• Anonym

kan man överdosera folsyra?

kan man äta hur mycket folsyra som helst när man planerar barn/är gravid, eller är det en maxgräns?

• Svar på tråden kan man överdosera folsyra?
  • Anonym

Har hört olika, men det är ju ett b vitamin och det bör ju komma ut ur kroppen om man tar för mycket. Men varför hälla i sig mer än man behöver?

• The Black Lady

Ta en tablett om dagen så överoserar du inte... du tar väl inte flera tabletter/dag?

• Anonym

The Black Lady skrev 2009-10-24 14:19:53 följande:

Ta en tablett om dagen så överoserar du inte... du tar väl inte flera tabletter/dag?
    jag äter just nu en tablett om dagen som har massa olika vitaminer i sig. det står att det är 300mg folsyra.
    tänkte köpa "tillval folsyra" på apoteket. kan jag då fortsätta äta den tabletten som inehåller 300mg folsyra?
  • DreamBitch

Det finns ingen känd risk för överdosering av folsyra på grund av dess vattenlöslighet.
    Doser över 1 mg/dag kan dock dölja en vitamin B12 brist.

• Anonym
    DreamBitch skrev 2009-10-24 15:22:31 följande:
    Det finns ingen känd risk för överdosering av folsyra på grund av dess vattenlöslighet. Doser över 1 mg/dag kan dock dölja en vitamin B12 brist.
    okej tack för ditt svar.

nån som vet om menscykeln rubbas när man äter folsyra?
  • Pimpinellan
    Anonym skrev 2009-10-24 15:28:34 följande:
    okej tack för ditt svar.nån som vet om menscykeln rubbas när man äter folsyra?
    Nej,cykeln kan omöjligt rubbas av ett b-vitamin du varje dag får i dig via maten också. Den dos du beskriver är helt okey,de som får Folacin utskrivet äter 10 ggr högre dos än som finns i Mitt val folsyra.
  • Anonym
    Pimpinellan skrev 2009-10-24 16:53:02 följande:
    Nej,cykeln kan omöjligt rubbas av ett b-vitamin du varje dag får i dig via maten också. Den dos du beskriver är helt okey,de som får Folacin utskrivet äter 10 ggr högre dos än som finns i Mitt val folsyra.
    okej gud vad skönt att höra:) ska köpa dessa tabletter på måndag.
  • Anonym

Varför inte bara äta ex. vitamineral kvinna eller mitt val kvinna så får du allting du behöver i en tablett och det blir inte mer än du behöver.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-24 17:25:06 följande:
    Varför inte bara äta ex. vitamineral kvinna eller mitt val kvinna så får du allting du behöver i en tablett och det blir inte mer än du behöver.
    jag har inte tänk på det. men får man i sig all folsyra man behöver då?är du säker
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-24 17:58:59 följande:
    jag har inte tänk på det. men får man i sig all folsyra man behöver då?är du säker
    Ja!
  • Pimpinellan

Egentligen behöver man inte äta några andra vitaminer utöver folsyra när man planerar barn. För mycket av annat som man kanske inte ens behöver är inte bra,speciellt A-vitamin och järn. En Mitt val folsyra per dag räcker.

• Anonym
    Pimpinellan skrev 2009-10-24 18:23:20 följande:
    Egentligen behöver man inte äta några andra vitaminer utöver folsyra när man planerar barn. För mycket av annat som man kanske inte ens behöver är inte bra,speciellt A-vitamin och järn. En Mitt val folsyra per dag räcker.
    man får äta a vitamin & järn men man ska vara extra försiktig med att inte överdosera det.
  • Pimpinellan
    Anonym skrev 2009-10-24 18:30:14 följande:
    man får äta a vitamin & järn men man ska vara extra försiktig med att inte överdosera det.
    Ja,självklart _får_ man äta enligt RDI,men det enda som behövs och rekommenderas när man planerar barn är folsyra.
  • Anonym
    Pimpinellan skrev 2009-10-24 18:38:50 följande:
    Ja,självklart _får_ man äta enligt RDI,men det enda som behövs och rekommenderas när man planerar barn är folsyra.
    ja de är sant, men jag inbillar mig lite att vitaminer kan vara bra med:P förra gången jag slutade med p-piller tog det 9 månader för mensen att komma. den här gången har jag ätit vitaminer och fick tillbaka mensen på en gång. vet dock inte om det är därför, jag inbillar mig kanske :)
Svar på tråden kan man överdosera folsyra?