• SolOchSnö

Hjälp! Katten har en böld på huvudet, bölden har spruckit och varar

Jag har två katter, "bondkatter", honor, 3 år gamla, kastrerade, inte vaccinerade. Om det spelar någon roll.

En av dem verkar ha någon sorts böld på huvudet som har spruckit. Jag såg aldrig själva bölden men jag misstänker att hon har haft en sådan. För några dagar sedan såg jag att hon hade ett sår 2 cm ovanför vänster öga och att det kom var ur det. Igår verkade det ha läkt lite men idag tycker jag att det ser större ut.

Såret är ca 5 mm brett och har helt "rena" kanter så jag tror inte att hon har gjort sig illa. Det går rakt in i skinnet och det läcker ut något vitt, jag tror att det är var. Hon sitter stilla när jag tvättar såret och hon äter, leker och verkar pigg. Jag har tänkt att se om såret läker i helgen, annars ringer jag veterinären.

Har någon sett något liknande? Kan veterinären göra något åt en böld om det nu är det?

Min pappas hund brukar få bölder i pälsen som spricker och läcker och jag vet hundar som har haft samma problem där veterinären har opererat bort delar av pälsen. Men det är som sagt hundar och inte katter och aldrig pälsen på huvudet.

• Svar på tråden Hjälp! Katten har en böld på huvudet, bölden har spruckit och varar
  • väntar4an 2010

ring veterinären i morgon vet inte om de har öppet nu ?
    badda tvätta rent såret med ljummet vatten o se till att det inte blir rött och irriterat..
    och att hon inte sj är där o drar men tassen

• CTMT

Veterinärer kan ju tömma bölder på vätska så det inte ligger och trycker på något farligt... beroende på vad det är för bäld såklart...

Finns det journummer till veterinär så ring dit direkt! Bättre det än att avvakta heeela helgen och att det kanske blir värre eller att katten lider.

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Bite me

Har du katten försäkrad?

• SolOchSnö

Tack för svaren.

Nej, katten är inte försäkrad.

Och jag vet att veterinären kan tömma bölder, det brukar de göra på hundarna när de får bölder. Men den här är ju redan öppen så det finns inget att tömma. Vad ska veterinären göra egentligen?

Jag ska i alla fall tvätta såret med sårtvätt (fast jag misstänker att katten kommer att protestera, jag har bara tvättat med rent vatten innan). Det ser ut som en stor finne som har spruckit så jag tänker att det viktigaste är att hålla rent.

Som sagt, har någon sett något liknande?

• Bite me

Tyvärr har jag ingen lösning åt dig, hoppas att det går bra och håll såret rent, så gott det går. Lycka till.

• SolOchSnö

Om jag ska hindra henne från att själv tvätta sig på såret så måste jag sätta tratt på henne. Oj vilken olycklig katt hon kommer att bli. Var kan man köpa en tratt? På apoteket?

• CTMT

Jag har sett liknande på vår ena katt som vi hade för några år sedan, men det var en tumör... och det var som du beskriver "en öppen och tom böld" typ... lite varigt och lite blodigt...
    Så det är ju så himla svårt att sitta och spekulera här, för det kan ju vara allt eller inget liksom.
    Det måste finnas journummer till veterinär du kan ringa och jag råder dig att ringa direkt eller direkt imorgonbitti för kattens skull. Hoppas det inte är något farligt...

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • och

Mina katter har bara haft bölder efter att de har slagits. Om det är ett sådant sår brukar det läka på ytan, och efter ett par dagar spricker bölden och då rinner det ut väldigt illaluktande var, så provlukta lite. Sår mitt uppe på huvudet brukar man kunna få att läka utan att kontakta veterinär, om det är på ställen där det finns mjukdelar under, tex under ett öga, måste man åka in med katten för att få hjälp med dränering och antibiotika.

Det låter inte som något som jag skulle söka akut för, jag hade sett till att tvätta såret och se till att hålla det öppet så man kan tömma ut var dagligen.

Tratt finns på apoteket, men det kan säkert läka utan tratt med.

• och

Hur gammal var katten som fick en tumör TochC? Det är väl inte så vanligt på yngre katter? Gick det att operera bort?

• gammeltacka

Om nu "bölden" har spruckit upp och det kommer var så kan du vänta till måndag om inte katten visar tecken på att må dåligt.
    Tvätta och håll rent, det duger gott med vanligt vatten. Du kan trycka lite runt om så varet kommer ut.
    På måndag kan du ringa vet. Ibland behövs antibiotika för att det skall läka ut.
    Krage kan du köpa i djuraffärer om katten håller på och grejar med såret. Köp större än du tror behövs, de trycker den bakåt.
    Lycka till

Svar på tråden Hjälp! Katten har en böld på huvudet, bölden har spruckit och varar