• Anonym (Undrande...)

Subdural hematom/blödning i huvudet.

Jag undrar om det finns nån här inne som kanske vet nåt om detta.

Kan barn få blödningar i huvudet UTAN att det ska innebära misshandel?

Handlar om en litet barn som inte mådde bra.
    Föräldrarna åkte in med h*n för h*n kräkte och var trött...
    Dom konstaterade ett subduralt hematom i huvudet. (blödning mellan hjärnan och skallbenet)
    Dom opererade och föräldrarna misstänks ha misshandlat barnet...

Finns det nån som varit med om detta?

Dom är helt förtvivlade över att bli anklagade för detta...

• Svar på tråden Subdural hematom/blödning i huvudet.
  • Anonym (Undrande...)

Ingen???

• Anonym

Någon form av yttre trauma borde krävas. Förutom misshandel kan ju fall vara ett alternativ.

• Anonym (Undrande...)

Hon tog upp han ur sängen en dag. Och han spratt till så hon tappade greppet.
    Han slog i kinden i spjälsängskanten...
    Men det var ju inte själva huvudet.
    Och dom såg att huvudet hade en konstig form redan innan det...

• Anonym (Usch!)

Vet inte föräldrarna vad som hänt? Blev barnet helt plötsligt sjukt?
    Om föräldrarna direkt blir misstänkta för barnmisshandel så borde det ju vara en skada som bara kan uppkomma genom "våld".

Jag ramlade med min bebis i en trappa. Han fick skallskador och var ganska illa däran men jag blev, tack o lov, aldrig misstänkt för misshandel. Å andra sidan, var jag blåslagen själv också. Jag höll krampaktigt i pojken och tog inte emot när jag föll. Var fullständigt panikslagen inför tanken att jag skulle bli misstänkt!

Om föräldrarna är oskyldiga så är det naturligtvis fruktansvärt! Jobbig nog att ens barn är sjukt och måste opereras. Men föräldrarna bör kanske ha en alternativ förklaring till hur barnet fått sin skada, eller?

Hoppas verkligen att det löser sig!

• Anonym (Undrande...)

Konstigt nog sa läkaren idag att det kan komma tillbaka.
    Blödningen.
    Låter mer som att det är nåt annat fel i huvudet, typ blodärlen eller nåt...

• Anonym (Usch!)

Ja, då låter det ju mer som någon "skada" som barnet har. Men då måste väl föräldrarna bli rentvådda, eller?

• Anonym (läkare)

Subduralhematom är näst intill alltid följd av trauma men hos små barn och äldre kan det räcka med lindrigt våld. Det är en venös blödning vilket gör att den fyller på sig sakta, dagar till veckor, innan blodansamlingen är så stor att den börjar bli symtomgivande. Till bilden hör att den relativt ofta fyller på sig igen när man dränerat och betyder inte att barnet fått den av naturliga orsaker som kärlmissbildning utan det är sannolikt våld mot huvudet, avsiktligt eller oavsiktligt. Sjukhuset har gjort helt rätt i att anmäla, det gör vi rutinmässigt vid misstanke om att barn misshandlas eller far illa. Det är inte för att försöka sätta dit oskyldiga föräldrar utan för att värna om barnen. Hellre anmäla 3 oskyldiga som då frias i utredning än att missa ett och skicka hem med föräldrar som slår igen. Det är dock mycket ovanligt att misstanke uppstår men just subduralhematom är en så klassisk misshandelsdiagnos.

• Anonym (Usch!)

Till läkare:
    Kan det krävas så lite våld att föräldrarna missat traumat? Att den som hade hand om barnet, helt ärligt, inte har en aning om vad som hänt? Vad gör man om det kommer tillbaka?

Ber verkligen om ursäkt att jag lånar tråden lite men detta tog mig 14 år tillbaka i tiden! Jag har aldrig kännt mig så skyldig som när min pojk blev skadad och jag var livrädd för att ens bli misstänkt.

Hoppas att det lilla barnet snart mår bättre!

Svar på tråden Subdural hematom/blödning i huvudet.