• fochf

Karolinska vs Danderyd

Förra gången födde jag min dotter på KS och är nöjd med det sjukhuset. Nu är jag gravid igen och har förstått att man inte "tillhör" ett BB på samma sätt som man gjorde förut.
    Så nu funderar jag på om vi ska välja KS igen eller om vi ska teste Danderyd.
    Vad säger ni som fött på båda ställena vilket tyckte ni bäst om??

• Svar på tråden Karolinska vs Danderyd
  • EmelieLindberg
    fochf skrev 2009-10-23 20:56:52 följande:
    Förra gången födde jag min dotter på KS och är nöjd med det sjukhuset. Nu är jag gravid igen och har förstått att man inte "tillhör" ett BB på samma sätt som man gjorde förut.Så nu funderar jag på om vi ska välja KS igen eller om vi ska teste Danderyd.Vad säger ni som fött på båda ställena vilket tyckte ni bäst om??
    Hej!

Mitt namn är Emelie och är i v. 37 + 6 dag. Jag har valt Danderyds förlossning vilket känns jättebra! Jag har aldrig fött där men jag fick åka in dit i söndags efter en trafikolycka.. Mycket trevlig och händig personal! De vet vad de gör.. Ordentliga! Mycket bra service också..

Hälsningar
    Emelie
  • murremarre

Första barnet födde jag på KS (solna). Det är iofs 7 år sen men då var jag jättenöjd med personal och så.
    Andra barnet föddes hemma men eftersom det var fullt på KS så hamnade vi på Danderyd. Jag har ju ingen erfarenhet utav själva förlossningen där men deras patienthotell är såååå otroligt bra att jag skulle utan att tveka välja Danderyd enbart för det....

Lycka till!

• ploten

Har förstått det som att man fortfarande "hör" till ett sjukhus (som dessutom har skyldighet att hitta plats åt dig på ett annat ställe om det är fullt), men att man är fri att välja vilket annat sjukhus man vill, så länge det finns plats.

Jag födde på KS i Solna första gången (2007). Andra gången (2009) var det fullt på KS, så det blev Danderyd. Jag var precis som du nöjd med KS, men nu när jag upplevt båda skulle jag helt klart rekommendera Danderyd. Det kändes trevligare, proffsigare och på något sätt lite mer småskaligt och familjärt. Gillade också patienthotellet på Danderyd.

I mitt fall är jämförelsen kanske inte helt rättvis, för på KS blev det en långdragen förlossning som slutade med akut snitt, och på Danderyd en snabb, vaginal förlossning - vilket förstås påverkar hela upplevelsen. Men ändå.

• Pyttismamman

Jag har iofs bara fött på Danderyd, men jag är jättenöjd med dem!
    Bra och vänligt bemötande ända från det att vi ringde och ville komma dit tills vi åkte hem.
    Vi bodde också på patienthotellet och det var jättebra! Man får ju klara sig mycket själv där och det passade oss perfekt, men det fanns ju barnmorskor att ringa på när som helst om det var ngt man undrade.

• pojkens

jag födde visserligen på BB stockholm, men det ligger ju på Danderyds sjukhus och pga komplikationer slussades vi från BB Stockholm till Danderyd och deras neonatalavdelning.
    Jag hamnade på en uppvaksavdelning på Danderyd efter min förlossning och det var bland det värsta bemötande jag någonsin fått av vårdpersonal!!! fasansfullt. Däremot var de på neonatalavdelning superduktiga och trevliga och deras boende väldigt fräscht.

• Sally

Vi valde att föda på BB Stockholm, högst upp i Danderyd. Rummen är superfina! Men du verkar prata om förlossningsavdelning, vilkat jag också hört bra saker om.

Men det är Hotell BB som är den verkliga anledningen vi valde Danderyd istället för Karolinska Solna eller Huddinge. Hotell BB ska tydligen vara mycket fint, som ett vanligt hotellrum.

Jag har en väninna som födde på KS Solna. Själva förlossningen var hur bra som helst, men sedan flyttades hon till ett rum efteråt o 2 nätter, och det var en delat toa i korridoren (inte jättekul att gå ditt med en sjukhusrock, mm), och duschen enligt henne var rätt äckligt. Typ blodstänk på väggerna. Det lät inte jättelockande.

Svar på tråden Karolinska vs Danderyd