• Deer

hur är en Maine coon katt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 13:16
    Japp, där gick det lite snabbt.
    Jag skulle ju skriva några radet till tänkte jag
    Jag funderar på att köpa en maine coon, ska flytta till hus i februari och vill gärna ha kisse, har fasnat för main coonen, men efter som jag dessutom behöver en duglig råttjägare, så undrar jag, gillar denna ras att vara ute, är det en katt som gärna jagar eller föredrar den att ligga i soffan och mysa.
    Naturligtvis fattar jag att det kan vara inividuellt från katt till katt, men ofta så brukar det kunna gå som en röd tråd nar det gäller sinnelaget hos olika raser.
    Berätta gärna lite om hur ni upplever era main cooner.

• Svar på tråden hur är en Maine coon katt?
  • Deer
    Sarge skrev 2009-10-25 13:16:49 följande:
    Ja, vad vill du veta?Har & har haft några stycken
    Hej, som sagt så var jag lite snabb, så titta gärna på uppdateringen.
  • Sarge

Ah!!

Mina katter har alltid varit inne, så jag vet inte om dom är bra jägare, men det är ju en "skogskatt" så det skulle förvåna mig om dom inte skulle vara det

I övrigt vill jag bara säga at det är en helt fantastisk kattras....snäll, kelig, hårar inte alls mycket & har en väldigt lättskött päls.
    Jag har väl i snitt borstat mina katter 1 ggn/månad & mest för att det är trevligt, inte för att det behövts!
    Glupska är dom! Ska du ge torrfoder så ge ex Royal Canin´s Maine Coonfoder, då detta foder har större bitar.
    maine coonen tuggar inte maten om den inte blir "tvingad" till det (med större bitar, typ)

Finns hur mkt som helst att säga om denna katt...återkommer om jag kommer på något mera

• Deer
    Sarge skrev 2009-10-25 13:30:58 följande:
    Ah!! Mina katter har alltid varit inne, så jag vet inte om dom är bra jägare, men det är ju en "skogskatt" så det skulle förvåna mig om dom inte skulle vara det I övrigt vill jag bara säga at det är en helt fantastisk kattras....snäll, kelig, hårar inte alls mycket & har en väldigt lättskött päls.Jag har väl i snitt borstat mina katter 1 ggn/månad & mest för att det är trevligt, inte för att det behövts!Glupska är dom! Ska du ge torrfoder så ge ex Royal Canin´s Maine Coonfoder, då detta foder har större bitar.maine coonen tuggar inte maten om den inte blir "tvingad" till det (med större bitar, typ)Finns hur mkt som helst att säga om denna katt...återkommer om jag kommer på något mera
    tack så mycket, det var bra info.
  • Kattägd

Jag blev Maine Coon ägare för två veckor sedan, han är helt underbar, pratar mycket, älskar att äta och är väldigt kelig, kan verkligen rekommendera rasen. Men köp katt av en uppfödare som testar inom hälsoprogrammet, HCM och HD. Kolla mer på mainecoon-katten.se

Kan tillägga att jag tror det är svårt att hitta en uppfödare av renrasiga Maine Coon som säljer en katt till någon som ska ha den som utekatt, men det är kanske inte omöjligt att det finns någon.

• Deer
    Kattägd skrev 2009-10-25 21:20:26 följande:
    Jag blev Maine Coon ägare för två veckor sedan, han är helt underbar, pratar mycket, älskar att äta och är väldigt kelig, kan verkligen rekommendera rasen. Men köp katt av en uppfödare som testar inom hälsoprogrammet, HCM och HD. Kolla mer på mainecoon-katten.seKan tillägga att jag tror det är svårt att hitta en uppfödare av renrasiga Maine Coon som säljer en katt till någon som ska ha den som utekatt, men det är kanske inte omöjligt att det finns någon.
    Ja dom lär vara riktigt mysiga katter.
    Har inte tänkt på att det skulle vara ett hinder för en uppfödare att katten kommer att vara ute, det är väl något som jag måste undersöka.
    Tråkigt isf
  • Daimis

Vilken bra tråd Jag har oxå fastnat för maine coonen. Vi ska oxå flytta till hus på landet i vår och älskar stoora katter
    Jag kan tro att uppfödare kanske inte vill sälja sina kissar som utekatter pga alla risker...m bilar, andra djur mm... så det beror säkert på hur man bor, hur nära vägen, stor väg osv...

Hoppas iaf nån vill sälja en till oss sen

• valkyrie

har en blandras med maine coonen och bondkatt, märks mycket på han att han har MC i sig. han är stor, jätte kelen och Älskar all mat. men måste säga att MC är rätt så "osmarta" eller hur jag ska säga men det är en underbar ras med mysig päls.

• nilla 1972
    Sarge skrev 2009-10-25 13:30:58 följande:
    Ah!! Mina katter har alltid varit inne, så jag vet inte om dom är bra jägare, men det är ju en "skogskatt" så det skulle förvåna mig om dom inte skulle vara det I övrigt vill jag bara säga at det är en helt fantastisk kattras....snäll, kelig, hårar inte alls mycket & har en väldigt lättskött päls.Jag har väl i snitt borstat mina katter 1 ggn/månad & mest för att det är trevligt, inte för att det behövts!Glupska är dom! Ska du ge torrfoder så ge ex Royal Canin´s Maine Coonfoder, då detta foder har större bitar.maine coonen tuggar inte maten om den inte blir "tvingad" till det (med större bitar, typ)Finns hur mkt som helst att säga om denna katt...återkommer om jag kommer på något mera
    hej ja är också nyfiken på mc katter. men hur är pälsen borstning inga problem haft hundar me mycket päls. men flyger pälsen iväg håren asså och kliar i näsan. när ja va inne på sidor om kattrasen var det en väldas varning om att som fäller hela tiden . i alla fall om dom ska ha kattungar,

ja bor i en lägenhet men kan ta UT KISSEN PÅ EN JÄTTESTOR BALK0ng när jag är med.
  • tisteln

Det finns de som föder upp Main Coon som säljer till de som låter katten vara ute. Lite svåra att hitta kanske men de finns.

Vår kisse kommer från en sådan uppfödare (dock är min en blandis, då det tagit ett tag för dem att hitta en hanne).De bor långt in i skogen, och deras katter går ut och in hur de vill, och lite då och då får de kasta döda möss och fåglar som de släpat hem.
    De är otroligt keliga och sällskapliga.

Svar på tråden hur är en Maine coon katt?