• elektra1

Gran canaria, teneriffa, eller fuerteventura?

Hej.
    I mars tänkte jag och min 9 åriga dotter åka bort en vecka. Vi har aldrig flygit på solsemester förut. Helst vill vi till afrika, cuba, thailand eller nåt sånt.
    Men det är alldeles för dyrt.
    Så har ni nåt tips på nåt bra ställe? Vi vill ha nära till fin strand (ej grovkornig sand). Ett plus är om stranden inte är fullpackad med folk. Nära till restauranger.
    Ja ett fint ställe där man kan sola, bada och koppla av.
    Kom igen, ge mig massor av tips

• Svar på tråden Gran canaria, teneriffa, eller fuerteventura?
  • Sommar2

Gran Canaria, finns en strand som heter anfi del mar, vit sand dit fraktad från bahamas.

• tidigareplatt

Jag kan inte rekommendera Playa del Ingles på Gran Canaria. Var där i januari och där var itne så barnvänligt med höga vågor och grumligt vatten. Mycket folk.
    De andra ställena har jag inte varit på men var i Egypten, Hurgada, för några år sen och där var det mindre folk och bättre strand.

• Sommar2
    Sommar2 skrev 2009-10-25 15:18:50 följande:
    Gran Canaria, finns en strand som heter anfi del mar, vit sand dit fraktad från bahamas.
    Vi bodde i arguineguin, där ifrån var det promenad avstånd till anfi.
  • enlitenbitkaka

Spelar inte så stor roll men vad ni än gör; Undvik Playa del Ingles. Perfekt ställe för fest, inte för solsemester i familjeanda.
    Kolla på Egypten. Vi ska dit i december och betalar inte ens 14000:- för två vuxna en vecka med all inclusive.

Reser du med barn kan jag rekommendera Sunwing resort hos Ving. sunwing.ving.se/barnvanligt-sunwing

• DorisDaisy

Har varit på gran canaria, playa taurito. Otroligt lungt ställe, både pool och havsbad, med bra strand och lagom höga vågor. Även ett litet 'äventyrsbad' på området, som var otrloigt lungt och bra.

• gamlingen

Teneriffa - åk till södra delarna om ni vill vara säkra på sol. Det finns lugna ställen, och alldeles otroligt röriga. Om man vill iväg från gyttret finns det fina promenadvägar och jättefina utflykter upp i bergen.

Gran Canaria - ganska tråkig ö, men med en jättefin storstad med playa mitt i stan. Omväxlande och trevligt.

Fuertoventura - det är min favorit. Sååå himla fint och inte alls så turistiskt som de andra. Men, vädret är lite sämre. Mer moln och ofta lägre temperatur.

Om man ska bada i havet så bör man åka före nyår. Sedan sjunker temperaturen.

• Kodia

Vi har varit på Playa Amadores på Gran Canaria. Det var jättefin strand där! Inte jättemycket att göra förutom bada, samt de vanliga turistaffärerna, bangolf, studsmattor mm.

Dessutom har vi varit på Lanzarote, Playa Carmen. Där var det också fin strand, men med mörk lavasand. Massor att titta på om man hyr bil/åker på bussutflykter, tex aktiv vulkan, lavagrottor osv.

• Flippen

Den enda kanarieön med riktigt fint vatten och vit finkornig sand är Fuerteventura. En helt underbar ö!!! Även kallad "surfarnas paradis" pga vågorna och vattnet.
    Det finns säkert undantag på de andra öarna med bra stränder, men Fuerteventura består bara av bra stränder, enligt mig.
    Ingen "festar ö" heller, vilket kanske kan passa bra om du åker med din dotter.

Lite bilder:
    images.google.se/images&source=hp&q=Fuerteventura&um=1&ie=UTF-8&ei=4x3lSvDODZLA-Qbenc3ICQ&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCYQsAQwAw

Utdrag från Vings hemsida:
    "Fuerteventura är Kanarieöarnas näst största ö. Och ändå känns den betydligt mer genuin än sina grannöar. Hit kommer färre turister, man bygger färre hotell och trafiken är lugnare. Dessutom finns här några av Europas absolut bästa stränder. Breda, milslånga och gyllengula sträcker de sig i princip runt hela ön. Att hitta en egen strand är ganska lätt och man behöver definitivt aldrig trängas."

De andra Kanarieörna är också trevliga men Fuerteventura är helt klart min favorit, mest pga det lugna tempot och de fina stränderna.

Berätta gärna vad ni bestämmer er för till slut.

Svar på tråden Gran canaria, teneriffa, eller fuerteventura?