• MalinEddie

Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens metoder

De gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m43486279.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

Jag hade inte tänkt att starta ytterligare en tråd men gör det nu ändå. Idag fick jag se att hon har lagt ut ett videoklipp som beskriver tryckpressen. Det var denna metod som startade hela diskussionen för ett halvår sedan. Om ni vill veta vad kritiken mot Anna Wahlgren handlar om kan ni läsa TS i de gamla trådarna.
    Både kritiker och föresprpkare är välkomna hit!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-24 09:45
    Förespråkare ska det självklart vara:)

• Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens metoder
  • Impertiff

Nu minns jag inte riktigt hur gamla filmen var, men denna är mer som jag ser tryckpressen som.
    Även om jag inte använt den själv, men den här filmen är som jag nog skulle göra om jag skulle använda den.

• MalinEddie

Hej Impertiff{#lang_emotions_smile}
    Jag tyckte det var lättare att titta på detta videoklipp jämfört med det gamla. Jag minns det gamla väldigt bra. Jag var dessutom i kontakt med en person igår som har det gamla videoklippet sparat och bad henne jämföra.Hon menr att orginalklippet är betydligt tuffare än detta. Detta videoklipp känns inte realistiskt då Anna Wahlgren menar att tryckpressen ska användas på just ett gallskrikande barn som protesterar. Görs detta kommer det inte se ut så här. Detta vet alla vi som såg orgnialklippet. Det blir lite absurt när hon gör detta på ett sovande barn. Vem skulle få för sig att göra det?

• Impertiff

Hej MalinEddie
    Jag vet inte tanken bakom något av klippen så jag kan ju bara spekulera.
    Tanken är nog att visa hur tryckpressen (gillar inte namnet...) är tänkt att fungera.
    Och i första skrek barnet - och det gav protester (jag minns inte om barnet lugnades eller hur det var).
    I detta fall är det ett sovande barn - som inte vaknar heller av behandlingen...
    Så.. Ja, vad kan jag säga.
    Jag förstår tanken med tryckpressen och jag förstår också att det kommer vara medhållare och motståndare till den (och allt annat med AW).

• alvaereva

Kollade nya klippet nu och så har jag gjort på ett ungefär. Använde mig aldrig av tryckpressen, men solfjädern hon gjorde använde jag och vagningen såg ut sådär också, minus att min vagn inte smällde sådär.

Nattade just min dotter. Hon har precis börjat prata en hel massa.
    Bland det sista hon sa innan hon somnade var "Liis jumpa" (Elise rumpa) och så putte hon sig själv i baken.
    Hon ville att jag skulle buffa henne

• Brunello

Hej!

Jag förstår inte vitsen alls med att lägga ut detta nu. Är det för tyst runtomkring henne eller vaddå?

Klippet i sig visar ju inte tryckpressen "som lugnar ett barn" så vad ska det visa? Hur man gör med ett sovande barn? Varför inte använda en docka istället?

Jag har under en tid hållt mig borta från Annas forum för det är helt enkelt för jobbigt att läsa om alla stackars barn som utsätts för denna behandling, jag kan inte nå dem, jag kan inte göra någonting, jag kan inte påverka föräldrarna, jag kan bara stå vid sidan om och hoppas att de tar sitt förnuft till fånga och det är för jobbigt, för tungt och för ledsamt.

Senast idag kom öronproppsrådet igen   http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20655&start=90

Och så alla stackars barn i separationsfasen som förutom att brottas med sig själv och de nya vetskapen att man inte sitter fast i mamma DESSUTOM ska tvingas iväg och ramsas, spelas mozart för och allt annat tragiskt.
    http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21085

Amningsstörande råd i parti och minut
    http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20811

Nedsättande kommentarer om män (pojkar) haglar som vanligt från Anna (Guuud vilket manshat hon måste bära på!!!!)
    Stadig, stark solfjäder "som han sent ska glömma" (barnet är 11 månader - alla fattar ju vilket våld man måste åstadkomma för att hålla nere ett så stort barn!!
    http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21059

och detta är bara ur de senaste trådarna, och bara i lilla kurforumet - det finns precis hur mycket som helst som alla föräldrar med sans och vett i behåll inser är rena galenskapen, jag vet bara inte hur man ska nå fram till de stackare som blir inlurade i Annas nät och sedan inte ser sanningen för alla lögner...

• MalinEddie
    Impertiff skrev 2009-10-25 20:12:18 följande:
    Hej MalinEddie Jag vet inte tanken bakom något av klippen så jag kan ju bara spekulera. Tanken är nog att visa hur tryckpressen (gillar inte namnet...) är tänkt att fungera. Och i första skrek barnet - och det gav protester (jag minns inte om barnet lugnades eller hur det var). I detta fall är det ett sovande barn - som inte vaknar heller av behandlingen... Så.. Ja, vad kan jag säga. Jag förstår tanken med tryckpressen och jag förstår också att det kommer vara medhållare och motståndare till den (och allt annat med AW).
    Barnet lugnades aldrig i det första klippet trots att Anna Wahlgren vill ha det till det. Jag minns det och det finns dessutom sparat. Hade barnet lugnat ner sig hade det inte spelat någon roll som jag ser det. Hon tog i på ett känslokallt sätt när hon tryckte ner barnet i det första klippet. Det klippet var realistiskt för det är så tryckpressen är menad att användas och det är inget vacker syn. Det barnläkarna har oroat sig för är ju om metoden används på ett barn som protesterar mot att bli behandlad så.
  • MalinEddie
    alvaereva skrev 2009-10-25 20:19:02 följande:
    Kollade nya klippet nu och så har jag gjort på ett ungefär. Använde mig aldrig av tryckpressen, men solfjädern hon gjorde använde jag och vagningen såg ut sådär också, minus att min vagn inte smällde sådär. Nattade just min dotter. Hon har precis börjat prata en hel massa. Bland det sista hon sa innan hon somnade var "Liis jumpa" (Elise rumpa) och så putte hon sig själv i baken. Hon ville att jag skulle buffa henne
    Jag ser inget fel i det. Min lillpojk hade en period när han älskade att buffas{#lang_emotions_smile}
    Grejen är väl den att det blir fel då barnet inte vill bli nedtryckt a la solfjädern eller tryckpressen.
  • Impertiff
    MalinEddie skrev 2009-10-25 20:49:37 följande:
    Barnet lugnades aldrig i det första klippet trots att Anna Wahlgren vill ha det till det. Jag minns det och det finns dessutom sparat. Hade barnet lugnat ner sig hade det inte spelat någon roll som jag ser det. Hon tog i på ett känslokallt sätt när hon tryckte ner barnet i det första klippet. Det klippet var realistiskt för det är så tryckpressen är menad att användas och det är inget vacker syn. Det barnläkarna har oroat sig för är ju om metoden används på ett barn som protesterar mot att bli behandlad så.
    Jag har sett filmsekvensen en gång och det var ett tag sedan. Så jag minns inte mer än grova drag, tyvärr.
    Jag tycker själv inte om press och fasthållning så jag söker alternativa lösningar på att lugna barnet. Däremot är jag tveksam till att det skulle bli fysiska skador på ett barn av tryckpressen så det är intressant att höra vad läkarna kommer fram till och vad anmälningar etc. visar på.

De gånger jag varit med då tryckpressen använts har det faktiskt mer varit enligt film 2. Det har förvisso varit protesterande barn, men inte "hysteriska" utan mer "åh-jag-kommer-inte-till-ro" skrik och de har varit lättlugnade och tryckpressen har använts mer så som i film 2.
    Så jag vet inte egentligen hur tryckpressen är tänkt att användas eftersom den bevisligen kan tolkas och göras på olika sätt - även av samma person.
  • Impertiff
    alvaereva skrev 2009-10-25 20:19:02 följande:
    Kollade nya klippet nu och så har jag gjort på ett ungefär. Använde mig aldrig av tryckpressen, men solfjädern hon gjorde använde jag och vagningen såg ut sådär också, minus att min vagn inte smällde sådär.Nattade just min dotter. Hon har precis börjat prata en hel massa.Bland det sista hon sa innan hon somnade var "Liis jumpa" (Elise rumpa) och så putte hon sig själv i baken.Hon ville att jag skulle buffa henne
    Låter ungefär som jag gjorde. Men jag använde inte solfjädern utan buffning och vagning.
    När dottern var 2 år buffade hon dockorna
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens metoder