Ja frågan är hur det är med snö runt jul... det kan ju vara lite av ett lotteri, och det var väl det som var kravet?
Vill man vara säker på att få snö, och inte bara till att åka på utan även njuta av utanför stugknuten (det vackra på träden o.s.v), så ska man nog ta sig längre norrut.
Förhoppningsvis fixar de snö med hjälp av snökanoner MEN då kan man inte vara säker på att de har någon pulkabacke öppen. De satsar i första hand på att få snö till backarna (alpin åkning).
Mitt tips är att titta på snorapporten.se/
Där ser du vilka ställen det finns och när de beräknas öppna för säsongen. Om det sedan blir så är ju en annan sak. Vissa år är det kallt veckovis före jul och det kommer mängder med snö, andra år är det ju tvärtom...
Där kan du förresten klicka på "Barnområde" och sålla bort de som inte har det. Jag antar att de med barnområde menar pulkabacke, för grön=mycket lätta backar (för barn och nybörjare) finns överallt.
Sen tar du kartor.eniro.se/ och väljer vägbeskrivning där du kan skriva in er adress och vart ni ska och se hur långt det är och hur lång tid det beräknas ta att köra. (eller helt enkelt skriva in Branäs, eller vad det nu är som man vill veta var det ligger)
För det beror ju självklart var i Småland ni bor. Bor man långt västerut kanske Branäs blir lika långt som till Romme Alpin i Borlänge, medan östra alternativ kan vara närmare om man bor långt österut i småland...
Sen tror jag inte alltför små ställen har stuguthyrning. Det får man förståss också kolla.