• vadskajaghetadå

när börja läsa sagor? och sånt?....

jag läser inga sagor åt oscar på 9 månader...borde jag det? han tittar inte så mkt utan han vill mest bita på allt nu..

• Svar på tråden när börja läsa sagor? och sånt?....
  • Angel74

Det finns ju mjuka böcker, det började jag ganska tidigt med Sevanna. Hon gillade det och vi läser mycket sagor idag när hon är 5 år. Jag tror på att börja tidigt så vi kommer göra så med Susanna också

• vadskajaghetadå

okej..ja men även det mjuka vill ha inte titta på utan bita på ALLT som kommr i hans synfält

• Snowgirl

Jag började redan när de var ca 2månader.

• Angel74

Jo så är det i den åldern men så vänta ett tag och prova om ett tag igen

• Jessicapersika

Vi började läsa sagor för Vera när hon var bara någon månad gammal och hon har alltid älskat det. Ibland biter hon på böckerna, men lyssnar alltid och tycker att det är mysigt. Försök läs lite varje dag så vänjer du nog in honom skulle jag tro. Lycka till!

• Tiili

jag har läst för tindra sen hon var liten bebis.
    har själv läst om att man ger en god grund för barnens framtida läs-och skrivinlärning genom att låta dem känna rytmen i läsandet redan från fosterstadiet.
    så när hon var bebis läste sagor ur en textbok och det hade lugnande effekt på henne.

när hon var runt 5 månader läste jag ur samma bok varje kväll innan hon skulle lägga sig. alltså bara text, inga bilder.

nu är hon 11 månader och vi läser bilderböcker av typen "nina kanin" (goboken) eller rams-böcker med bilder till. enbart text duger inte längre. det ska helst vara lite att pilla med, som exempel att öppna luckor. på det här viset har vi använt böcker sen hon var ca 8 månader, och hon har verkligen en del utvalda favoriter. det råder ingen tvekan om att hon ÄLSKAR sina böcker, så som hon skiner upp då vi tar fram dem.

• Leaaa

När du läser så behöver han inte alltid titta på vad du läser...Det e viktigt att han hör dig. Jag läser ofta för Emil. Han sitter kanske å leker med annat å jag kan sitta å läsa för han...ibland kommer han å tittar, ibland skrattar han när jag gör vissa ljud (jag läser med olika röster å låter olika, härmar djur å så). Han brukar också ligga i spjällisen då jag läser nattsagan för han...Jag tror att det e viktigt att läsa...När han blir lite äldre kommer han komma å visa mera intresse men tro mig dom lyssnar

• vadskajaghetadå

vad duktiga ni är..usch vad dåligt samvete jag får.endå

• Leaaa

sannis, bättre sent än aldrig! å så ett tips, ge han nått annat att tugga på under tiden en bitring eller nått...

• aanna

Japp, man ska börja så tidigt som möjligt att läsa för dem! Det gynnar även språkutvecklingen och tankeförmågan. Vår barnbibliotekarie (är bibliotekarie!) på jobbet har sagostunder för bebisar sedan länge och de lyssnar otroligt intresserat och har behållning av det, det märks
    Det är bara att sätta igång!!

• JessieZ

Vi började tidigt med pekböcker och sånt och nu är det sagor som gäller här hemma Eja vill att vi läser heeeeeela tiden. Tre små grisar, Hans och Greta och många andra små sagor....tålamodet är ju inte det bästa så halva sagor läser vi för hon vill inte höra på hela...pixi böcker funkar att läsa hela.

Jessie

• AMH

Det är väl bra för språkutvecklingen om man läser mycket för barnet, men jag är dålig på det där också. Eddie vill också bara bita i böckerna och det blir lite svårt då.

• Dickman

Hej! Du behöver inte känna att du måste ha gjort det ännu.. Som du säger, han är ju inte intresserad.. Tror att du märker på ditt barn när han är redo. I ettårs åldern är ju tex Maxböckerna en bra början. Man behöver ju inte läsa för dem för att språket ska stimuleras, prata går ju också bra!!!

• majunge

Jag började läsa för Stella så fort vi kom hem från bb...då låg hon bara bredvid och verkade inte bry sig så mycket..men nu 4½ månad senare älskar hon när jag/vi läser för henne! Märker också vilka som är favvisarna!!

• MariLin

Jag har läst sedan Linus var 2 månader. Egentligen speler det vid den åldern inte någon roll vad man läser, huvudsaken är att boken har många färgranna bilder att titta på. Nu är han 5 månader och han älskar att ligga på mage på sängen och läsa pekböcker. Ett bra tips är att läsa böcker med ramsor. Fortfarande ganska nonsens men barnet har bilder att titta på och får uppleva läsandet.

• himla

Pontus har inte vart ett dugg intresserad å precis som du säger..ska bara bita på allt... Nu är han snart 14 månader å han går å hämtar en bok, sen sätter vi oss ner i hans lilla myshörna å "läser" lite tills han tröttnar... Tror det kommer med tiden alltså...

Alla barn å familjer är såå olika !

Svar på tråden när börja läsa sagor? och sånt?....