• Lepidoptera

Dagis Kärrtorp/Bagarmossen i Sthlm?

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av dagis i Kärrtorp/Bagarmossen (alt. närområden) i Sthlm? Det är dags för oss att välja förskola och vi känner inte till området så bra. Vi är lite intresserade av Ur och Skur och har sett att det finns ett par i området, erfarenhet av dem?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Dagis Kärrtorp/Bagarmossen i Sthlm?
  • JillyBilly

Jag har arbetat på en förskola som heter Kulingen, tillhör Skarpnäck men ligger så att säga mitt i mellan Kärrtorp, Bagarmossen, Skarpnäck och Enskededalen. kulingen.org är hemsidan. Inte ur och skur, men de är ute mycket ändå. Det är ett personalkooperativ.
    Om jag bodde närmare skulle jag vilja ha min son där, det är helt underbart på alla sätt och vis.
    Vet inte när ni tänkt att ert barn ska in på förskola? Det är lång kö och jag tror de bara tar in u augusti numera.

En annan förskola jag hört mycket bra om heter Barnasinnet och ligger i Pungpinan som väl tillhör Skarpnäck tror jag. Det är en kommunal förskola.

• Lepidoptera

Tack, ska kolla upp dina tips! Vi har tänkt att hon ska börja i aug/sept -10 så det skulle ju funka.. Antar att de flesta förskolor i området har mkt uteaktiviteter med nackareservatet så nära.

• JillyBilly

Den största chansen att få plats på förskolan man valt som första val är att barnet börjar i augusti för då börjar de största barnen i förskoleklass och alltså blir det platser lediga på förskolan. Under terminen är det sällan det blir lediga platser utan det är om någon slutar pga flytt tex.

Ett tips från mig som jobbar på förskola är att kolla hur gården är. Speciellt om det gäller små barn. Även om personalen säger att de ska gå iväg någon gång i veckan eller liknande och även om naturen finns relativt nära så är det ett stort projekt att gå iväg med kanske 15 1-3 åringar på 3 personal. Tänk då om 6 av de barnen knappt går själva och 6 protesterar mot allt och att 1 i personalen är sjuk. Då hamnar man lätt på gården.

• StaffenAssar

Hej! Vår son går på I Ur och Skur Mossbarnen som ligger i Kärrtorp, och vi är jättenöjda. De är fyra heltidstjänster, en deltid och en kock på 24 barn i blandade åldrar. De är i skogen (nackareservatet) tre dagar i veckan och ute någon annanstans (gården/parken) de andra två dagarna. På vintern åker de skridskor på Kärrtorps IP tre dagar i veckan ist för att gå till skogen. Vet inte riktigt vad mer du vill veta, men fråga gärna
    Dock så vet jag att de har lång kö, och eftersom de är privata (alla Ur o Skur är det) så får de göra lite som de vill med vilka som får plats. De har absolut ett kösystem, men vet att vissa barn får gå före. Vi ställde oss i kö när Hugo var 4 månader och fick plats när han var 18 månader, men det var knappt.

På mullekojan i Skarpnäck har en vän till mig jobbat, och en bekant haft barn, och de båda säger att det är jättebra där, men jag har ingen egen erfarenhet.

Men som sagt, fråga gärna!

• StaffenAssar

Det är alltså bara en "avdelning", men när de är inne så delar de upp sig i stora och små barn. Utomhus behövs inte det på samma sätt, men de delar upp sig ett par ggr i veckan, och de större barnen åker på lite längre utflykt tex medan de små barnen målar eller så. När de äter inomhus är de uppdelade. Sedan delas de ju upp i sina friluftsfrämjandet-grupper: knopp, knytte och mulle. Eftersom de inte är så många små barn och ganska många personal, så händer inte det som JillyBilly skriver att de skulle bli på gården om någon är sjuk eller så...

• Gnillib

Min son går också på I Ur och Skur Mossbarnen och vi älskar den förskolan. Tyvärr måste vi byta nu i vinter då vi har köpt ett litet hus i Vallentuna och det känns väldigt jobbigt. Men jag kan absolut rekommendera Mossbarnen!
    (Hej förresten, StaffanAssar! )

(¯`°?.¸ ღ ♥ Linus 070914 ♥ ღ ¸.?°´¯) gnillib.livejournal.com
  • StaffenAssar
    Gnillib skrev 2009-10-30 18:47:21 följande:
    Min son går också på I Ur och Skur Mossbarnen och vi älskar den förskolan. Tyvärr måste vi byta nu i vinter då vi har köpt ett litet hus i Vallentuna och det känns väldigt jobbigt. Men jag kan absolut rekommendera Mossbarnen!(Hej förresten, StaffanAssar! )
    Hej! Alltid lika kul att hitta folk här inne!

Vad tråkigt att ni ska flytta *håller tummarna för att ni ska hitta en lika bra förskola i vallentuna*
  • Gnillib
    StaffenAssar skrev 2009-10-30 19:04:13 följande:
    Hej! Alltid lika kul att hitta folk här inne! Vad tråkigt att ni ska flytta *håller tummarna för att ni ska hitta en lika bra förskola i vallentuna*
    Jag vet. *sorg* Men vi har hittat ett familjedaghem som vi gillar! Nu ska jag bara se till så han får gå på Knopp någonstans också...
    (¯`°?.¸ ღ ♥ Linus 070914 ♥ ღ ¸.?°´¯) gnillib.livejournal.com
Svar på tråden Dagis Kärrtorp/Bagarmossen i Sthlm?