• modesty74

Vilopuls på 90 slag - normalt eller onormalt?

Vad har ni andra för vilopuls när ni vaknar? Jag får total hjärtklappning bara av att gå upp ur sängen, men efter 5 minuter ligger pulsen runt ca: 90 slag/minut.
    Är lite nyfiken på om det är fler än jag som har snabb puls och besväras av detta? Jag tycker det är jätteobehagligt. Är i vecka: 23.

• Svar på tråden Vilopuls på 90 slag - normalt eller onormalt?
  • Bina86

Jag brukar ligga mellan 80-90 slag/minut nu när jag är gravid. Har läst att det är vanligt att pulsen ökar under graviditet. Vet inte om det har något att göra med att det bildas upp till 1 l extra blod i kroppen. När jag har runt 90 så känner jag inget obehag utav det. Antar att du känner obehag när pulsen är högre än så. För 90 i puls är ingen fara enl min erfarenhet. Det är när man börjar ligga över 100 i vilopuls som det kanske är lite suspekt.

• modesty74

Bina 86

Jag hade problem med arbetsrelaterad stress innan och då låg även blodtrycket åt h-lvete (180/102) och vilopulsen var så hög att jag fick betablockerare. Men nu har jag slutat på mitt jobb och blodtrycket låg senast på 140/75 utan mediciner. Men så fort pulsen stiger så blir jag stressad över blodtrycket och då stiger pulsen ännu mer. Den höga pulsen gör mig jättetrött *pust* Och blir jag orolig för något så slår hjärtat dubbelslag och jättehårt. Jag börjar tro att det är lite psykiskt också.
    Har iofs haft preeklapsi 2 graviditeter av 3 tidigare, så jag oroar mig väl en del för detta också. Tack för ditt svar!

• Bina86

Ok, då förstår jag. Jag har också lite högt Blodtryck 140/70 men det är ingen fara än så länge. Vad skönt att du får vara hemma och ta det lugnt om du har haft det jobbigt på jobbet. Det är ju svårt att säga till någon att inte stressa upp sig men att få en pulsstegring tillfälligt eller att blodtrycket ökar (då brukar det främst vara övertrycket) är ju inget farligt. Men det är ju inte så bra när det blir kroniskt som för dig (fast det är ju mkt bättre nu och det är ju en framgång). Men har du en kortare period någon gång/några gånger under dagen med högre puls och BT så tror jag inte att det är något farligt för dig eller barnet. Men det beror ju iof på hur ofta det händer. Avslappningsövningar, lugn musik, ett varmt bad kanske vore något att testa för att koppla av. Hoppas att det går bra för dig! Lycka till!

• modesty74

Bina86

140/70 är ju ett ganska bra tryck. Ok att övertrycket är på gränsen, men 70 i undertryck är bra.
    Jag har oftast hög puls när jag är hemma, men inte i andra situationer när jag har annat att tänka på, så lite psykiskt är det nog också. Betablockerare fungerade innan graviditeten, men när jag inte stressade fick jag en vilopuls på 48-52 slag/minut och blev alldeles kall om fingrarna, så då fick jag sluta med medicinen (jag hade 25mg=lägsta dosen).
    Att ta varma bad funkar, men avslappningsövningar funkar inte för då blir jag bara stressad av att inte kunna slappna av:0)
    Tack så mycket för ditt svar och dina tips!
    Håll koll på ditt eget tryck, speciellt då du har lite förhöjt övertryck. Mitt steg från 130/60 till 160/100 mellan 2 BM-kontroller (2 veckor) när jag väntade första barnet. Det blev 2 veckors vistelse på sjukhus den gången, men då var det vecka: 36. Med barn nummer 3 skrevs jag in med 175/115 och +1 äggvita, så det blev igångsättning (vecka: 39). Det konstiga är att jag gick 43+0 veckor med sonen utan att trycket steg över 140/85. Ja, man får ju hoppas att det löser sig den här gången och inte oroa sig för mycket.
    Lycka till med din graviditet!

Svar på tråden Vilopuls på 90 slag - normalt eller onormalt?