• Lilla V

Ni som jobbar i förskola eller har barn där, hur ofta byter ni/de blöjorna?

Har inte frågat hur ofta de byter blöjorna, misstänker att de inte hinner byta i den omfattning man gör hemma. Själv bryr jag mig inte om det går åt många blöjor, jag byter gärna en gång för mycket, hade själv inte velat gå runt med kiss om jag hade blöjor själv:)

Räknade nu bara för skojs skull ut hur många blöjor de bytt på min dotter sen hon började. Hon har varit där i 21 dagar 9-4 och nu skrev de en lapp att blöjorna höll på att ta slut.
    Ett paket på 38 blöjor har alltså räckt i 21 dagar, o det e väl inte ens riktigt slut.
    Betyder att de bytt på henne 2 gånger eller mindre på en dag från 9-4.

Ska man anse det normalt? Jag tycker det känns jobbigt detta.
    Man kan byta en blöja när den är FULL o sen kan man byta av mindre praktiskt syfte också...

• Svar på tråden Ni som jobbar i förskola eller har barn där, hur ofta byter ni/de blöjorna?
  • nyatider

Man (gjorde vi iallafall när jag jobbade som fsklärare) byter när det behövs så klart! Kollar då och då.

• Lilla V
    nyatider skrev 2009-10-24 19:35:23 följande:
    Man (gjorde vi iallafall när jag jobbade som fsklärare) byter när det behövs så klart! Kollar då och då.
    Jo men man vet ju inte vad de anser angående om det behövs. Om de har kissat, eller om den e full.
    Tjejen e ju rödare i rumpan när hon varit på dagis än hemma. O vi byter mer än 2 eller 1 gång mellan 9 och 4 när vi e lediga.

Men jag vet inte om jag kan med att säga nåt.
  • Veladis

Jag är förskollärare och snittet/standard för våra barn är väl två blöjbyten per dag, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen, om det inte hänt ngt särkilt.
    Sen är alla barn olika, och man lär sig deras "kiss & bajs-mönster" dvs vilka som brukar bajsa på morgonen och efter maten, efter ett tag.
    Eftersom vi är väldigt nära barnen känner man ju på en gång om blöjan är jättekissig eller om det luktar bajs. Sen kollar vi alltid blöjorna vid vissa tillfällen, t ex när vi går ut, före maten, efter vilan, före mellanmålet, osv. Alla har fått minst en ny blöja före kl 11 och sedan en till före kl tre. Fyra timmar mellan blöjbytena alltså, om det inte är ngt särskilt. Vi kryssar på en liten whiteboardtavla så vi inte riskerar att missa ngn.

• Kazeer

Sonen går på förskolan 9-14 och hans blöja byts årminstone en gång och ibland två gånger på den tiden.

När jag lämnar på morgonen, strax före 9, så är det blöjbyte på gång på de barnen som kommit tidigare på morgonen. När jag hämtar på eftermiddagen, strax före 14, så verkar det också pågå ett "organiserat" blöjbyte.

Inne i rummet, där blöjorna byts, finns det en "tavla", som personalen använder för att hålla reda på vilka barn som fått ny blöja och när.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • EJai

PÅ min dotters dagis så byter dem. Innan lunch(10ca) Efter sov vilan (13) och sen vid 15:30-1600) självklart så annorlundare om barnet bajsar under dagen

• MiisPiis

På vårt dagis byts det 2 gånger per dag, och självklart extra ifall de har bajsat

• Joje

På vår förskola byts det som rutin blöja före lunch och efter vilan, behövs det så byts det blöja fler gånger under dagen. Skulle gissa att det blir 3-4 byten på mina barn som går mellan 7-17 som längst.

• solida

De barn som kommer tidigt (halv sju-sju) kollar vi vid nio. Därefter har vi "ordinarie" blöjbyten runt halv elva, runt kl två och sen runt kl fyra. Utöver det så byter vi självklart vid behov. Här står förskolan (eller kommunen) för blöjorna så vi behöver inte heller tänka på att det går åt mycket blöjor för föräldrarna.
    Så om ett barn går mellan nio och fyra är det blöjbyte två gånger under den tiden, förutom om det behövs fler gånger.

• pigglet

på ett barn som kommer 9 på morgonen skulle jag byta blöja efter lunch.

Och så förstås om hon bajsar.

Svar på tråden Ni som jobbar i förskola eller har barn där, hur ofta byter ni/de blöjorna?