• Mia W

Hus och villor, tips? Värsåsvilan och Myresjöhus... :-)

Hej, vi funderar på att eventuellt bygga hus så småningom då jag gått klart min utbildning och fått jobb. Vi har kikat i broschyrer på Myresjöhus och Värsåsvillan och skulle behöva lite tips. Vi är jättetacksamma för tips och prisexempel! Tomt har vi själva (föräldrar som är bönder!), men kostnade får ju ändå inte dra iväg alltför mycket!
    I nuläget funderar vi på en 2-plansvilla eller en 1½ plansvilla med traditionell träfasad. Har främst tittat på villa Lövgården i Värsåsvillans katalog och på Mästergården, Sonett och Symfoni i Myresjöhuskatalogen. Någon som provat bygga något av dessa hus? Kan tillägga att vi bor i norra Sverige, vilket kanske utesluter en del hus tyvärr.

Jätteglada för tips och råd!

• Svar på tråden Hus och villor, tips? Värsåsvilan och Myresjöhus... :-)
  • Mia W

Såg även att fiskarhedenvillan hade superfina hus. Någon med erfarenhet av dem?

• väntar o längtar

Jag skulle råda dig att ta kontakt med de husleverantörer som ni är intresserade av. De avsätter mer än gärna tiden att åka till er och prata igenom kalkyler och liknande.

Vi har själva byggt hus med hjälp av Willa Nordic. Även om de kanske inte har hussäljare i norr så vet jag att "vår" säljare sålt hus och byggt i norr. Så ni behöver inte låsa er vid var säljarna är lokaliserade.

• annca

Mästergården är ju jättefin. Vi har byggt ett nästan exakt likadant som villa Lidingö fast ett Eksjöhus, nämligen Ekeberga. Eksjö har den fördelen framför Myresjö att man fritt kan få rita om innerplanlösningen, och flytta fönster förståss. Vi gjorde om hela nedervåningen efter eget huvud... Och vi är jättenöjda med Eksjö!

En sak som jag skulle säga talar för Mästergården framför de andta rvå Myrsjöhusen är att den har hel övervåning - det går inte bort något utrymme till snedtak och ni har fullstorleksfönster. När vi tittade på hus med sk 1 å 2/3 plan är att då sitter de små fönsterna i skrevhöjd! Inte så kul alla gånger!

• Visalicious

Tycker att Mästergården hade absolut bäst planlösning av de villor ni tittat på. Den verkar flexibel vilket ger huset möjlighet att förändras med er. Tex var det enkelt att skapa sovrum på nedervåningen. Det är heller inga döda ytor på övervåningen vilket det OFTA är på kataloghus.
    Det som kan vara viktigt för er att tänka på med det huset är uppvärmningen, det är många och stora fönster runt om hela huset, sen är den stora öppna ytan är underbart vacker men hur blir det med eventuellt kallras?

Titta in på expressens hemsida, de kör en special med att bygga nytt kataloghus, även om ni inte hittar "ert" bland de husen finns det massa bra arkitektkommentarer att lägga på minnet

Har massa mer tips och råd men måste tyvärr släppa datorn, återkommer imorgon!

• Julianna

Jag tycker om "Kvartetten" från Myresjöhus. Men min absoluta favorit är Larsgården från Hjältevadshus. Kram

• Mia W

Tusen tack för alla tips! Vi har som sagt varit mest inne på Lövgården från Värsåsvillan (och då skippa den öppna lösningen mellan våningarna och sätta in vårt sovrum där istället)... men känner oss smått deppiga nu. Räknat att hus och uppsättande kommer att gå på minst 2 miljoner och vår bank vill inte satsa på ungdomar. De menar att den by där vi vill sätta upp huset ligger för avsides (herregud det tar bara 25-30 minuter in till stan!) och att vi i första hand borde satsa på redan befintliga hus. För det första finns det inga hus till salu i den byn och för det andra är husen i beboeligt skick rätt fula (typ praktiska skolådor byggda på 50-talet) och trista. Okej, banken vill inte ta några risker. Men hur har de tänkt överleva om de i princip underförstått säger till ungdomar: "Flytta in i en skokartong eller bo inte på platsen!" Inte undra på att landsbygden avfolkas om inga får bygga nya hus. Det är en ond cirkel.

Svar på tråden Hus och villor, tips? Värsåsvilan och Myresjöhus... :-)