• Miniulv

Påklädning=krig, vad göra??

Hej alla smarta föräldrar!

Min pojke, 3 år 3 mån, är sååå jobbig att ha att göra med i de vardagliga rutinerna som påklädning.

När vi ska borsta tänderna -> ta på kläder -> ta på ytterkläder -> gå till dagis eller ska iväg vart som helst så är han så himla bökig.

Springer skrattandes iväg, motarbetar, slänger sig, "vill inte" osv. Proceduren från kissa -> borsta tänderna -> kläder -> ytterkläder kan ta typ 25-30 min känns det som.

Vår erfarenhet har varit om det är nåt som inte funkat har vi bestämt oss vad vi ändrar och hur, sen har stålbadet varit över på typ 2 dagar. Nu känner vi oss dock helt rådvilla och kan inte komma på nåt smart sätt att förändra detta.

Tacksam för tips om hur andra tagit sig ur såna jobbiga trotsmönster!

• Svar på tråden Påklädning=krig, vad göra??
  • pigglet

På morgonen har vi löst det med att de tittar på tv, så fixar vi påklädning och tandborstning där... passar det inte så hotar vi med att stänga av. Mesigt.. men bekvämt.

Det kanske går att göra ett deal med honom? typ om han klär på sig ytterkläderna varje morgon utan tjafs, så får han... (typ följa med och välja lördagsgodis/ välja ett spel som familjen spelar tillsammans/ baka nå´t gott/ åka till badhuset) på lördag?

• hallon2

Låt han klä på sig själv, välja själv?
    Min dotter har valt kläder sendan hon var 2,5 år och det har funkat i vår familj.

Har det varit dagis-dag därpå så har hon fått lägga fram kläderna dagen före.

I vår familj har vi inte tid att trassla på morgonen :(
    Det är väckning, påklädning (själv), ev frukost, och sen direkt till förskolan som gäller. *utan undantag!*

• J Anttila

Förbered honom genom att medela att om 15 min så ska vi klä på oss och gå till dagis, om 10 min så klär jag på dig osv så att han vet om det.
    Kanske även ställa en ägg kloka som timmer och säga att den ringer om 5 min så då ska vi klä på oss och gå till dagis.
    Låter kanske omständigt, men det fungerade toppen för syrran, det gjorde att barnen visste om att jag måste göra detta då och att jag hiner avsluta det jag gör.
    Sedan så införde hon även guld stjärnor, så att om hela veckan var full med gulstjärnor så belv det något roligt på lördag, typ aktivitet av något slag. Hon började med detta när hennes älsta sotter var 2,5 år och började bråka.
    Ägg timmern använder jag redan till min kille 17 mån.

• Teskedsmamman

Tävla! Säg att du kan klä på dig mycket fortare än han!

Vissa strider måste man ta, jag är på ungefär samma ställe med min alldeles för tidiga 2½-åring... "jag vinner" fungerar i de flesta lägena... hans bröder var likadana i 3-års åldern....

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Emmli 84

Vi har samma problem!

För det första tar frukosten gärna 40-50 min så igår provade vi att ställa äggklockan på 25 min. Vi påminde flera gånger att när den ringer/står på 0 så plockar vi bort frukosten. Han hann inte mer än äta sin yoghurt men så fick det bli. Vi hoppas att vi bara ska behöva göra så några gånger och sen äter han in mer normal takt och inte snigelfart!

Vi ställde också äggklockan när han skulle tvätta sig och borsta tänderna. Det fungerade inte lika bra för han låg mest på badrumsmattan och pep tills klockan ringde. Jag vill egentligen åka till dagis i pyjamas, otvättad och med oborstade tänder när morgnarna blir så här jobbiga men jag klarar det inte. Det tar liksom emot att lämna ett skitit barn på dagis trots att fröknarna säkert skulle förstå! Men jag trasslar inte med t.ex. vantarna i 25 min som sambon gör utan då åker vi utan så märker han att han fryser.

• SCSI

Alla tips som kommit här är bra tycker jag. förrutom det är jag helt klart inställd på att gå när det är dags att gå, vare sig alla har kläder på sig eller inte - så länge man fått gott om tid att sätta på sig kläderna innan men inte utnyttjat den.
    Äggklocka har vi oxå kört med - funkar alltid och leder ALDRIG till några protester om att det är dags att avbryta aktiviten.
    Och så lockas det med tv/tv-spel om det finns tid över efter att ha klätt på sig, ätit frukost och borstat tänderna. Kan dock leda till ett jävla liv om det INTE blir tid till det och man får kajka ut i verkligheten med stortjutande unge på uselt humör...

Annars är ett smärtsamt men fungerande tips att skada foten. 4åringen har varit såååå hjälpsam och duktig på att klara av saker själv här hemma sen pappa slet sönder ett muskelfäste och hoppar på kryckor.

Svar på tråden Påklädning=krig, vad göra??