• Lydisen

hur ge Sempers magdroppar?

Jag har en 2 veckor och 5 dagar gammal son hemma som får full ersättning då jag inte kan amma honom. Vi har börjat ge honom Sempers magdroppar då han inte riktigt kunnat bajsa utan fått kämpa. Jag undrar helt enkelt om man kan droppa i de 5 dropparna i ersättningen på flaska eller måste man ge dom på sked? Det är lite svårt att ge dessa 5 droppar på sked till ett litet spädbarn, känner inte riktigt att han får i sig allt. Hur gör ni andra som ger magdroppar eller gett till små spädisar?Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden hur ge Sempers magdroppar?
  • camillaoadde

Du kan inte lägga bebisen på skötbordet och öppna munnen lätt o droppa i dropparna?? Så gör jag med min 9 månaders fast med AD dropparna och det har ja gjort typ sen han började med dom.. jätte smidigt...! Annars kan du ju fråga BVC om man kan droppa i dom i ersättningen, man borde ju kunna det men vågar inte säga säkert...

• Blå Flygare

Vi gav på sked från början (1 v), var inget problem om man har en tillräckligt liten plastsked. Vill man kan man ta en droppe ersättning i botten på skeden så allt kommer med, oljan gör ju att dropparna flyter uppepå. Har man i flaska fastnar ist oljan i flaskan.

Har aldrig hört att magdroppar ska hjälpa mot hård mage dock. Messmör eller 1 tsk olja kan man ha i flaskan mot hård mage. Och hålla dem över toan när de är på väg att bajsa.

• Lydisen

Tack för tipset med skötbordet. Har jag faktiskt inte ens tänkt på. Ska försöka testa det. Annars hör jag med BVC om man kan hälla dropparna i ersättningen. Jag har för mig att jag hört eller läst någonstans att man inte får göra det men kan inte hitta det nu.

• Blå Flygare
    camillaoadde skrev 2009-10-23 13:37:30 följande:
    Du kan inte lägga bebisen på skötbordet och öppna munnen lätt o droppa i dropparna?? Så gör jag med min 9 månaders fast med AD dropparna och det har ja gjort typ sen han började med dom.. jätte smidigt...! Annars kan du ju fråga BVC om man kan droppa i dom i ersättningen, man borde ju kunna det men vågar inte säga säkert...
    Eftersom de ska stå i kylskåp är det inte så smidigt att ha vid skötbordet. Sen kommer de mycket snabbare också, så det blir lätt för många droppar. På en sked kan man börja om.
    Det med D-dropparna har jag testat, men han är inte intrsserad av att ha huvudet still
  • Julia 79

Hej!
    Vi gav med en liten sked och sen gav jag det sista med mitt finger, det gör nog inget att inte exakt allt kommer med varje gång.

• Zekelina

Jag ger också bara flaska och jag droppar dem i maten på morgonen (värmer vatten, droppar i och sen i med pulvret - skaka!). Det löser sig bra (är väl inte olja?) och hans magknip är mycket bättre så det är ju ett tecken på at han får i sig det.

• Thursday

Vi har gett dem på sked sedan han var några veckor, kommer inte ihåg exakt. Det har aldrig varit några problem.

Orsaken till att man inte ska ge "medicin" i flaskan är att om de inte äter upp så vet man inte hur mycket de fått i sig.

• Blå Flygare
    Zekelina skrev 2009-10-23 16:01:46 följande:
    Jag ger också bara flaska och jag droppar dem i maten på morgonen (värmer vatten, droppar i och sen i med pulvret - skaka!). Det löser sig bra (är väl inte olja?) och hans magknip är mycket bättre så det är ju ett tecken på at han får i sig det.
    Aktiva bakterier:
    100 miljoner levande Lactobacillus reuteri per 5 droppar.

Övriga ingredienser:
    Vegetabilisk olja (solros, kokos-palmkärna), kiseldioxid.
  • zubi

Har oxå givit min dotter Semper-droppar hennes 2 första månader. Gav dem på en liten sked. Men man kan tydligen ge i ersättningen, dock gjorde jag aldrig det då min tös aldrig äter upp och då var jag inte säker att hon fått i sig dem.

• Ölandstok

Jag ger semperdropparna i ett teskedsmått i plast, sen blandar jag ut det med lite bröstmjölk och är sedan lätt som en plätt att hälla ner i lillans mun. Testade med sked först men det blev mkt spill (väldigt viftande tös) så teskedsmåttet är kanon som är lite djupare.

• Lydisen

Jag tackar ännu en gång för alla era tips. Pratade med BVC idag och man kan hälla ner dropparna i flaskan med ersättningen. Men precis som vissa av er skriver så äter inte Viggo alltid upp allting och då finns ju risk att det finns kvar där. Ska testa att hälla lite välling på ett teskedsmått och sedan droppa ner dropparna och ge honom det.

• mialee1

Jag ger min dotter dropparna på en liten tesked. Jag börjar med att bara lägga spetsen av skeden mot hennes underläpp så hon är beredd, då ler hon stort och gapar lite, då kan jag häll upp mot gommen. Sen medan hon "smaskar" vänder jag skeden och stoppar in den så att det sista dras av mot hennes tunga/underläpp...men lite spill får man räkna med :)

• lillaskutt

vi droppade ner dom i flaskan till våran dotter

• Zekelina
    Blå Flygare skrev 2009-10-23 16:49:19 följande:
    Aktiva bakterier:100 miljoner levande Lactobacillus reuteri per 5 droppar.Övriga ingredienser:Vegetabilisk olja (solros, kokos-palmkärna), kiseldioxid.
    Se där
  • Snart vår tur

Har alltid gett min tjej på sked sen hon var nyfödd. Liten tesked. Tar alltid 8-10 droppar eftersom man inte får i dem precis allt. Så gör jag med D-dropparna oxå.

• cloudberry79

Om man ger ersättning i flaska och vill ha med mediciner, droppar eller liknande så kan man blanda ut lite ersättning med det man ska ge, sätta i en liten skål (tex flasklocken), sen sätter man sugnappen med kragen monterad i barnets mun och därefter häller man i blandningen långsamt i nappen. Då vet man att de får i sig alla dropparna. Hoppas ni förstod hur jag menade

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden hur ge Sempers magdroppar?