• ramone1

    min bebis lutar huvudet åt ett håll hela tiden

    någon mer som har en bebis som gärna har huvudet åt ett håll och ligger gärna på samma sida hela tiden?
    min bebis är snart fyra månader och hon lutar huvudet åt vänster hela tiden, lägger vi henne på höger sida så försöker hon vrida huvudet åt sitt rätta håll. hennes huvud har tom formats så man ser vilken sida hon gärna ligger på.

    Detta kan väl inte vara särskilt bra tänk om hon får ont i musklerna i nacken när hon blir äldre? hon kanske fastnar så här? tänk om hon blir mobbad.

    Jag försöker göra så gott jag kan så att hon ska ligga på andra hållet lite, ibland går det men oftast inte, hon blir jätte arg.

  • Svar på tråden min bebis lutar huvudet åt ett håll hela tiden
  • Flickan och kråkan

    Prata med ditt BVC. Jättevanligt och ofarligt, men ju mer de favoriserar en sida desto mer kommer de att fortsätta att göra det. Kan behöva tränas bort inte minst för att de kan bli skeva (= platta på ena sidan) annars, som du skriver att hon redan är. Be att få komma till sjukgymnast.

  • vampyria2

    Det kan vara att ena muskeln i nacken är lite för kort och behöver tränas upp. Min ena dotter hade så. Man kan försöka själv genom att lägga sig på den sidan som de inte vill titta åt och försöka uppmuntra dem till att titta dit.
    Sen är det bra att prata med BVC för ibland kan man behöva gå till en sjukgymnast och få hjälp {#lang_emotions_dreamer}

  • Smilla75

    Vad bra att du såg det! Låter som torticollis, min dotter hade också en favoritsida och fick gå i sjukgymnastik. Blev inga problem.

  • Flickan och kråkan
    Smilla75 skrev 2009-10-23 19:48:37 följande:
    Vad bra att du såg det! Låter som torticollis, min dotter hade också en favoritsida och fick gå i sjukgymnastik. Blev inga problem.
    Visst kan det vara det, men måste inte vara det. Min äldsta favoriserade ena sidan och blev lite skev, men det handlade enbart om att han legat åt det hållet i magen (troligtvis) och helt enkelt från början favoriserade den ena sidan. Inte torticollis för oss. Lätt åtgärdat. Men som sagt, bra att träffa sjukgymnast så man vet och får rätt hjälp oavsett .
  • Gladabarnensmamma
    Smilla75 skrev 2009-10-23 19:48:37 följande:
    Vad bra att du såg det! Låter som torticollis, min dotter hade också en favoritsida och fick gå i sjukgymnastik. Blev inga problem.
    Samma här, vi fick göra stretchövningar hemma & vända på huvudet när han sov (så han inte fick en platt fläck). Det gick snabbt över.
  • ramone1

    okej tack för alla kommentarer. hon ligger och sover på andra sidan nu, gör så gott jag kan. ska nämna till bvh den 2 november får se vad dom säger. sjukgymnastik lät jobbigt?

  • Smilla75

    Nej, nej, man går ngr gånger och får tips att tänka på i vardagen bara och lite stretchövningar. En rolig stund med sitt barn, lek och skoj.

  • Emlak

    Hur har det gått ramone1?

    Min tremånaders har oxå en favoritsida och är platt, vi försöker när hon ligger att vrida henne men så fort man bär henne eller hon sitter i babysittern så tittar hon åt sitt egna håll... Ska byta och sova i fotänden så hon får vrida huvudet åt de andra hållet då hon ska amma på natten, de lockar nog säkert

    Går huvudet tillbax till runt och bra form igen? och hur länge kan de ta?


  • Fettis

    Min dotter hade alltid sitt huvud åt höger.Läkaren och barnmoskorna på BB uppmärksammade detta.Dom sa att det kunde bero på hur hon låg i magen eller att hon kunde ha sträckt en muskel när dom drog ut henne med sugklocka.Iallafall,vi fick hjälp av en sjukgymnast med övningar som skulle hjälpa henne.Tror vi höll på i 6-8 månader innan hon blev helt bra.

  • Smilla75

    Min togs faktiskt också med sugklocka, om det nu kan finnas ett samband. Nästa barn jag fick hade inte det problemet.

Svar på tråden min bebis lutar huvudet åt ett håll hela tiden