• Emelisen

Fostervatten emboli !!! ????

Häromkvällen satt jag som vanligt i soffan och små läste lite på Fl, googlade runt och hamnade av en slump på en sida där en man skrivit om hur hans gravida fru dog 2 dgr innan förlossningen i hans armar hemma i tv soffan typ+ att barnet som dom tog ut via kejsarsnitt dig efter 4 timmar... Hon hade drabbats av något som hette fostervatten emboli ( fostervatten tränger in i mammans blodomlopp och orsakar en kraftig allergisk reaktion med andnöd hjärtstillestånd mm som följd) Jag är nu livrädd, bävar om än ännu mera inför förlossningen :( Blev så orolig så jag ringde in till förlossningen för att rådfråga dom, en mkt ovanlig komplikation fick jag till svar.. det är inte ens något dom oroar sig för eller tänker på så hon tyckte att jag skulle göra detsamma (släppa det alltså) MEN det är nästintill omöjligt...känner efter hela tiden efter minsta kroppsliga symtom...blir GALEN snart!! Någon som vet något om detta tillstånd eller varit med om det?? Finns i stort sett ingen info alls om man googlar på sverige, men desto mer på webben..

• Svar på tråden Fostervatten emboli !!! ????
  • Zinzie

Sånt händer i princip aldrig.

Det dör runt 3 personer per år i samband med graviditet/förlossning och det föds cirka 100 000 barn. Risken att dö är med andra ord 0.00003% - ruskigt, ruskigt osannolikt alltså.

De dödsfall som förekommer beror framförallt på blodproppar. Andra orsaker som förekommer är infektioner och havandeskapsförgiftning. Så det är tveksamt om det ens förekommit de senaste 10 åren i Sverige och har det hänt är det inte mer än kanske max en gång.

Däremot är ju din oro ett jätteproblem. Har du funderat på att ringa din barnmorska och be om en remiss för aurorasamtal, så du kan få hjälp att hantera den? Du ska ju verkligen inte behöva vara panikslagen inför förlossningen.

• Emelisen

Minnea: Jo jag är medveten om det du skrev och jag är rätt påläst om div alla möjliga sjukdomar... men kan ju ändå inte släppa katastroftankarna!! Måste nog ta upp detta med min barnmorska på nästa träff!! Känns som att tiden är knapp, har Bf 22 nov... ju närmre förlossningen kommit desto mer har jag liksom öppnat ögonen för och sökt efter hemskheter... konstigt, undrar hur det kan komma sig :(
    Tack för dina positiva ord!

• Zinzie
    Emelisen skrev 2009-10-24 14:14:36 följande:
    Minnea: Jo jag är medveten om det du skrev och jag är rätt påläst om div alla möjliga sjukdomar... men kan ju ändå inte släppa katastroftankarna!! Måste nog ta upp detta med min barnmorska på nästa träff!! Känns som att tiden är knapp, har Bf 22 nov... ju närmre förlossningen kommit desto mer har jag liksom öppnat ögonen för och sökt efter hemskheter... konstigt, undrar hur det kan komma sig :( Tack för dina positiva ord!
    Att gå med katastroftankar är ju inte roligt alls. Dessutom är katastroftankarna i sig lite farliga, eftersom de ju bland annat ökar risken för att få en depression sen.

Du kanske ska ringa din BM redan på måndag för att försöka snabba på det lite? Det är ju precis som du säger rätt ont om tid, så det vore ju bra om hon kunde ringa aurora-mottagningen (eller vad det nu heter hos dig) och försöka få in ett samtal åt dig så snabbt det bara går? Eller så kanske det räcker om du har en bra BM att bara komma till henne och prata ordentligt?

För mig har följande saker hjälp:

- TOTALT stopp mot att surfa på webben och läsa om andra som råkat illa ut eller olika sjukdomar man kan få.
    - Varje gång jag kommer på mig själv med att tänka på katastrofer har jag aktivt distraherat mig så gott jag kunnat och avbrutit tankarna.
    - Det låter kanske lite flummigt, men övningar i medveten närvaro har också hjälpt mig. Det finns en massa bra böcker om det och en del meditationsövningar man bland annat kan ladda ned på nätet.

Hoppas det känns bättre snart!
Svar på tråden Fostervatten emboli !!! ????