• Armani

Symaskinskrångel!

Hoppas jag lägger det här inlägget rätt nu, vet ju att det finns en del proffs här inne

Min symaskin har alltså börjat krångla, och jag skulle verkligen behöva den i helgen så jag hoppas det är nåt jag kanske kan göra nåt åt själv.

Den har börjat hoppa över stygn titt som tätt, och kör jag raksöm så blir sömmen helt lös på baksidan. Sen är det ännu ett problem som jag håller på att bli vansinnig på! I den där springan som man ska trä tråden neröver i (och sen upp igen till den där "kroken") så fastnar tråden heeela tiden vilket i sin tur gör att tråden går av mitt i allt. Tråden nöts oxå ser jag, troligtvis pga detta.

Vad tror ni, nåt som jag kan försöka med själv? Tror faktiskt inte att det är lönt heller att lämna in den, det är en symaskin av enklare modell- Hugin heter märket. Har öppnat upp den lite och tagit bort lösa trådar och damm som jag såg runt om, men det var inte mycket alls. Har smort, bytt nål, ändrat trådspänningen (kanske för lite??) men inget verkar hjälpa Kanske lika bra att köpa en ny?

★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆Pyret BF 100422☆*★
  • Svar på tråden Symaskinskrångel!
  • Stormorsan

Checklista vid symaskinskrångel.

1. Byt nål.
    3. Damma ur i spolhus.
    2. Kolla och trä om både över och undertråd.

Det där med nötningen av tråden. Har det alltid varit så? Fattas det en krok/hake? Kan du se vart tråden nöts?

Jag har varit med om dåliga nålar som nöter av tråden. Kan det vara i nålhålet som nötningen sker?

• Armani
    Stormorsan skrev 2009-10-23 10:42:29 följande:
    Checklista vid symaskinskrångel. 1. Byt nål. 3. Damma ur i spolhus. 2. Kolla och trä om både över och undertråd. Det där med nötningen av tråden. Har det alltid varit så? Fattas det en krok/hake? Kan du se vart tråden nöts? Jag har varit med om dåliga nålar som nöter av tråden. Kan det vara i nålhålet som nötningen sker?
    Ska kolla i spolhuset lite närmare då
    Tråden nöts där inne i springan där den till sist fastnar, förstår du vilket ställe det är jag menar? Den hamnar mot nån metallgrej där inne som den åker in i, som det ser ut iaf. Kan man prova att sätta för den kanske? Tänkte om det är nånting som tidigare har suttit där som ramlat bort? Allt det här har börjat nu alldeles nyligen, symaskinen är väl kanske 4 år.
  • Armani

Jag verkar inte ha någon vidare framgång med mina symaskiner, för nu har jag problem igen

Nu är det nålen som fastnar nere vid spolen å det Hinner sy 1-2 stygn å sen är det kört, då fastnar den där nere å det är helt omöjligt att få upp den utan att behöva plocka ur alla delarna där nere!

Nån som har tips på vad som är galet?? Har provat att byta ut dom delarna som nålen fastnar i, bytt ut nålen otaliga gånger (iom att det oftast går av pga detta), styra maskinen för hand och samtidigt titta om jag ser vad det är som händer men helt utan framgång....

• Armani

Puffar lite och hoppas att nån kanske har nån idé om vad jag kan göra...

Har nu sett att det är den där grejen som man trycker fast spolen på (den som pendlar, kommer inte på vad den heter) som kör in i nålen och gör att den fastnar och går av.

Maskinen är bara en vecka gammal.

• Stormorsan

Vad är det för maskin? Helt fabriksny?
    Är nålen skadad?
    Har du kollat om nålen är rätt monterad? Åt rätt håll och hela vägen upp?

Jag har ingen undertrådsspole som pendlar, skall den göra det? Är undertråden rätt monterad?

Försöker spåna men det är svårt att veta. Kan du inte ringa din symaskinshandlare och fråga?

• Armani
    Stormorsan skrev 2009-11-05 16:45:49 följande:
    Vad är det för maskin? Helt fabriksny? Är nålen skadad? Har du kollat om nålen är rätt monterad? Åt rätt håll och hela vägen upp? Jag har ingen undertrådsspole som pendlar, skall den göra det? Är undertråden rätt monterad? Försöker spåna men det är svårt att veta. Kan du inte ringa din symaskinshandlare och fråga?
    Det är en AEG 795, helt fabriksny. Pendlande skytteln hette den visst, kollade i instruktionsboken Den som man klickar fast spolen på. Hmm, ja det låter ju faktiskt som att nålen skulle vara för långt ned/för långa, men jag har bytt säkert 5-6 nålar idag som gått av/blivit sned och alla dom har varit samma längd och tjocklek varav dom flesta följde med maskinen då jag köpte den.

Den är köpt på elgiganten så jag vet inte, känns inte som ett givande kort att ringa till dom heller..
  • Stormorsan

Nej Elgiganten är nog inga hejare på symaskiner
    Jag vet faktiskt inte vad problemet kan vara.

• Armani
    Stormorsan skrev 2009-11-05 17:02:38 följande:
    Nej Elgiganten är nog inga hejare på symaskiner Jag vet faktiskt inte vad problemet kan vara.
    Nu blir jag totalt förvirrad... Provade nyss och gjorde om allt igen (plockade ur och i delarna, trädde om alla trådar och bytte nål) och nu fastnar inte nålen längre Däremot så slits övertråden av direkt ist Inte vid nålen utan det verkar vara vid trådspänningen... Har provat att lätta på den och att trä om men det är likt ändå.

Haha, kanske dax att jag lägger ner det här med att sy
  • Stormorsan

Kan du inte lämna tillbaka skitmaskinen till Elgiganten och försöka spara lite till och köpa en "riktig" maskin (ev begagnad) av en riktig handlare, som låter dig provsy och som kan hjälpa till vid krångel.

• Armani
    Stormorsan skrev 2009-11-06 11:18:30 följande:
    Kan du inte lämna tillbaka skitmaskinen till Elgiganten och försöka spara lite till och köpa en "riktig" maskin (ev begagnad) av en riktig handlare, som låter dig provsy och som kan hjälpa till vid krångel.
    Jag fick ordning på den igår kväll till slut, vet inte riktigt vad som var på tok faktiskt men nu funkar den iaf
    Det är precis en sån här maskin jag behöver då det inte är nåt jätteavancerat alls som jag sysslar med och förrutom det här krånglet har jag varit mer än nöjd med maskinen, men börjas det igen så får den åka in på service.

Tack för att du tog dig tid iaf
  • Stormorsan

Hoppas den slutar krångla nu då. En krångelmaskin dödar ju kreativitet och syglädje totalt.

Har själv haft en begagnad Singer som bara krånglade, sydde av nålar, trasslade undertråd, käkade tyg osv. Hade lust många gånger att skicka ut den genom fönstret utan att öppna först.

Efter den köpte jag en begagnad Husqvarna 2000, därefter en ny Pfaff overlock och därefter en begagnad Husqvarna Rose. Jag har kvar alla tre maskinerna och avänder för olika ändamål.

Svar på tråden Symaskinskrångel!