• Mrs Cykel

Hon vaknar och skriker på natten - varför? (15 mån)

Min lilla tjej på drygt 15 månader plötsligt börjat vakna på natten och gallskrika/gråta. Hon sover i eget rum och det har gått jättebra i ungefär ett halvår. Inga problem alls.

Sedan ca 1-2 veckor tillbaks så vaknar hon, och då kan hon inte somna om ifall man inte är hos henne. Det tar 1-1,5 timme...

Vad kan ha hänt? Har någon varit med om det här? Vad bör man göra?

• Svar på tråden Hon vaknar och skriker på natten - varför? (15 mån)
  • Zoolie

Skulle jag oxså vilja veta, min dotter är likadan. får ta över henne i våran säng för hon ger sig inte skriker o skriker, hon har alltid varit lätt o lägga o sovit hela nätter men inte nu inte

• Mrs Cykel
    Zoolie skrev 2009-10-24 08:49:29 följande:
    Skulle jag oxså vilja veta, min dotter är likadan. får ta över henne i våran säng för hon ger sig inte skriker o skriker, hon har alltid varit lätt o lägga o sovit hela nätter men inte nu inte
    Hur gammal är din dotter?
  • Mrs Cykel

Jag har några teorier, som jag skulle vilja ha hjälp att diskutera.

1) Hon har fått några kindtänder, men jag ser att en till är på väg upp. Det syns bara små vita taggar. Kan tänder ge dessa "symptom"?

2) Hon har alltid velat ha kolsvart i rummet. Kan det ha ändrats och hon är mörkrädd?

• Zoolie

ja tänderna vet jag att de kan ge dessa symptom, mörkrädd kan hon säkert oxså blivit har du testat med nattlampa?

• 1969

Det är inte så att hon har nattskräck? Är hon vaken när hon skriker först, eller blir hon kanske väckt när ni kommer och pratar/grejar? Hörde nyligen ett radioprogram om det och de sa att det bästa är att göra ingenting. Vår store hade nattskräck ibland just i den åldern, det enda jag kunde göra var att ligga bredvid och vänta ut. Som tur var var det bara en period.

Fast er tjej kanske verkligen vaknar.

• Mrs Cykel

Vad innebär "nattskräck"?

Jag vet inte om hon är vaken innan hon börjar skrika. Hon står upp när vi kommer in till henne oftast, ibland ligger hon. Jag känner inte alls igen beteendet, så man blir ju lite villrådig.

Vad menar du med att göra "ingenting"? Ska vi inte gå in trots att hon skriker? Man känner ju igen olika sorters skrik, och detta skrik låter "allvarligare" och är inte bara gnäll. Därför är det svårt att vänta ut henne, för hon låter verkligen som om något är hemskt/dåligt.

Hoppas verkligen att det också bara är en "period"!

• werner

Detta har vår son börjat med nu också (17 mån). Han sover hos oss. Inget verkar hjälpa. Han skriker, jag håller om honom. Inatt skrek han nog i en halvtimme och sedan tog det lång tid för honom att somna om...

Han har inte gjort såhär förut när han fått tänder så det tror jag inte att det beror på... och nattlampa har vi.
    Jobbigt är det iaf...

1969: Hur länge varade er period?

• Tjofsen

Min son vaknar också mycket på nätterna nu. Oftast kan han somna om när man går in, lägger honom till rätta och buffar lite på rumpan och stoppar om honom, ger honom lite vatten vissa tillfällen. Men jag vill ju helst inte gå in alls, för man vaknar ju själv till.

Han har också tänder som kommer i omgångar nu. Åtta stycken (hade åtta innan) och lite större tänder nu så det kan ju vara det som spökar.

Väldigt irriterande är det i alla fall.

Försökt att vända hans tid nu inför omställningen inatt. Så han fick komma upp en stund i går kväll vid 22.30-23 - vaknade ändå 5.30 men nu sover han middag och har sovit i 2,5 timme. Förhoppningsvis kan vi hålla honom uppe till 20,30 ikväll (Brukar somna 19) så han får rätt på tiden när vi vrider tillbaka klockan.

• Mrs Cykel

Igår kväll vägrade vår lilla att somna, utan det tog mer än en timme. Hon vill att man är kvar i hennes rum och håller handen/buffar/gungar sängen. Så har hon inte velat på ett halvår, och jag kan inte förstå vad som händer! Det är jättejobbigt, särskilt eftersom jag är gravid och extreeeeeeeemt trött. Dålig tajming.

Kan någon förklara det här med nattskräck lite mer? Är det ett etablerat begrepp som har en "lösning" eller förklaring?

Svar på tråden Hon vaknar och skriker på natten - varför? (15 mån)