• vildamar

hur mycket får man i förädrapenning om..

man pluggar heltid och har vanlig studiemedel och tar inga lån från csn? planerar barn i slutet av studierna.. jag kommer att vara tjänstledig från mitt arbete där jag tjänar ca 350 ooo/året. känns surt om man får lägsta nivå eller hur det nu blir?

• Svar på tråden hur mycket får man i förädrapenning om..
  • Carisma95

Har du en fast tjänst i grund och botten, studerar med minst CSN-bidraget och inte har några glapp mellan arbete-studier-arbete/föräldraledighet, så är din tidigaer inarbetade SGI skyddad. Dvs du får FP baserad på din tidigare inkomst.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • vildamar

hmm...är föräldraledig nu och kommer inte att ha ngt glapp men jag har ju inte skyddat mitt sgi efter att mitt barn blev 1 år så dågäller väl inte det...?

• Mrs Cykel

Från 1-årsdagen måste du ha inkomst 5 dagar/v för att skydda din sgi. Det kan vara inkomst för jobb eller csn.

Vad menar du med att inte ha något glapp? Har du inkomst alla dagar?

• Carisma95
    vildamar skrev 2009-10-25 16:49:33 följande:
    hmm...är föräldraledig nu och kommer inte att ha ngt glapp men jag har ju inte skyddat mitt sgi efter att mitt barn blev 1 år så dågäller väl inte det...?
    Har du varit föräldraledig på heltid, men inte tagit ut minst 5 dagar FP, så har din SGI blivit nollad. I så fall får du bara 180 kr/dag.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • vildamar

jag menade bara att jag är förädraledig tills studierna börjar men det var ju inte intressant ju...synd att jag inte tänkt på att skydda sgin efter att sonen fyllt 1 år...det blev hastigt bestämt att jag ska plugga.har fast anställning..

• vildamar

blääh! får bara skylla mig själv...

• Mrs Cykel

Jag känner igen det där. Man kan inte tänka på allt... Själv hamnade jag på lägstanivån när jag fick min dotter eftersom jag passade på att plugga en kort period utan CSN.

Nu väntar jag nr 2 och ska verkligen försöka följa alla regler, men det är ju inte det lättaste...

Svar på tråden hur mycket får man i förädrapenning om..