s0nia skrev 2009-10-26 19:16:28 följande:
I en ergonomisk bärsele bär man med höfterna och inte med rygg och axlar som i babybjörn. Det innebär att man kan bära sitt barn långa stunder och länge åldersmässigt utan minsta problem. Barnet sitter på samma sätt som i sjal, alltså i grodposition, så även barnet kan sitta så hur länge som helst...även sova. Eftersom vi inte använder vagn är liksom babybjörn helt uteslutet....av flera anledningar. I de två bärselar vi har (manduca och angelpack) kan vi utan problem även bära vår tvååring hur mycket vi vill utan problem. Tänkte på att ni tänkt att undvika syskonvagn......om ni inte är föräldralediga båda så blir det ju en hel del bärande av den yngsta.....ett bra tag.Här kan du se några om du är intresserad, och hur man väljer:
www.edenbaby.se/catalog.php
denbaby.se/pages/valjasele.phpBärjackor är tyvärr rätt dyra - runt 12-1300. Min blev något dyrare för jag beställde från USA, behövde XS vilket inte gick att få tag i här. Skulle ändå köpt en vinterjacka och man kan ta bort fronten så att man kan ha den som vanlig jacka också, så helt ok tycker jag. Sedan finns ju "hål" på ryggen så att man kan använda den när man bär på ryggen - smidigt. Jag tycker att den jag har verkligen är värd varenda krona. Min yngsta är ju så pass "stor" (6 månader nu) nu under den kalla säsongen så att han inte får plats innanför annan jacka, och fortfarande så pass liten att han inte vill i och ur hela tiden utan mest åker med. Storebror var runt året under vintersäsongen så honom bar vi i full vintermundering ovanpå våra kläder. Går jättebra i de ergonomiska bärselarna. Gott om plats. Okej. Men på babybjörn står de ju att man kan bära länge och så om man har babybjörn active. Provade bärsjal till våran första, var jätte bra för de vart aldrig tungt men de var så klumpigt så jag använde den bara ett fåtal ggr. Gick in lite snabbt och kollade på länkarna. Skulle kunna tänka mig att köpa en sådan. :) Men de lär väl finnas begagnade till ett lite rimligare pris? Köper gärna inte bärselar och liknande nya pga att man förlorar så mycket pengar om man inte trivs med dem.
Vi har två "helburna" barn så jag har provat det mesta och tycker personligen att det varit ok att lägga lite pengar på bra bärselar och sjalar. Billigare än vagnar oavsett

. Hur som helst så rekommenderar jag dig att titta på begagnatmarknaden på
www.sjalbarn.se där finns ergonomiska bärselar.
Jag växlar sjal med bärsele. Sjal är ju överlägset vad gäller avlastning. Så länge vi kunde använda trikåsjal använde vi bara det, men nu är det vävd som gäller och det är ju lite trixigare i och ur. Bär helst i sjal men vet jag att det blir mycket i och ur så tar jag bärsele - smidigt. De ergonomiska bärselarna avlastar inte riktigt så bra som sjal, men jättestor skillnad i jämförelse med BB, även active-varianten. Jag hade dött för länge sedan med BB. Men det beror ju självklart på hur mycket man bär. Eftersom vi inte har vagn så blir det mycket bärande, och jag vill att det ska vara bekvämt för alla parter.
Hoppas ni hittar någon bra lösning som passar er .-)