• Jossii

hjälp, ont i halsen i 2 veckor

Är det nån som har haft samma sak;
    För 2 veckor sen började jag få ont i halsen. Det var inte så farligt dom första 3 dagarna. Sen på 5-7 dagen så kunde jag inte ens prata så ont jag hade! Jag kunde inte svälja, fick helt enkelt ha ett glas eller gå på toa för att spotta ut saliven som jag inte kunde svälja.

Sen vid 8:e dagen så kunde jag prata och svälja igen, men det gjorde MYCKET ont. 9:e dagen så fick jag nog, jag gick till vårdcentralen... dom gjorde halsprov, men det var negativt. Läkaren såg att jag var röd och svullen i halsen. Jag hade ingen feber, hosta eller förkylning. (Har inte haft det på hela tiden) Så läkaren sa att det säkert bara var ett virus och att det kommer läka ut sig själv.

MEN nu har det gått 2 veckor å jag har FORTFARANDE ont!! På morgonen och under dagen är det okej, gör lite ont i mellan åt men värst är på kvällen och natten, då kan jag knappt svälja eller prata. Det sitter på vänstra sidan bara och min hals e fortfarande röd och svullen.

Vad kan det vara?! Jag håller på att bli galen! Jag har ätit ihjäl mig på panodil. Har provat bafucin, zyx och några till men dom hjälper inte.

Att gå till läkaren igen har jag inte ens råd med denna månaden... =(

Nån som har varit med om samma sak?????

• Svar på tråden hjälp, ont i halsen i 2 veckor
  • Neko

Prova att byta tandborste. Jag fick det rådet när jag haft ont i halsen i 2 veckor (dock var det inte lika jobbigt som du har det). Prova köp ett storpack och ta en ny varje dag i någon vecka. Det kan ju vara så att bakterier/virus fastnar i tandborsten och smittar igen.

Kan du gapa riktigt stort?

När jag fick körtelfeber hade jag hemskt ont i halsen men det gav sig efter ca 10 dagar. Då kunde jag inte svälja eller något.

• Neko

En till grej, det finns ingen vit sak som ser ut som en krater/sår typ i mitten av det röda i halsen?

• Jossii

Nopp inga vita sår i halsen. Dom gjorde halsfluss prov i tisdags men det var ingen halsfluss. Var rädd för det först eftersom jag haft halsfluss 2 gånger redan sen maj månad.

Nu kan jag gapa stort, förra helgen så kunde jag dock inte det, då kunde jag inte prata eller svälja heller.

De va bra tips om tandborsten, hmm hur gör man med eltandborste... tror ni man kan koka själva borsthuvudet?

• Joico

Ang. tandborsten så är det nog enlkare om du köper ett billigt storpack vanliga tandborstar under den här tiden istället för att koka bortshuvudet varje dag.. köp ett nytt till eltandborsten och använd det först när du är bättre i halsen.

• Neko

Okej, hade du inte kunnat gapa hade det kunnat vara en halsböld men då borde det ju uteslutas... frågade ang vita kratern eftersom man kan få en afteblåsa (eller flera) på olyckligt ställe i halsen och det gör grymt ont, de brukar vara i ca två veckor innan de försvinner.

Håller med Annnan, använd vanliga tills du är bra igen och köp då nytt borsthuvud till eltandborsten.

• Jossii

jag kan ialf inte så några vita blåsor. kan dom sifta längre ner i halsen? eller bakom halsmandlen?

• Neko
    Jossii skrev 2009-10-25 02:16:01 följande:
    jag kan ialf inte så några vita blåsor. kan dom sifta längre ner i halsen? eller bakom halsmandlen?
    Mycket möjligt ^^ Men isf så borde det nog kännas som att det gör ont på en punkt och sedan är det ömt och svullet runt omkring.

Hur är det nu, något bättre alls?
Svar på tråden hjälp, ont i halsen i 2 veckor