• Kråkfot

Hur mycket vatten SKA man dricka om dagen?

och hur ofta är "normalt" att behöva gå och kissa.
    En konstig fråga kanske men jag kom just på att jag faktiskt inte vet:S

• Svar på tråden Hur mycket vatten SKA man dricka om dagen?
  • Kråkfot
    pussgurkan86 skrev 2009-10-25 20:16:35 följande:
    2 L
    WHAT:S?!
    Stämmer det verkligen, isåf har jag verkligen druckigt för lite hela mitt liv:S
  • pussgurkan86
    Kråkfot skrev 2009-10-25 20:19:08 följande:
    WHAT:S?!Stämmer det verkligen, isåf har jag verkligen druckigt för lite hela mitt liv:S
    man bör göra det, tror dom flesta dricker för lite vatten faktiskt.
  • Kråkfot
    pussgurkan86 skrev 2009-10-25 20:20:08 följande:
    Okej, det kanske är dax att börja med det, jag dricker knappt en liter i veckan:P
  • Applebaum

Man ska få i sig ungefär två liter om dagen, men det betyder ju inte att man måste dricka två liter. Man får ju i sig vätska genom maten man äter och så vidare. Om du inte känner dig uttorkad så får du nog i dig tillräckligt. Att dricka för mycket vatten är inte bra det heller.

• Ripper500

Som tidigare sagt så runt 2 liter vatten. Dock mer på sommaren då det är varmt, eller mer när du tränar.

• Kråkfot

Jag hittade en kul vattenkalkylator och enligt den ska jag dricka 1,6 liter vatten/dag:S
    Jag dricker möjligt vis 3 dl om dagen och det är inte varje dag men jag har klarat mig ganska så bra utan allt vatten?

• Trill
    Kråkfot skrev 2009-10-26 10:43:36 följande:
    Jag hittade en kul vattenkalkylator och enligt den ska jag dricka 1,6 liter vatten/dag:SJag dricker möjligt vis 3 dl om dagen och det är inte varje dag men jag har klarat mig ganska så bra utan allt vatten?
    3 dl om dagen? Dricker du ingenting? Ingen juice, mjölk, te etc?
  • After Forever

Jag dricker nog mer än 2 l om dagen då jag dricker mycket te, får springa på toa hela tiden om dagarna.

• Kråkfot
    Trill skrev 2009-10-26 12:02:18 följande:
    3 dl om dagen? Dricker du ingenting? Ingen juice, mjölk, te etc?
    Dricker väll lite o´boy på morgonen och lite mjölk till maten, så om man räknar med det som inte är vatten också skrapar jag nog ihop till 7 dl
  • Trill
    Kråkfot skrev 2009-10-26 12:18:06 följande:
    Dricker väll lite o´boy på morgonen och lite mjölk till maten, så om man räknar med det som inte är vatten också skrapar jag nog ihop till 7 dl
    Ja men då så

Mjölk, oboy etc (alla drycker) består nästan bara av vatten
    (Ex består mjölk av över 90% vatten).

Tänk att du behöver en viss mängd vätska om dagen istället för vatten så blir det lättare att räkna.
    En stor del av maten består också av vatten.
  • Kråkfot
    Trill skrev 2009-10-26 13:03:02 följande:
    Ja men då så Mjölk, oboy etc (alla drycker) består nästan bara av vatten (Ex består mjölk av över 90% vatten). Tänk att du behöver en viss mängd vätska om dagen istället för vatten så blir det lättare att räkna.En stor del av maten består också av vatten.
    Men jag dricker ju ändå ganska mycket för lite:S
  • lennartsdotter

Det beror på kön, hur mycket du väger, hur fysiskt aktiv du är, om du ammar osv.

Generellt sett kan man säga att 1,5 l/dag är fullt tillräckligt för en icke fysiskt aktiv kvinna och 2 l för en icke fysiskt aktiv man.

Det har gått troll i det här med att dricka vatten de senaste åren. Folk går omkring och suger på en flaska vatten mest hela tiden. Kan tyckas harmlöst men för iaf kvinnor kan ett för högt vätskeintag leda till problem med inkontinens. Dricker man sedan överdrivet mycket vatten kan man laka ur kroppen på viktiga mineraler.

Så vi kan säga att grundbehovet är 1,5 l vätska/dag (runt 7 glas) för kvinnor och 2 (runt 10 glas) för män. Självklart då inräknat all vätska vi får i oss.

• peter200

En bra idé för korrekt vätskeintag är att dricka då man är törstig.

Att man måste dricka mer än så, och att törsten inte går att lita på gäller endast under extrema förhållanden. Inte något som vi råkar utför dagligen.

• Eisa
    pussgurkan86 skrev 2009-10-25 20:20:08 följande:
    Jag tror dom flesta dricker för mycket vatten. Tjejer som snuttar på vattenflaska dagarna i ända.
  • Eisa

För att svara på TS: Skitsamma, så länge du mår bra så dricker du tillräckligt.

• Agapi

Precis som andra säger så får man i sej betydligt mer än man tror genom maten. Dricker man andra grejer så får man ju i sej massa vättska där oxå. Att dricka förmycke sätter stor press på njurarna och de är inte bra. Drick när du är törstig helt enkelt, tänk kanske lite extra på de om de är varmt eller du tränat hårt.

Titta när du kissar är de väldigt mörkt har du druckit för lite, är de helt ofärgat har du druckit för mycke.

Svar på tråden Hur mycket vatten SKA man dricka om dagen?