• Lacrima

Stort eller litet E på Er/er?

Sitter och filar på en arbetsansökan. Funderar på då man skriver "er", bör jag skriva det med litet eller stort E? Har i mina tidigare ansökningar gjort lite olika, i vissa har jag skrivit med stort i andra med litet. Vad anser ni vara bäst? Alltid intressant att få läsa andras åsikter!

• Svar på tråden Stort eller litet E på Er/er?
  • Lola Jämtland

Jag vet inte om det är korrekt men jag skriver med stort E för det ser finare ut.

• Lacrima

Okej.
    Fler som har åsikter?

Måste vidare fråga....
    Låter det dumt att skriva: "...och erfarenhet av denna typ av arbete..." Kan man skriva det på något bättre sätt? Vill verkligen ha detta arbetet som jag ska söka.

• Aquilon

Tror inte det är korrekt svenska att sätta en stor bokstav. Söker man jobb som sekreterare eller svensklärare så kanske det inte är någon höjdare med andra ord. Men visst "ser" det finare ut i skrift, det håller jag med om. Själv skulle jag dock bara använda det om det gällde brev till hovet eller liknande.

• Ulli

Ni och Er skriver man med stor bokstav när det är ett formellt brev.

Hur har du skrivit?
    Man brukan börja en ansökan med att ange anledningen till varför men skriver.
    Ang: Arbete som ..........................

Jag skriver till Er med anledning av ...........(här kan man ange källan var man fått nys om jobbet).............
    Sen skriver du vad du jobbat med senast och vad dina huvudsakliga uppgifter var/är.
    Sen skriver du varför du söker tjänsten.
    Sist en lite personlig pres. tex jag är flexibel, jag är inte bara en utmärkt jurist, jag är även en ovanligt social person, jag kommer att bli en tillgång för er firma bla bla bla.

Till ansökan bifogas curriculum vitae och kopior av intyg och betyg.

• Emis04

För mig är det en självklarhet att skriva Er, Ni odyl. med STOR bokstav i ett brev, tex. ett personligt brev, ser ju så mycket mer "korrekt" ut...

• Alers

enligt den senaste stavningsreformen ska man skriva med litet e. annat är alltså direkt felaktigt.

• milelisa

Stort E, läste textbehandling i skolan, å då fick vi lära oss å skriva platsansökningar!!

• Danbala

Inte stort, det ser apfånigt ut och är inkorrekt.

• annca

Jag tycker, fast det är bara högst subjektivt, att er med stort E används när man riktar sig till en enskild person man skulle ha niat,men om man avser fler pesoner, eller et företag kollektivt, skulle jag skriva med litet...

Brukar undvika formuleringar sådana formuleringar för att slippa problemet...

Svar på tråden Stort eller litet E på Er/er?