Hjälp! Katten har en böld på huvudet, bölden har spruckit och varar
Jag har två katter, "bondkatter", honor, 3 år gamla, kastrerade, inte vaccinerade. Om det spelar någon roll.
En av dem verkar ha någon sorts böld på huvudet som har spruckit. Jag såg aldrig själva bölden men jag misstänker att hon har haft en sådan. För några dagar sedan såg jag att hon hade ett sår 2 cm ovanför vänster öga och att det kom var ur det. Igår verkade det ha läkt lite men idag tycker jag att det ser större ut.
Såret är ca 5 mm brett och har helt "rena" kanter så jag tror inte att hon har gjort sig illa. Det går rakt in i skinnet och det läcker ut något vitt, jag tror att det är var. Hon sitter stilla när jag tvättar såret och hon äter, leker och verkar pigg. Jag har tänkt att se om såret läker i helgen, annars ringer jag veterinären.
Har någon sett något liknande? Kan veterinären göra något åt en böld om det nu är det?
Min pappas hund brukar få bölder i pälsen som spricker och läcker och jag vet hundar som har haft samma problem där veterinären har opererat bort delar av pälsen. Men det är som sagt hundar och inte katter och aldrig pälsen på huvudet.