart 4

okej så då fortsätter jag att ge kärlek.

två fråger till bara:

tex när jag lagar mat så kan jag inte ge henne uppmärksamhet. men frågan är ska jag ignorera henne och när hon börjar klättra på mig bara fortsätta ta bort henne?

på natten kan jag inte sov vad ska jag göra då? ska jag försöka ett tag att få henne lugn och om det inte går ska jag då stänga dörren eller ta in henne på toan eller vad gör jag?

• Majsan70
    snart 4 skrev 2009-10-23 11:13:14 följande:
    okej så då fortsätter jag att ge kärlek.två fråger till bara:tex när jag lagar mat så kan jag inte ge henne uppmärksamhet. men frågan är ska jag ignorera henne och när hon börjar klättra på mig bara fortsätta ta bort henne?på natten kan jag inte sov vad ska jag göra då? ska jag försöka ett tag att få henne lugn och om det inte går ska jag då stänga dörren eller ta in henne på toan eller vad gör jag?
    Vill du inte ha en klättrande katt så markerar du det genom att fösa bort henne o markera med ett nej.
    Stäng inte in katten om du vill ha en harmonisk katt. Se till att aktivera ordentligt innan du går o lägger dig och sen får du faktiskt räkna med att katter är natt djur och kanske inte alltid kommer att anpassa sig efter din dygnsrytm.
  • Kinya

Ang. klättrandet så löstes det automatiskt för oss. Vår katt försökte klättra uppför mitt ben medan jag stod i köket och eftersom det gjorde så in i ***** ont så puttade jag bort honom ganska bryskt (spontan reaktion på smärtan) och han har aldrig försökt det igen. Om katten försöker komma upp på diskbänken så lyft ner den, om och om igen. Mat som behöver stå framme och tina eller liknande ställs hos oss in i mikrovågsugnen så katterna inte kommer åt den. Annars försöker de äta upp det när vi är i ett annat rum.

Sen är det så att kattungar leker på nätterna. Försök göra rummet så tråkigt som möjligt. Plocka bort leksaker och annat kul på nattetid. Sen får du räkna med att få störd nattsömn under lång tid framöver. Jag sov inte en hel natt i sträck de första 1½ åren som vi hade vår ena katt (den vi skaffade som unge, den andra var vuxen när vi fick hem henne och var lugn och tyst nattetid från början). Nu när de är 4 och 5 år gamla så sover de (antar jag iaf eftersom vi inte hör dem) på nätterna precis som vi men de vaknar ju ganska tidigt på morgonen. Våra är instängda i köket på natten för annars väcker de oss kl 4 på morgonen för att de vill ha frukost. Så att stänga in katter på natten är ingen fara men jag hade inte gjort det med en ny kattunge. Mina är vuxna och trygga i hemmet och dessutom två stycken så de håller varandra sällskap.

• CTMT

Det du får tänka på är att det är en kattunge... dvs. den är precis som ett litet barn som kräver uppmärksamhet hela tiden. Och det är klart att den är krävande då den helt plötsligt "blivit ensam", och den känner ju trygghet hos dig :) Det är därför den vill vara nära dig hela tiden.

Att låna dit kattmamman är ingen bra idé alls, men har du funderat över en kattkompis? Många tror att 2 katter är mycket jobbigare och mer krävande än bara 1 katt - fel! Det är helt tvärtom! Skaffar man en katt till så blir katterna mer självständiga eftersom de alltid har varandra! De har alltid någon att gosa med, leka med, bråka med etc. etc. Så en kattkompis är ett starkt tips som jag vet med all säkerhet kommer fungera! :) Och du kommer inte ångra dig. Vet man med sig att man inte har jättemycket tid till övers för en katt så är det bra om den har en kattkompis.

Att även ha ett högt och intressant klösträd med dinglande leksaker och tunnlar och sovplats på är ett hett tips då katter kan sysselsätta sig en lång tid där :)

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
Svar på tråden HJÄLP se hit katt älskare!