• Tova

Dilemma - köpa "drömhuset" eller bygga ut?

Hoppas att ni kan ta er an mitt i-landsproblem och kasta lite nytt ljus över situationen som håller mig sömnlös på nätterna! Det är så här: jag och min man köpte vårt hus för sex år sedan. Då hade vi inga barn och trodde att det smartaste var att köpa ett litet hus med liten tomt, så att det inte skulle bli allt för stort och svårhanterligt... Vi hittade ett renoveringsobjekt (snudd på rivningsobjekt) som vi gav oss på, till och börja med glada i hågen och efter en tid allt mer utmattade - det var förstås ett jätteprojekt! Med facit i hand skulle vi ha köpt ett annat hus i bättre skick och med fler kvm!

Nu, sex år och tre barn senare är ju huset för litet men väldigt välrenoverat , vi har i stort sett bytt varenda list. Det är ett jättecharmigt 20-tals hus, 110 kvm+ delvis inredd källare. Vi har spånat på en utbyggnad och kommit på en lösning som skulle kunna fungera, men det kommer att kosta en del (runt 800 000 skulle jag tro) om vi lejer bort det (vilket vi måste göra om det ska bli klart innan barnen flyttar hemifrån).

Så hittade vi för några veckor sedan ett riktigt drömhus på hemnet, ett fantastiskt sekelskifteshus med tre våningar, 200 kvm, högt till tak och allt det där. Det ligger perfekt, centralt men med en stor uppvuxen trädgård. Jag är kär. Men kluven. För jag älskar ju vårt lilla hus också (inser att detta låter sjukt, VET att det är ett hus jag pratar om...) Bara tanken på att någon annan kanske ska flytta in här som kanske gör om huset totalt får mig att må lätt illa . Kan man ha två hus kanske?

Jag har gjort en + och - lista, men vad hjälper det? Kan ni kanske lösa dilemmat?

+ med att bo kvar
    -bra grannar
    -trevligt område
    -allt gjort, dvs inga otrevliga nyheter på ett tag (dvs vi har redan fått alla otrevliga överraskningar som t ex gamla vattenläckor i tak och döda möss i golvbjälklaget)
    - med utbyggnaden blir det ett fint, funktionellt hus på ca 170 kvm
    - priset blir rimligt, max 2 miljoner totalt.

- med att bo kvar
    -liten tomt (500 kvm), som känns ännu mindre efter utbyggnad.
    -jobbigt att dra igång ett bygge med allt vad det innebär (det är inte ens 100 att vi får bygglov!)

+med att flytta till nya huset
    -jättebra läge
    -stor tomt
    -tillräcklig plats, bra planlösning
    -vi får ett fantastiskt fint hus!

- med att flytta till nya huset
    - det blir dyrare (begärt pris 2600000, förmodligen något prutbart hintade mäklaren om)
    -vi måste flytta och sälja vårt eget hus, en massa fix innan!
    -min kanske största oro: tänk om vi inte får tillräckligt bra betalt för vårt hus! Enligt värderingen borde vi göra en vinst på minst 400 000, men tänk om det inte bli så? Alltså, jag kan bara inte tänka mig att sälja huset utan någon vinst, efter alla timmar som vi har lagt på det. Det skulle kännas hemskt! Sedan skulle det förstås bli tufft att köpa nya huset utan någon vinst alls eftersom vi behöver den till kontantinsatsen - något större sparkapital finns dessvärre inte eftersom vi pumpat in mycket pengar i huset.
    -även om huset är superfint finns det ju en del man vill göra invändigt (för sån är man ju...) typ måla och kanske byta kök...

Vad säger ni? Jag är mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Dilemma - köpa "drömhuset" eller bygga ut?
  • Felidae

Om det löser sig ekonomiskt tycker jag att ni ska köpa det andra huset. En utbyggnad tar tid, ibland mycket längre tid än vad man har tänkt sig. Hela tomten kommer att vara full av skräp ett bra tag framöver, och kanske måste man gräva upp en del av den för att dra ledningar till utbyggnaden. Sedan måste man ha koll på alla dessa hantverkare och se till att rörmokaren verkligen kommer när han ska, och inte plötsligt skjuter upp tiden i tre veckor, vilket i sin tur hindrar elektrikern från att göra sitt arbete. (bara som exempel)

Det andra huset är en ny fräsch start som låter mycket mer lockande i mina öron. Försök att släppa nostalgin lite. Det som gör ert nuvarande hus så speciellt är ju att ni bor i det och skapar minnen som en familj. När ni inte längre bor i det är det bara ett tomt skal, era minnen tar ni med er till det andra huset.

Lycka till, vad ni än väljer!

• Tova

Tack för ditt fina svar! Det var klokt sagt, det där med minnena... Jag vet att mitt problem är att jag lägger in allt för mycket känslor i det här, jag måste nog försöka tänka mer praktiskt. Men sedan är det svårt att veta vilket som blir lättast/jobbigast, jag tänker ju lite på allt vi måste fixa innan försäljningen, en massa smågrejer som att få upp de där sista listerna, måla några väggar, rensa ur uthus och garage... Jag funderar vidare med dina ord i åtanke. Kanske någon annan också vill ge sin syn på saken?

• Gorban

Jag röstar också på att köpa det större huset. Ett tillbyggt 20-talshus riskerar att förlora lite av sin charm och en tillbyggnad på ett sådant hus är ju en nödlösning.

Vi funderar själva på att bygga ut vårt hus eller köpa granntomten och bygga ett större hus där. Alla vi pratar med säger att vi ska köpa granntomten och inte röra vårt hus som är bra som det är.

• rosakaninen

Vi är i en liknande situation, där valet bestod i att bygga ut eller flytta till ett större hus (vi växte ur vårt lilla enplanshus när vårt tredje barn kom). Jag är också lite nostalgisk och har svårt att gilla tanken att nån annan familj ska bo här, I VÅRT HUS?! Vi som planterat alla buskar och fruktträd och sett dem växa, byggt om både här och där, har massor av minnen från när barnen var små....(vi har bott här i snart 7 år). Vi valde att bo kvar och bygga en övervåning
    Men det låter ju härligt med det nya stora huset
    Lycka till!

• Noicka

Vet att denna tråd är skitgammal men jag ligger precis och funderar på samma sak med ont i magen! Om du finns kvar på FL vad gjorde ni och blev det bra?

Svar på tråden Dilemma - köpa "drömhuset" eller bygga ut?