• pelagonia

Fyller 35..Middag till ca 12 personer.

Jag vill göra en god middag till ca 12 personer.

Så bara kom med förslag.

Helst inte för komplecerar eftersom jag har små barn omkring benen.
    Och hade varit bra att förbredda innan..kanske någon mustig gryta !

Viktor 070103 & Theodor 090331
  • Svar på tråden Fyller 35..Middag till ca 12 personer.
  • phillipha

ska du har sittande middag? eller "gående bord", buffe?

Vad tycker du om? Berätta lite vad som är du så ska jag hjälpa dig!

(är kock, och jobbar en del med fester och middagar)

/Jenny

• pelagonia

Tack !

Sittande blir bra
    Jag tänkte bjuda på ev förrätt, huvudrätt och efterätt. Hade varit gott med ox, kyckling eller lax.

• pelagonia

Om du har tid så kanske du kan ge exempel på plock ocj byffemat oxå...det kan man ju förberedda innan och kanske inte kostar för mycket.

• Anatha

Gryta tycker jag låter som en toppenidé. Kreolsk gryta tycker jag är lite annorlunda och väldigt god. Den finns säkert i massa olika varianter men här är min.

1 st fläskfile
    några korvar välj själv den starkhetsgrad du vill (chirizo, kabaoss och sådana menar jag)
    en burk syltlök
    en burk marinerade vitlöksklyftor
    Champinjoner
    Röd paprika

Tärna och stek fläskfilen. Skär även korven och champinjonerna i grytbitar och stek. Stimla paprikan och släng ner med. Häll på grädde eller matlagningsgrädde. Låt koka upp och ha i lite kättbuljontärning eller fond eller vad du har hemma. Krydda med svartpeppar och salt om det behövs samt mejram. Ha i vitlöksklyftorna och syltlöken och låt dem bli varma.

Servera med potatis, ris eller vad man vill. Grytan blir absolut bäst om den görs någon dag innan och får gotta till sig. Vill du har mer exakt recept kan du googla och hitta massa.

• Lillismaj

Jag bjöd på laxfile. Lax i ugn med stekt lök och stekt gul paprika på (mycket av detta). Över detta grädde (blandat med lite soja). Kokt potatis, kall romsås och sallad till.
    Det var myycket uppskattat.
    Annars brukar jag bjuda på avancerade maträtter men detta som var så enkelt fick jag massa beröm för.

• Anatha

Tillägg

Gryta är rätt mastigt så jag hade nog hoppat över sittande förrätt och haft lite snacks till drinken. Tex krustader med löjrom eller liknade. Efterrätt är jag inte så bra på men lättlagat och bra att förbreda är ju panna cotta.

• Lillismaj
    Anatha skrev 2009-10-23 22:46:07 följande:
    Gryta tycker jag låter som en toppenidé. Kreolsk gryta tycker jag är lite annorlunda och väldigt god. Den finns säkert i massa olika varianter men här är min.1 st fläskfilenågra korvar välj själv den starkhetsgrad du vill (chirizo, kabaoss och sådana menar jag)en burk syltlöken burk marinerade vitlöksklyftorChampinjonerRöd paprikaTärna och stek fläskfilen. Skär även korven och champinjonerna i grytbitar och stek. Stimla paprikan och släng ner med. Häll på grädde eller matlagningsgrädde. Låt koka upp och ha i lite kättbuljontärning eller fond eller vad du har hemma. Krydda med svartpeppar och salt om det behövs samt mejram. Ha i vitlöksklyftorna och syltlöken och låt dem bli varma. Servera med potatis, ris eller vad man vill. Grytan blir absolut bäst om den görs någon dag innan och får gotta till sig. Vill du har mer exakt recept kan du googla och hitta massa.
    Mums vad gott det låter!
    Det här receptet snor jag.
  • pelagonia
    Anatha skrev 2009-10-23 22:46:07 följande:
    Gryta tycker jag låter som en toppenidé. Kreolsk gryta tycker jag är lite annorlunda och väldigt god. Den finns säkert i massa olika varianter men här är min. 1 st fläskfile några korvar välj själv den starkhetsgrad du vill (chirizo, kabaoss och sådana menar jag) en burk syltlök en burk marinerade vitlöksklyftor Champinjoner Röd paprika Tärna och stek fläskfilen. Skär även korven och champinjonerna i grytbitar och stek. Stimla paprikan och släng ner med. Häll på grädde eller matlagningsgrädde. Låt koka upp och ha i lite kättbuljontärning eller fond eller vad du har hemma. Krydda med svartpeppar och salt om det behövs samt mejram. Ha i vitlöksklyftorna och syltlöken och låt dem bli varma. Servera med potatis, ris eller vad man vill. Grytan blir absolut bäst om den görs någon dag innan och får gotta till sig. Vill du har mer exakt recept kan du googla och hitta massa.
    Tack

Tips på fler grytor med ox ?
  • pelagonia
    Lillismaj skrev 2009-10-23 22:46:15 följande:
    Jag bjöd på laxfile. Lax i ugn med stekt lök och stekt gul paprika på (mycket av detta). Över detta grädde (blandat med lite soja). Kokt potatis, kall romsås och sallad till. Det var myycket uppskattat. Annars brukar jag bjuda på avancerade maträtter men detta som var så enkelt fick jag massa beröm för.
    Hur länge förberedde laxen innan ? Vi skall vara en lokal där det finns spis.
  • Anatha
    pelagonia skrev 2009-10-23 22:51:47 följande:
    TackTips på fler grytor med ox ?
    Då skulle jag göra boeuf bourgignon.

Här är ett bra recept: www.arla.se/Default____17653.aspx

Fast jag skulle ha potatismos istället för kokt potatis.
Svar på tråden Fyller 35..Middag till ca 12 personer.