• aeli

Be Safe vs Britax- hjälp!

Sitter nu mitt i natten-igen- och söker på bilbarnstolar. Vet det finns massa trådar om detta och har plöjt igenom de flesta, men blir ändå inget klokare. Vill köpa ny stol imorgon för på måndag ska vi resa bort och ska då åka 70 mil, vill då att min älskade son ska åka säkert.

Mina funderingar gäller:
    1) Be Safe izi Kid, men den är bara till 18 kg och har en stor kille så därför tvekar jag.
    2) Britax Hi-way: Ser bekvämast ut, som en fåtölj, men möjligen lite för liten...
    3) Britax multi-tech: Lutar mest åt denna, enda tvekan är lutningen dvs om den är för rak i ryggen eftersom det heller inte går att ändra på. Har heller inte sett några test på denna... Funderar även på om det är nödvändigt med en kombi stol när jag ändå inte tänkt vända den framåt ens då han är 4 år.

Har DU några åsikter/erfarenhet att dela med dig vore jag ytterst tacksam!

• Svar på tråden Be Safe vs Britax- hjälp!
  • cicci85

Har ingen av stolarna så jag kan inte svara på det. Men ang kombistol så bör den ju inte användas framåt men du kan ju använda den längre tid bakåtvänd. Multi-techen har ju längst användningstid bakåtvänd.
    Har du provat stolarna i bilen? En den stolar passar inte så bra i vissa bilar.
    Hur stor är lillen, när beräknas han väga 18 kg? Funderar ni på småsyskon? Isåfall kan ju syskonet ärva besafen om ni köper den, och man köper en större stol till storasyskonet då...

• sol1

jag hade nog inte valt nån av dem två jag hade istället tagit britax two way plus den är också hög i ryggen så den passar lite längre barn. har en kompis som har britax multi.tech och hennes son sitter obekvämt då nackstödet tar i axlarna.
    själv har vi en akta duo flex till våran treåring hon är ganska liten för sin ålder men stolen är lite för liten att åka bakåt i så vi ska köpa en britax two way plus istället.

• aeli

Tack för era svar! Min kille är stor, 10 kg och 7 månader, så därför har jag tvekat på besafen. Bra förslag Cicci85 att barn nr 2 kan ärva...har ju tänkt ett syskon om inte alltför länge så under en period blir det nog 2 bakåtvända bilbarnstolar i bilen och då kan bilbarnstol nr 2 bli tex multitech som då är större. Hm hänger knappt med själv, men låter som en plan:) Sol1, kan man inte höja nackstödet på multitechen ganska rejält?

• Joico

Jag tycker du ska välja bort BeSafen.. nog för att 8kg är mkt för ett barn, men det är ändå stor risk att ni behöver köpa ytterligare en stol. Two-way är en bra stol med lång rygg och hög viktgräns, nackdelen är att den är bred och inte särskilt ombonad, vilket gör att den passar mindre bra för små barn. Skulle nog säga att den passar bra först vid 1,5års ålder..

Om ni inte gör som cicci85 föreslog, det är ju också en idé! Men som sagt, prova stolarna med både barn och bil, det är det bästa. Det är dumt att bestämma sig för en stol och sedan passar den inte särskilt bra.. då står man där med lång näsa sen

• thecarseatlady

Du har fått flera bra svar redan och jag håller med om det mesta, framför allt att du ska testa stolarna i bilen först innan du bestämmer dig. Besafen kanske inte alls ryms i er bil och Multi-Tech kanske blir för rak i ryggen, då är ju valet enkelt. ;o)

Men jag vill ändå tillägga att Multi-tech visst går att ändra lutningen på, fast det beror på hur stor bil man har. Vi har en ganska stor bil så Multi-techen får ordentligt med plats, och jag får i stället kämpa lite för att den inte ska luta FÖR mycket när jag monterar den i vår bil. ;o)

Jag har också två Hi-way, en som ska säljas som är köpt -07 och en ny -09:a. Tyvärr så har jag märkt att den nya är smalare upptill och kan bli onödigt trång om man inte har smala barn. -07:an är flera cm bredare upptill.... Så om du misstänker att sonen kommer att fortsätta att höra till de lite större, så ger nog en Multi-tech mer plats åt honom. Och bara för att man köper en kombistol så behöver man ju inte använda den framåt.

• aeli

Ni är så kloka! När jag idag provade stol + barn i bilen så blev valet givet! BeSafen funkade inte i vår bil, sätet skymde alltför mycket av sikten på passagerar sidan och hela sidospegeln. Därför föll den bort. Hi-wayen var ok, men föll inte pladask, tror det var för att den kändes liten. Nej, den jag fastnade för var multitechen! Den funkade super i bilen med bra lutning, skymde inte sikten alls och dessutom satt lillen super i den. Är super nöjd!

Tack för alla svar!

• thecarseatlady

Men vad roligt! :o) Stort grattis till en bra och säker bilstol!

Svar på tråden Be Safe vs Britax- hjälp!