Baka tacoskal?
Hej, nån som provat baka egna tacoskal eller nachos? Vi åt just de vanliga från Old el paso och jag tyckte de smakade så konstgjort. Måste gå att göra egna, eller hur?
Hej, nån som provat baka egna tacoskal eller nachos? Vi åt just de vanliga från Old el paso och jag tyckte de smakade så konstgjort. Måste gå att göra egna, eller hur?
Klart att man kan göra egna. Frågan är som sagt bara hur.
Men prova ananrs att byta märke. Santa Maria Tex Mex Tacoskal som värms spröda i ugnen kanske faller dig bättre i smaken.
Kanske det, fast jag tror det är ungefär samma. Känns som att det mest är transfetter i de där skalen. Man får liksom sån där hinna i munnen av dem.
Borde ju gå att baka ungefär som knäckebröd, fast man använder majsmjöl och böjer dem när man tar ut dem..?
Ja. Vi kan väl hjälpas åt att leta...
Jag har hittat recept på majs tortillas!
Inte riktigt det du söker, men i rätt riktning i alla fall
www.tasteline.com/recept/MAJSTORTILLAS_
Och kolla här!! Lite roligt! Observera att sidan är från -98
home.swipnet.se/~w-25883/mexfood/tortillas2.html
Det kan nog vara lite svårt att få tag på recept på hårda...
Det verkar ju inte som om dt är något man äter i mexico...
Hej igen...
Här har jag kopierat från Santamarias hemsida:
"Nachos hos Santa Maria
Nachos Chips
Santa Maria Tex Mex står för vårt mexikanska kök och däri ingår förstås nachos. Nachos är matiga chips bakade på majsmjöl och friterade i palmolja. "
Och det verkara vara samma med tacoskalen, också friterade!
Så det blir nog svårt att komma undan transfetterna...
www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet&p=p4c&c=4&s=1&id=121
Usch... jag visste verkligen inte att dom var friterade!
Undra om man skulle kunna ta ett knäckebrödsrecept och modifiera det med majsmjöl istället. Detta kanske, från www.aretskock.se/press_utskrift.asp?
Rågknäckebröd
½ msk honung
¼ pkt jäst
½ msk salt
½ tsk bikarbonat
2 dl vatten
3 dl grovt rågmjöl
2 dl vetemjöl
Blanda alla ingredienser och knåda degen 5 minuter i degblandare. Plasta degen och låt den ligga 1 dygn i kyl. Kavla ut degen ca 2 mm tunt, nagga med en gaffel och låt jäsa 40 minuter.
Stansa ut 13 små rundlar och forma till tacoskal.
Baka av i ugn på 200º tills de är gyllenbruna.
Värt att testa! Vilken kul diskussion det blev!
Hm, måste börja med att köpa majsmjöl då. Jag testar nästa vecka!
Man kanske kan pensla dem med lite nyttigare olja i innan de åker in i ugnen så de får den där krispiga ytan ändå? Och med lite salt på?
Mmm..!
På Old El Pasos hemsida står det följande om tacoskal :Ett tacoskal är i själva verket en spröd, friterad och vikt majstortilla!