• cina23

resa med 9 månaders baby till Florida o kryssa i kariben

Ska åka med vår tje som kommer att vara 9 månader till Florida o kryssa i karibien iu 2 veckor.
    Vill ha tiåps o råd när det gäller flygning ,incheckning, mat till barnet, resesäng och allmäna råd och hur man gör med tidskillnaden när det gäller maten.

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-01 08:20
    Ingen som rest med bra???

• Svar på tråden resa med 9 månaders baby till Florida o kryssa i kariben
  • Mangesfru

Vi åkte på en Karibienkryssning när vår dotter var ett år. Det gick hur bra som helst. Tänk på att ta med blöjor på båten. Resesäng fanns i hytten. Vilka ska ni åka med?

• Dixie

sök på tidigare inlägg - finns massor av trådar om detta!

• cina23

Vi ska åk med den nya båten Oasis of the seas! Fler tips vad man ska ha med sig och till flyget?? Vi kommer att resa runt i Florida med bil, tips?? Tack för hjälpen

• Mangesfru

Okej vi åkte med Noordam på Holland America Line. Till bilresan är det bra att veta att även om man bokar bilstol och GPS så är det ingen garanti att man faktiskt får det på plats. Och bilstolen kanske inte är en sån som man har tänkt sig så det är värt att kolla några extra gånger. Vi fick bilstolen sist vi bilade men GPSerna var slut trots att vi bokat. GPS är annars ett väldigt hett tips att använda. Flyget var inga problem för oss, hon hade inte börjat gå själv ännu så hon var ganska nöjd med att bara sitta hos oss. Många frågade om vi drogat henne för hon var så lugn men det hade vi såklart inte. Vi försökte se till att hon inte sovit innan flyget så att hon ville sova på flygresan. Hon sov i mitt knä, men det gjorde hon ibland hemma också så det underlättade ju att hon var van vid det. Annars är det väl bara att ställa in sig på att det är inte som att flyga innan man hade barn. Även om man själv är trött så är det att roa barnet som går först eftersom man inte vill ha ett gnälligt barn som stör de andra.

Maten på båten var inget problem. De värmde burkar och välling, vi hade också med oss en vattenkokare för att göra välling på natten i hytten. De fixade också specialmat till henne som hon gillade som de skrev in i något datorsystem i restaurangen så när vi kom dit så tog de in hennes mat så fort som möjligt så hon höll sig nöjd. På Noordam var roomservice gratis så det tog vi ibland om vi märkte att hon inte skulle orka med en middag i matsalen.

• cina23

Ok, hur gjorde ni med tidskillanden för barnet? Vda det något som du rekommendera att ta med ?
    Många tycker vi äär oansvarliga som låte henne åka med och jag blir så sur för hade vi åkt till Thailand hade ingen brytt sig garanterat!
    Hade hon problem med öronen vi flyget?

Tack

• Mangesfru

Det fanns dom som tyckte att vi var oansvariga också men kryssning är ett väldigt bekvämt sätt att resa med barn på. Tidsskillnaden var lite jobbig de första nätterna i Miami då hon vaknade vid fyra på morgonen och frukosten öppnade vid nio. Men hon kom in i det snabbt. Vi hade också inställningen att hon fick sova när hon behövde och vara uppe sent på kvällen så länge hon var nöjd. Nej hon hade inga problem med öronen, men hon brukar få napp när vi startar och landar.

• cina23

skönt att höra, nu är jag lugn ...tack för tiåps. Kanske jag skriver igen om det är något jag kommer på. Ha en bra kväll.

Ps har du bra tips i Florida så skicka gärna...

• KarinN80

Barnmatsvärmare som man kan sätta i cigguttaget i bilen. Vi stannade på en rastplats mellan Orlando o Fort Lauderdale o de va ingen där som ville stoppa in en barnmatsburk i sin micro.

Båda gångerna vi flygit dit har vi landat vid 2030 svensk tid alltså åt han sin vanliga kvällsmat på planet innan han somnade vid 19. O vaknade när vi landat o hållt sig vaken tills vi kommit igenom tullen o fått bilen vilket oftast tagit en bra stund. Ca 2 timmar (Miami). Sen har han ätit lite till o somnat i bilen o sovit på vägen upp till Fort Lauderdale o sen varit vaken en stund till. Så på hotellet har han lagt sig i vanlig tid (nästan) fast ny tid. O dom första dagarna vaknade han en timma tidigare än vanligt men det har gått jättebra! Han va 13 resp 25 mån när vi åkte.

Vart har ni tänkt bila?

• cina23

Var köper jag en sån varmare??? Vi ska bil runt och vårt störtsa mål är Everglades! Några andra bra tips?

Ja Usa har lång väntan i tullen så trist, när vi var i NY tog det 3 timmar.

Vilka bra tips du kommer med!!!!

• KarinN80

Köpte våran på babyproffsen

Svar på tråden resa med 9 månaders baby till Florida o kryssa i kariben