Naturell yoghurt
Hej!
Min snart sju månader gamla kille gillar inte gröt eller välling, däremot verkar han väldigt förtjust i min frukost - naturell lättyoghurt. Är det okej att ge honom det eller ska man vara försiktig med mjölkprodukter?
Hej!
Min snart sju månader gamla kille gillar inte gröt eller välling, däremot verkar han väldigt förtjust i min frukost - naturell lättyoghurt. Är det okej att ge honom det eller ska man vara försiktig med mjölkprodukter?
Du kan ge honom det.
Jag gav båda mina barn turkisk/grekisk yoghurt vid den åldern, ofta blandat med frukt.
Enda risken är väl att man inte ska ge för mkt mjölkprodukter eftersom de inte innehåller ngt järn. Men lite yoghurt kan inte skada. Men ge honom inte lättyoghurt utan en med mer fett i, typ 3%. Jag brukar blanda ekologiskt naturell yoghurt från Arla (fet och bra!) med mosad banan och krossade havregryn. Så blir det lite mer matigt, min 9 månaders gillar det.
Tack för era svar! Låter bra, jag ska köpa hem någon lite fetare och testa!
Min tjej är sju månader och jag har också funderat på yougurt som mellis ibland. Men när jag frågade på BVC sa hon att jag skulle vänta till hon är 10-12 månader. Så nu har jag inte vågat ge henne något. Vet inte riktigt varför. Vad har era BVC sagt om det till er?
Tosvald 79, det har inte med mjölkproteinet att göra, dvs ev allergi/intolerans? Vår kille äter också yoghurt med banan i bland, han är nu sju månader men har fått ersättning nästan sedan han föddes. Har också gett honom med äpple och kanel, kanelen föll herrn i smaken.
Vårt bvc har avrått från mjölkprodukter som hel måltid tills ca 12 mån, eftersom de hämmar järnupptaget hos de små.
Min lille son tycker inte heller att gröt är så himla roligt. Frågade om yoghurt och BVC sa att det var inga problem. Gärna turkisk yoghurt (hög fetthalt, 10 %) däremot skulle man undvika mjölk som dryck till efter 1 år.
min son på 8 månader får först sin gröt på morgonen sen äter han frukost med mig igen en timme senare då får han yogurt :) jag brukar köpa allevo jordgubb vanilj eller bara vanilj, den älskar han.
mitt bvc har inte sagt någonting om det, :)
fick faktiskt tipset av en sjuksköterska att jag skulle ge honom det eftersom han ofta är kass i magen och allevo innehåller bifidus och acidofilus eller vad det nu heter:P
Mölk hämmar inte jänupptaget.