• frukarlssonn

Tycker ni det fel att ta tag i barnet?

Ja förutsatt att det inte gör ont givetvis! En del tycker ju att det räcker att markera med ord, andra tycker att krävs det så får man ta tag i armen eller nåt för att markera att nu räcker det! Själv vill jag ju in i det längsta undvika att ta tag i barnet men krävs det så måste man ju ta tag i en arm eller axel! Ja, utan att på något sätt skada barnet!!

♥ Olivia 090610 ♥
  • Svar på tråden Tycker ni det fel att ta tag i barnet?
  • Anatha

Jag ser inget konstigt att ta tag i barn när man pratar med dem. Det finns olika sätt att göra detta på. Ett kan vara att lyfta upp barenet i knät för att kunna prata eller själv sätta sig på huk och hålla i barnet för att få uppmärksamheten. Inte låsa fast men med både ord och kroppsspråk visa att man nu pratar och inte leker eller vad man nu vill göra.

• Stårschan

Allt är ju situationsberoende. Jag anser till exempel att det är en vuxens plikt att ta tag i barnet om det är utom sig av ilska och är på väg att skada någon eller något. Vissa situationer kräver fysiskt ingripande helt enkelt.

Ser DU skillnad på en tomte och en svamp??
  • pyretochbönan0809

Åh, jag var precis på väg att starta en tråd m den frågan!
    Jag har också undrat över det där för på många verkar det som att det är ren och skär misshandel att ta tag i sitt barn som en markering när man säger åt barnet. Jag är själv uppväxt med att man tar mycket i folk, både när med kramar och pussar och sen som markering. Ser inte det som fel om det inte gör ont.

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • frukarlssonn
    little squirrel skrev 2009-10-25 16:07:36 följande:
    Åh, jag var precis på väg att starta en tråd m den frågan! Jag har också undrat över det där för på många verkar det som att det är ren och skär misshandel att ta tag i sitt barn som en markering när man säger åt barnet. Jag är själv uppväxt med att man tar mycket i folk, både när med kramar och pussar och sen som markering. Ser inte det som fel om det inte gör ont.
    Jo frågan väcktes hos mig i en annan tråd här på fl där en del anser att man ens inte ska ta tag i armen för att markera. Jag menar det görs ju t.o.m på dagis om det är ett barn som går bärsärkagång. Då räcker inga ord, då måste man ta tag i armen för att barnet ska stanna upp och lyssna på en vuxen.
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • pyretochbönan0809

*puffar på för att för läsa flera åsikter*

Tydligen är man inte tillräckligt pedagogisk om man tar i barn...vad jag förstått iaf.

• konkelbär

Skiter totalt i vad folk tycker. Jag tar tag i min dotter, men aldrig så att det skulle göra ont eller så att hon skulle kunna uppleva rädsla utav det.

• mona83

Jag tycker självklart att man ska få göra det. Så länge man gör det på ett okej sätt.
    Tex lyssnar inte barnet när man försöker prata med barnet måste man ju göra dte för att barnet kanske ska lyssna, man hoppas ju iaf att dom gör det då

• mamman2008

Nej de e inte fel.. ibland behövs de.. barn ska lära sig hyfs....

• pyretochbönan0809

Hm....hade vart intressant om "moraltanterna" här på fl hade svarat...

• Lillefotan

Självklart får man ta tag i sitt barn! Ibland krävs det faktiskt och jag har väldigt svårt att tro att det finns föräldrar som aldrig gör det. Jag gör det för att markera ibland, men framförallt om barnet är arg och försöker gå ifrån mig när vi ska prata för att samtalet kanske känns obekvämt. Vad ska man göra då? Jaga barnet för att kunna prata med det? Snacka om att tydligt visa vem det är som bestämmer då!

Svar på tråden Tycker ni det fel att ta tag i barnet?