• Anonym (Mamma)

Ej uppvaktad på morsdag hur gör ni med farsdag då?

Hur kommer ni som inte blir men vill bli uppvaktade på morsdag göra nu när det snart är farsdag? Känner som alla andra år för att strunta i det men det kommer jag inte göra. Jag kommer hjälpa mina barn att uppvakta sin pappa för deras skull inte för hans.
    Tänker varje år efter farsdag att nu kanske han inser att barnen behöver hans hjälp till morsdag men Näää. Mamman i huset skiter vi i verkar han tycka
    Hur kommer ni andra göra?

• Svar på tråden Ej uppvaktad på morsdag hur gör ni med farsdag då?
  • Anonym

Hur gamla är barnen? Är de stora nog så kan din medverkan i firandet bestå i att du säger till dem att rita något fint till pappa och hjälper till att ordna med fika. Större firande än så är inte nödvändigt och kan barnen fira honom så är det de som ska göra det, inte du.

• Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2009-10-25 09:30:21 följande:
    Hur gamla är barnen? Är de stora nog så kan din medverkan i firandet bestå i att du säger till dem att rita något fint till pappa och hjälper till att ordna med fika. Större firande än så är inte nödvändigt och kan barnen fira honom så är det de som ska göra det, inte du.
    Det är ungefär så jag brukar göra. Ett år målade den äldre en så fina tavla och gav pappa. Dom är 4,5 år och 16 mån så dom behöver hjälp. Köper inga dyra presenter utan en teckning ev en liten blomma om den äldre själv kommer på att han ville ge pappa det + lite tårta. (Är en unge som älskar köpa blommor när han hör att man ska på kalas).
    Var mest nyfiken hur andra som aldrig blir uppvaktade gör när det nu är dags för farsdag.
    Hjälper dom sina barn eller påminner dom om det är större barn.
  • Anonym

Barnen brukar tycka om att fira så för deras skull brukar jag hjälpa till även med firandet av mig.....

• Anonym (???)

Nu undrar jag lite, vad tror du att en 4,5 åring och en 16 månaders barn missar genom att inte uppvakta sin pappa? Samma sak som de "missar" när de inte uppvaktar sin mamma. Jag hade struntat i det.

• Anonym

När är det fars/mors dag?

• Anonym

Varför ska de behövas en speciell dag för att man ska känna sig som en duktig mamma/pappa! Det är en sketen hittepå dag..spela roll om man får en fin teckning eller om man kors i taket får lov att laga mat på denna heliga dag!! Vill du uppvaka din snubbe på farsdag så fine, men bli inte sne om han inte vill/glömmer på mors dag. Era barn är ju små än...de kommer nog en tid då du får teckningar så de sprutar ur öronen på dig. Uppvakta varann vilken dag som, de ska väl inte behövas att de är en speciell dag då man "ska" uppvakta/uppvaktas!? det finns fler dagar på året vet du!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-25 11:02:39 följande:
    Varför ska de behövas en speciell dag för att man ska känna sig som en duktig mamma/pappa! Det är en sketen hittepå dag..spela roll om man får en fin teckning eller om man kors i taket får lov att laga mat på denna heliga dag!! Vill du uppvaka din snubbe på farsdag så fine, men bli inte sne om han inte vill/glömmer på mors dag. Era barn är ju små än...de kommer nog en tid då du får teckningar så de sprutar ur öronen på dig. Uppvakta varann vilken dag som, de ska väl inte behövas att de är en speciell dag då man "ska" uppvakta/uppvaktas!? det finns fler dagar på året vet du!
    Det är din inställning. Ts VILL fira far- och morsdag. Låt henne göra det. Vill pappan inte fira så är det hans bekymmer. Jag tycker att ts ska se till att barnen ritar teckningar eller liknande till pappan samt att de fikar något gott. Till nästa mordag tycker jag att ts ska ge sig själv en fin present. Ett smycke, en spa dag eller något annat. Ts kan spara en hundralapp per månad från barnbidraget för att ge sig själv en fin present för att hon orkar vara en bra mamma.
  • Anonym

På morsdag förra året frågade jag varför han inte uppvaktade mig. Fick svaret att jag är väl inte hans mamma heller. Förklarade då att jag är mor till hans barn och att hon ju är för liten för att själv göra det.

På fars dag undrade han i sin tur varför jag inte gjorde något för honom. Jag svarade såklart att han är väl inte min pappa....då fattade han faktist.
    I år fick jag en blombukett och ett kort. Nice!

Så nu kommer jag visa min uppskattning.

Har dock noll koll...när är fars dag?

• Anonym (välj själv)

Alla är olika och han tycker väl helt enkelt inte att det är viktigt. På riktigt alltså. Inte medvetet "mamman i huset skiter vi i", eller att han inte orkar bry sig eller göra kopplingen mellan hur han blir firad i november och hur du önskar bli firad i maj.
    Folk är olika och man kan inte förändra andra bara sig själv. Så trist är det alltså. Satsa på att uppmuntra ungarna så de kan fira både honom och dig.
    Att mannen inte gör som man vill/önskar/förväntar sig är ett faktum som nog "drabbar" alla¨ mammor/fruar/flickvänner.
    Trist men sant.
    Jag gör som du, firar lite men slår inte knut på mig. Samma med födelsedagar som jag vill fira mer än han. Som upplagt för besvikelser. Jag jobbar med att ändra inställning själv, har redan försökt förklara för honom hur jag känner och vad jag skulle bli glad över men han förstår inte vilka enkla poäng han skulle kunna plocka. Den enda som mår dåligt är jag och det är det jag jobbar med.
    Lycka till

Boktips: Kay Pollack Att välja glädje

• Anonym (Mamma)
    Anonym (välj själv) skrev 2009-10-25 12:30:16 följande:
    Alla är olika och han tycker väl helt enkelt inte att det är viktigt. På riktigt alltså. Inte medvetet "mamman i huset skiter vi i", eller att han inte orkar bry sig eller göra kopplingen mellan hur han blir firad i november och hur du önskar bli firad i maj. Folk är olika och man kan inte förändra andra bara sig själv. Så trist är det alltså. Satsa på att uppmuntra ungarna så de kan fira både honom och dig. Att mannen inte gör som man vill/önskar/förväntar sig är ett faktum som nog "drabbar" alla¨ mammor/fruar/flickvänner.Trist men sant. Jag gör som du, firar lite men slår inte knut på mig. Samma med födelsedagar som jag vill fira mer än han. Som upplagt för besvikelser. Jag jobbar med att ändra inställning själv, har redan försökt förklara för honom hur jag känner och vad jag skulle bli glad över men han förstår inte vilka enkla poäng han skulle kunna plocka. Den enda som mår dåligt är jag och det är det jag jobbar med. Lycka tillBoktips: Kay Pollack Att välja glädje
    Tyvärr är det nog hellre så att han faktiskt skiter i mamman i huset här. Han kan åka och uppvakta sin mamma men struntar i hjälpa barnen fira mig. Tror tyvärr mammorna i hans värld är mindre värda för hans mamma glöms ofta bort när det är födelsedag, morsdag (firas efter jag påmint) medans hans pappa alltid uppvaktas med ganska fina presenter. Brukar skämas när hans mamma får en liten blomma och pappan fina dyra presenter.
  • Anonym (välj själv)

Jamen då tycker jag det är som jag påstår, han är uppvuxen med att det ska vara så, mamman är inte viktig att visa uppskattning. Det är inte medvetet utan bara de värderingar och normer han vuxit upp med. Detta är hans världsbild, han ser inget fel i det, han ser det inte ens. Han inser och förstår själv inte vad han gör mot dig och sin mor, det är glasklart och enkelt för dig vad som försiggår men han ser det verkligen inte. Man önskar att han skulle få en ögonöppnare och komma till insikt, vet inte vad det skulle vara, prata och förklara räcker nog inte, det är därför det vore lättare för dig att själv ändra inställning och acceptera läget.
    Det är jättetrist, jag önskar jag hade en magisk formel att ge dig som skulle göra att han förstod och ändrade sig men tyvärr så har jag inte det...

• Anonym

Skulle strunt i det faktisk, har barnen med sig sker hem från dagis så är det bara att de ger honom det och sedan är det inget mer med det.
    Man kan lära barnen att "fira på olika sätt".

• Anonym (skit i det!)

Vem fan bryrs sig om mors och farsdag?? Ett komersiellt jippo som affärsmännen älskar. Och svenska folket hugger på betet!!
    Skit i det ts är mitt råd. Om du inte blir uppvaktad på mors dag, varför ens sträva efter att uppvakta killen? Lär era barn att uppskatta sina föräldrar VARJE dag på hela året istället för en enda krystad dag som de kommer att uppvakta bara för att "det ska vara så". Spontan uppvaktning från hjärtat är mer värt än nåt fjantigt jippo.

Svar på tråden Ej uppvaktad på morsdag hur gör ni med farsdag då?