• LinaTed

Min bebis har röda utslag i rumpan

Min lilltjej på 7 månader har jätte mycke röda utslag i rumpan. Upptäckte de för ca 1 vecka sen och då va de inte alls mycke men nu har det typ spridit sej och blivit ganska mycke. Hon har nåra prickar på "hönan" oxå. Prickarna ser nästan ut som små sår, ser ut att göra jätte ont men hon verkar inte störas så mycke av de. Inte vad vi märkt iaf.

Vad kan det vara för prickar? Vad ska jag göra åt de?

Jag har smörjt med inotyolsalva och luftat mycke, men inget av de hjälper.

Nån som har nå bra råd? Vi ska inte till bvc förens på torsdag nästa vecka och dom har ju inte öppet imorn, ska ringa dit på måndag.

• Svar på tråden Min bebis har röda utslag i rumpan
  • Thegran

ring sjukvårdsupplysningen?

• LinaTed
    Thegran skrev 2009-10-24 20:05:09 följande:
    ring sjukvårdsupplysningen?
    ja jag tänkte på de, ska nog ta å göra de men nån här kanske oxå har nå bra råd eller vet va de kan vara för utslag? =/
  • Lize

Prova byt blöjsort!
    Kompisens dotter va allergisk mot sina blöjor, men funkade bra med ett annat märke...

• RallyPalle

finns ¨något som heter inotyol som du kan köpa på apoteket.. det är bra mot "röda barnstjärtar,skrubb- och skavsår, självsprickor, hudrodnad/irritation, vissa eksem och vid brännskador.. brukar bli bra efter 2-3 dagars insmörjning.

• Smulan87

fast hon skrev i ts att on testat de?

RallyPalle skrev 2009-10-24 20:15:47 följande:
    finns ¨något som heter inotyol som du kan köpa på apoteket.. det är bra mot "röda barnstjärtar,skrubb- och skavsår, självsprickor, hudrodnad/irritation, vissa eksem och vid brännskador.. brukar bli bra efter 2-3 dagars insmörjning.
    jag har haft puder sedan sonen föddes, och han har ALDRIG varit röd!
    testa att byta blöja?
    (¯`°?.¸ ♥ Devin 090615 ~ linaekesrydh.blogg.se ♥¸.?°´¯)
  • Kalinka

Hur mycket inotyol smörjer du? Det vanligaste är att man smörjer för tunt. Det ska vara tjockt som ett extra lager hud liksom (om du förstår hur jag menar.

Annars är det luftande, luftande och luftande som gäller och för vår dotter (fast det är knappt att jag vågar säga det här på FL) så blir det bättre när vi börjar använda tvättservetter (Natusans parfymfria) igen. Vår dotter får blöjeksem när vi får slut på tvättservetter och börjar tvätta med vatten.

• Nica86

Min kusins lilla flicka fick också massa utslag för ett tag sedan, du köpte min kusin huggis våtservetter emot blöjeksem, och de hjälpte efter ett par dagar.

• Jessanpessan

Så hade min dotter förra veckan, var verkligen helt tokröd i rumpan, men verkade inte tycka att det gjorde ont. Provade också att lufta massor och med inytiol.
    Gick sen till bvc, Och tanten där sa att det var svamp och smörjde på nåt lila... Det är bra i hennes rumpa nu iaf :)

• pp08

Har hon NYA TÄNDER på gång? De små kan få röd utslag av det.

Svar på tråden Min bebis har röda utslag i rumpan