MalinEddie skrev 2009-10-25 20:49:37 följande:
Barnet lugnades aldrig i det första klippet trots att Anna Wahlgren vill ha det till det. Jag minns det och det finns dessutom sparat. Hade barnet lugnat ner sig hade det inte spelat någon roll som jag ser det. Hon tog i på ett känslokallt sätt när hon tryckte ner barnet i det första klippet. Det klippet var realistiskt för det är så tryckpressen är menad att användas och det är inget vacker syn. Det barnläkarna har oroat sig för är ju om metoden används på ett barn som protesterar mot att bli behandlad så.
Jag har sett filmsekvensen en gång och det var ett tag sedan. Så jag minns inte mer än grova drag, tyvärr.
Jag tycker själv inte om press och fasthållning så jag söker alternativa lösningar på att lugna barnet. Däremot är jag tveksam till att det skulle bli fysiska skador på ett barn av tryckpressen så det är intressant att höra vad läkarna kommer fram till och vad anmälningar etc. visar på.
De gånger jag varit med då tryckpressen använts har det faktiskt mer varit enligt film 2. Det har förvisso varit protesterande barn, men inte "hysteriska" utan mer "åh-jag-kommer-inte-till-ro" skrik och de har varit lättlugnade och tryckpressen har använts mer så som i film 2.
Så jag vet inte egentligen hur tryckpressen är tänkt att användas eftersom den bevisligen kan tolkas och göras på olika sätt - även av samma person.