• ploten

Vad göra för 2-åring med åksjuka?

Från att ha älskat att åka bil och mått hur bra som helst, kräks vår son (2 år och 4 månader) numera vid varje bilresa. Värst är det när vi åker korta sträckor i stan med många svängar och start/stopp, hur försiktigt vi än försöker köra. Illamåendet började samtidigt som vi bytte bilbarnstol (till Britax Twoway), men det är förstås svårt att avgöra om det har med stolen att göra.

Detta är förstås i första hand väldigt jobbigt för vår stackars son, som blir ledsen och gråter när han har kräkts, men också trist för oss föräldrar som mer eller mindre varje vecka måste montera ur bilbarnstolen, ta av och tvätta klädsel och bälten, montera in osv.

Har ni några tips? Har något hjälpt för era barn? Var sugen på att prova det där armbandet de säljer på apoteket, men det är ju först från 3 år. Och det finns ju inga läkemedel att köpa till så små barn utan att först konsultera läkare.

• Svar på tråden Vad göra för 2-åring med åksjuka?
  • FreeForAll

Ni kanske kan undvika att ta bilen kortare sträckor och åka kollektivt i stället?

• Joico

Runt 2års ålder utvecklas balanssinnet, vilket gör att barnet blir lättare åksjuk.. det är troligen det som händer. Men det går över! Så kanske får ni stå ut lite.. skaffa lite spypåsar eller en sandlåde-hink. Undvik bilresor i den mån det går. Ha inte för varmt i bilen, och inte för kallt osv. Googla lite efter tips

• ploten
    Joico skrev 2009-10-24 12:03:36 följande:
    Runt 2års ålder utvecklas balanssinnet, vilket gör att barnet blir lättare åksjuk.. det är troligen det som händer. Men det går över! Så kanske får ni stå ut lite.. skaffa lite spypåsar eller en sandlåde-hink. Undvik bilresor i den mån det går. Ha inte för varmt i bilen, och inte för kallt osv. Googla lite efter tips
    Det var en bra upplysning, om balanssinnet. Lite svårt att undvika bilresor, men vi får väl göra så gott det går. Men trist att det innebär att vi inte kan ta med sonen på sådant han tycker är kul (som t ex att åka till återvinningscentralen och andra ställen dit man måste ta bilen).
  • Joico

Kanske kan ni undvika i den mån det går.. eller bara åka e så någon kan stanna hemma med sonen. Men som sagt, eftersom det kom så plötsligt och det har gått bra förut så är det troligen balanssinnet som spökar lite när det utvecklas. Om det inte blir bättre kanske ni kan kontakta en läkare för att få tabletter utskrivet mot åksjuka. Men googla lite tips först, det finns mycket Plåster på naveln, kanel, ingefära, äta och inte äta, luft, värme, kyla.. osv osv.

ploten skrev 2009-10-24 12:43:50 följande:
    Det var en bra upplysning, om balanssinnet. Lite svårt att undvika bilresor, men vi får väl göra så gott det går. Men trist att det innebär att vi inte kan ta med sonen på sådant han tycker är kul (som t ex att åka till återvinningscentralen och andra ställen dit man måste ta bilen).
  • ploten
    Joico skrev 2009-10-24 12:50:35 följande:
    Kanske kan ni undvika i den mån det går.. eller bara åka e så någon kan stanna hemma med sonen. Men som sagt, eftersom det kom så plötsligt och det har gått bra förut så är det troligen balanssinnet som spökar lite när det utvecklas. Om det inte blir bättre kanske ni kan kontakta en läkare för att få tabletter utskrivet mot åksjuka. Men googla lite tips först, det finns mycket Plåster på naveln, kanel, ingefära, äta och inte äta, luft, värme, kyla.. osv osv.
    Vi brukar åka bara en förälder på mindre ärenden som exvis till återvinningscentralen, men sonen har följt med just för att han tycker att det är kul (och för att den andra föräldern ska kunna få en lugn stund hemma...). Men vi kanske får sluta med sånt. Ska dock googla lite, som du säger. Kanske hittar vi något.
  • Joico

Stackarn, inte kul att vara åksjuk Kanske måste undvika sånt lite, iaf ett tag.. det är ju inte kul för nån med kräks, även om det inte är farligt.

Lycka till!

ploten skrev 2009-10-24 13:04:56 följande:
    Vi brukar åka bara en förälder på mindre ärenden som exvis till återvinningscentralen, men sonen har följt med just för att han tycker att det är kul (och för att den andra föräldern ska kunna få en lugn stund hemma...). Men vi kanske får sluta med sånt. Ska dock googla lite, som du säger. Kanske hittar vi något.
  • ploten

Finns verkligen många tips på nätet, men tyvärr mest för äldre barn - åka framlänges, titta på film, uppmana dem att titta ut, räkna bilfärger etc. Blev dock sugen att testa kirurgtejp i kors över naveln. Och kaviarmacka före avfärd.

• Teskedsmamman

När jag behövde ge en av mina killar postafen så ringde jag sjukvårdsupplysningen, fick telefontid till en läkare och det var inga problem att ge postafen.... man behöver inte gå till läkare och vill man ändå kan mangå genom bvc...

dock är det ju med postafen som med alla åksjukemediciner, att man måste börja ett par timmar innan man åker....

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Hëllef

Min dotter är inte riktigt så känslig och blir bara åksjuk vid längre bilresor. Vi har testat plåster på naveln tre ggr (en 12-timmars och två 4-timmarsresor) och det har fungerat utmärkt

• ploten
    Joico skrev 2009-10-24 13:25:53 följande:
    Mja, framåtvänd är ju inte aktuellt än på många år.. men om det bara är en utvecklingsfas så går det ju snart över Skicakr med lite länkar även om du säkert redan sett dom
    Nej, det var just det - han ska ju åka baklänges åtminstone 2 år till. Och säga åt honom att titta ut funkar ju knappast på en 2-åring heller... Men idag lyckades vi i alla fall få till lite bättre lutning på bilstolen, så det ser ut som att han sitter lite bättre. Han klarade 3 resor à 1 timme utan att kräkas! Men som sagt, det är mest på kortare/svängiga resor han mår illa - idag var det mest motorväg. Tack för länkarna, det var dock i stort sett de jag redan kollat.
    Teskedsmamman skrev 2009-10-24 15:18:58 följande:
    När jag behövde ge en av mina killar postafen så ringde jag sjukvårdsupplysningen, fick telefontid till en läkare och det var inga problem att ge postafen.... man behöver inte gå till läkare och vill man ändå kan mangå genom bvc...
    Det var ju ett bra tips! Kan ju vara bra att höra sig för om det är OK att ta postafen åtminstone inför längre resor. Känns dock lite "overkill" vid kortare resor - även om det oftast är då han mår dåligt... Vet själv hur dåsig man kan bli av postafen, så det är väl en avvägning om det alltid är värt det.
  • 79anil

Åksjukeband med en liten kula på som man sätter på handleden ska funka. Funkade på mitt illamående när jag var gravid med minstingen. Finns på Apoteket.

• ploten
    79anil skrev 2009-10-25 23:22:06 följande:
    Åksjukeband med en liten kula på som man sätter på handleden ska funka. Funkade på mitt illamående när jag var gravid med minstingen. Finns på Apoteket.
    Ja, jag var sugen att testa det på sonen, men det är från 3 år och han är bara 2.
  • 79anil
    ploten skrev 2009-10-26 08:18:58 följande:
    Ja, jag var sugen att testa det på sonen, men det är från 3 år och han är bara 2.
    kan du inte kolla med BVC eller barnmottagningen? Det är säkert några allmänna rekommendationer att det skulle vara från 3 år....
  • FrökenFreja

Jag har något som fungerar för mig, som kan vara värt att testa för det kostar inget!
    Jag är extremt åksjuk när jag åker färja och en kompis till mig tipsade mig om att sätta sjukhustejp i ett kryss över magen, för det är någon sorts balanspunkt som stimuleras då. Det ska sättas på i alla fall en timme innan man åker (bil, båt, buss whatever), så det kräver ju lite planering.

Jag som alltid alltid i alla år varit SÅ sjuk på båtar kunde med denna hjälp åka på kryssning med mina vänner!

Många tycker säkert att detta är humbug men det kostar ju inget att försöka...

• ploten
    FrökenFreja skrev 2009-10-27 11:53:18 följande:
    Sorry, skrev fel, tejpen ska sitta i ett kryss över NAVELN inte magen.
    Ja, det ska vi absolut testa nästa gång.
    79anil skrev 2009-10-26 23:14:45 följande:
    kan du inte kolla med BVC eller barnmottagningen? Det är säkert några allmänna rekommendationer att det skulle vara från 3 år....
    Det har du rätt i, oftast går det ju bra att använda sådana produkter även för yngre barn, bara man kollar.
  • suramin

Vi låter vår tvååring titta på film i bilen (bärbar dvd). Hon har inte spytt en enda gång sedan vi började använda den, och före det spydde hon hela tiden. Jag tycker absolut att det är värt ett försök ifall åksjukan håller i sig.

• lonka88

Hej vi har samma problem med vår dotter på snart 2 år men hon har vare så länge,vi pratade bara med bvc om de fanns någon lösning och då tipsa dom om bandet och de var helt okej sen läste dom om åksjuke tabletter å de var också okej bara man inte gav mer än en kvarts tablett.Så prata med dom.Hoppas de löser sig!

Svar på tråden Vad göra för 2-åring med åksjuka?