• kalmar brud

Köpenhams julmarknad

Någon som vet när julmarknaden i köpenhamn börjar och slutar?

Vi bor i Kalmar och har lite planer på att åka dit över en dag med tåget.

• Svar på tråden Köpenhams julmarknad
  • vackrastarflow

Om du menar den på Tivoli så börjar den 20 november, och pågår till 30 december.

• vackrastarflow

...och är väl värt ett besök

men om ni åker ända från Kalmar hade jag satsat på en övernattning, eftersom julmarknaden är bäst på kvällen och det är rätt tråkigt med en 3 timmar plus resa hem.

• kalmar brud
    vackrastarflow skrev 2009-10-25 12:32:16 följande:
    ...och är väl värt ett besök men om ni åker ända från Kalmar hade jag satsat på en övernattning, eftersom julmarknaden är bäst på kvällen och det är rätt tråkigt med en 3 timmar plus resa hem.
    TACK!

Har du tips på något billigt boende för en familj med 2 vuxnaa och 2 små barn?
  • vackrastarflow

kalmar brud skrev 2009-10-25 16:21:11 följande:

TACK! Har du tips på något billigt boende för en familj med 2 vuxnaa och 2 små barn?
    Se efter med vandrarhem, de har jag dock ingen större koll på. Eventuellt kan ni ju bo nånstans i Sverige, typ Malmö, Lund eller Helsingborg som man tar sig till snabbt från Köpenhamn. Tyvärr är ju danska kronan helt off nu så även om ni hittar bra pris i danska kronor blir det lätt ganska dyrt när man omvandlar det till svenska kronor.
    De billigare alternativen av hotell som jag personligen känner till är:
    www.sembo.se/Accommodation/Accommodation.aspx&producttype=accmmodation&type=0&packagename=1
    www.sembo.se/Accommodation/Accommodation.aspx&producttype=accmmodation&type=0&packagename=1
    De ligger mycket bra till också.

Man kan få ganska mycket rabatt på inträdet till Tivoli om man är svensk, men man måste då visa upp ett resedokument från utvalda företag:
    www.tivoli.dk/composite-8285.htm
    Tyvärr är inte SJ ett av dem, men om ni skulle bo i Malmö och ta er däremellan med Skånetrafiken så ska ni få rabatt. Men frågan är om det är fördelaktigt eller inte.
    Jag bor själv i Helsingborg och åker antingen med färjorna och tåg på danska sidan (kostar 150 kr t/r, men man kan köpa en biljett som inkluderar inträde till Tivoli, minns inte priset på den), eller buss med www.gobybus.se, det kostar ca 80 kr t/r.
Svar på tråden Köpenhams julmarknad