• LOTTAAA

kan man skriva ett eget testamente hemma????

Jag o min sambo vill skriva ett testamente, vi har varit sambo i 4 år, ska gifta oss i Maj-2010.
    Vad jag fattat så ärver vi varandra när vi gift oss. Men innan det?
    kan man skriva ett testamente hemma? på papper? :-S gäller det då?

Om nåt skulle hända så vill sambon att jag ska ärva allting, allt han äger.
    Men, sen har han ett barn 12 år sedan innan, och så har vi även ett barn gemensamt som snart är 2 år.

NÅGON??? som vet hur man ska skriva isåf?

JÄTTE TACKSAM FÖR HJÄLP

• Svar på tråden kan man skriva ett eget testamente hemma????
  • ludentass

Är inte hundra procent säker men det borde gå! Bara det är bevittnat av två oberoende personer, men oavsett om ni gifter er så kommer troligen barnet att få ut sin arvslott då det räknas som särkullbarn. Det bästa och billigaste ni kan göra är att rådfråga er bank eller göra det riktigt och gå till en advokat!

Grattis i förskott! Hoppas ni får ett underbart bröllop.

• Noonis

Hej,

det är klart att ni kan göra det. Men som sagt, det ska bevittnas. På papper ska det vara och underskrivet med båda och datum och ort och sånt.

Om ni ska gifta er kan ni skriva äktenskapsförord (det finns mallar att välja mellan, beroende på hur ni vill ha det) och den ska skickas till tingsrätten, tror jag det var.

Hinner inte kolla länkar just nu, men det borde finnas någon jurist här?

• sirisdotter

Särkullsbarnet; 12-åringen, har rätt till sin laglott - oavsett vad ni skriver i testamente.

• b i t c h

Gå till pappershandelsn. Där har dom färdiga testamente man kan skriva på. Testamentet ska underskrivas av två personer utom er.
    I och med att det finns särkullsbarn och ni INTE skriver testamente så ärver han 50% av värdet av vad pappan äger; hus, bil, pengar etc. Har ni skrivit testamente ärver särkullsbarn "bara" laglotten.
    Detta har jag kollat upp därför vi sitter i samma sits.
    Om det är något du undrar över kan du googla lite på testamente, bodelning etc. Det finns flera ställen man kan ringa och prata med jurister vad som gäller utan att det kostar något.

• klocka

Du behöver inte köpa något alls för att upprätta ett testamente. De enda lagliga reglerna är att det skall vara bevittnat av två personer, som måste veta att det är ett testamente de bevittnar, men de behöver inte se vad det står.

Dock: eftersom ni har barn på olika håll skulle jag rekommendera att ni tar hjälp av en jurist. Några timmar behöver inte kosta så mycket och då vet ni att det blir exakt som ni har tänkt er.

• idiblon

Två utomstående vittnen måste skriva under. De får inte vara under 15 år eller psykiskt störda. Ej heller får de vara i rakt upp- eller nedstigande släktskap eller i svågerlag med testatorn. De måste inte läsa innehållet i testamentet, men de måste veta att det är ett testamente de signerar. Särkullsbarnet kan dock aldrig fråntas sin laglott. (Thank god.)

Svar på tråden kan man skriva ett eget testamente hemma????