• Mysgos

Vad är egentligen poängen med att ställa om klockan i tid och otid??

Innan jag hade barn så tänkte jag inte så mycket på det här med att man ställde om klockan till sommartid och vintertid.
    Men sen barnen kom så har det hela blivit betydligt mer komplicerat!
    Det är krångligt att få ett litet barn att helt plötsligt ändra sin dygnsrytm en timme åt ena hållet och sen en timme åt andra hållet några månader senare igen. Det tar nästan en vecka innan vi är helt i takt igen och under den veckan känns det som man går i koma innan det rättar till sig igen.

Jag förstår verkligen inte poängen med att hålla på att ställa om klockan hela tiden. Förstår om man behövde göra det förr i tiden när de var mer beroende av ljuset utomhus, men nu i moderna tider är det väl egentligen ingen som bryr sig så mycket om ifall det är ljust en timme längre ute? Är det verkligen det?
    Och varför fortsätter vi med det här tramset att ställa om klockan??

Vore det inte enklast för alla om vi hade samma tid jämt, året om??

• Svar på tråden Vad är egentligen poängen med att ställa om klockan i tid och otid??
  • Anatha

Jag har inte barn men håller fullständigt med det jag tycker det är trams.

• Xgirl83

Det var inte "förr i tiden" man började med sommartid, utan 1980. Men jag håller med om att det är irriterande när man har barn.

• Anatha

Min sambo sa något om att man sover bättre om man har sovtider som är anpassade hur solen går upp och ner och det låter ju logiskt. Men gör denna timme något egentligen?

• Ventress

Helt meningslöst nu när man har barn. Det var kanske ok då man faktiskt fick "sovmorgon" en dag eller två, tills allt var som vanligt igen. Nu får man ju bara gå upp ännu tidigare - 6.30 i morse - och dagen blir oändlig.

• Sencha

Syftet är att bättre utnyttja de timmar det är dagsljus. Under sommartid går solen annars upp så tidigt att man har dagsljus innan folk är vakna, vilket anses vara slöseri, typ.

0401 & 0807
  • Sencha
    Fördelar [redigera]

Den huvudsakliga fördelen med sommartid är att man utnyttjar dygnets ljusa timmar bättre. Eftersom ytterst få människor är uppstigna på morgonen då solen går upp i juni, "senarelägger" man solens uppgång genom att flytta fram klockan en timme. Däremot är betydligt fler människor vakna på kvällen då solen går ned, och får därmed i och med sommartiden en extra ljus timme under den vakna delen av dygnet.

Sommartid anses även öka den ekonomiska verksamheten i ett land, inte minst i detaljhandeln och restaurangbranschen. Människor stannar helt enkelt längre på restauranger och dylikt när det är ljust länge på kvällen. Dessutom kan man arbeta längre under eftermiddagarna/kvällarna, och ändå komma hem före mörkrets inbrott.

Slutligen har det hävdats att det är en energisparande åtgärd, eftersom fler människor är vakna under den ljusa delen av dygnet, och dessa då inte behöver ha lampor tända i lika stor utsträckning. Det här är däremot omdiskuterat, och några större undersökningar har faktiskt inte gjorts i Sverige, trots att det var ett stort argument när sommartiden infördes. [4] Viss amerikansk forskning tyder på att det kan röra sig om en energibesparing som är i det närmaste försumbar. [5] [6]

Nackdelar [redigera]

En nackdel är att man måste ställa om alla klockor två gånger om året. Ett speciellt problem inställer sig just kring det klockslag då skiftet ska ske. När man övergår från normaltid till sommartid förlorar man plötsligt en timme på dygnet, och när man återställer normaltiden efter sommartiden kommer samma klockslag två gånger. Det blir en mängd praktiska problem, som kräver speciella övergångsbestämmelser. Det kan till exempel röra sig om beräkning av övertid, hur man ska ersätta obekväm arbetstid och beräkna den obligatoriska minsta vilotid som gäller enligt lag eller kollektivavtal för vissa sysselsättningar. I tidskritiska situationer på hösten, då man måste veta under vilken av den dubblerade timmen, som en viss händelse inträffade måste man ha specialbestämmelser för exempelvis stämpelur och registering av händelser.

I varma länder med mycket luftkonditionering kan elbehovet öka av sommartid då det är varmare på kvällen än morgonen. Det är en anledning till att få varma länder har det, och det har påpekats i Florida som funderar på att överge sommartid.

Tidskillnaden mot länder utan sommartid eller södra halvklotets sommartid blir svårare att räkna ut. Ännu svårare blir när man ofta inte kan komma överens mellan grannländer om datum för omställning. Inom Europa har man numera samma datum (men inte förr). Likaså inom Nordamerika. I Sydamerika gäller dock att Brasilien inte har samma datum som sina sydliga grannländer, och inom Australien och gentemot Nya Zeeland har man olika datum. I Mellanöstern varierar datumen också. Ett exempel på problem var när Sveriges Television1990-talet fick ställa in en direktsändning från Storbritannien med kort varsel, för att man missuppfattat tidsskillnaden av detta skäl.[källa behövs] Under andra världskriget använde Storbritannien dubbel sommartid, medan USA hade sommartid hela året, det vill säga de bytte tidszon en timme.

Den biologiska klockan ställs inte om på kommando, och under de första dygnen på sommartiden kan man vara morgontrött och mindre effektiv i arbetet; på kvällen kan man ha svårt att somna och blir ännu mindre utsövd påföljande dag. Vid höstomställningen uppstår liknande problem: man vaknar för tidigt på morgonen och blir kvällstrött. Detta uppges vara särskilt besvärande för personer med olika sömnstörningar och kan resultera i nedsatt förmåga och i vissa fall ökat behov av medicinering.

sv.wikipedia.org/wiki/Sommartid
    0401 & 0807
  • jaghopparhögt
    Sencha skrev 2009-10-25 21:12:38 följande:
    Syftet är att bättre utnyttja de timmar det är dagsljus. Under sommartid går solen annars upp så tidigt att man har dagsljus innan folk är vakna, vilket anses vara slöseri, typ.
    Jo vad de motiverar det på vet jag sen tidigare men det känns ändå ganska onödigt.
  • Mysgos

Jag tycker det är synd att man inte lyssnade på bönderna 1916 då de införde sommartid på prov ett år men när bönderna klagade så tog de genast bort det igen. Sen infördes det 1980 och sen 1995 har vi samma sommartidsperiod som hela EU.

Jag tycker det suger!! Visst är det så att det blir ljusare nu ett par veckor framåt, men snart är det lika mörkt igen när man går upp och lika mörkt när man kommer hem - då kvittar ändå det här med vintertiden.

• Sencha
    Mysgos skrev 2009-10-25 21:24:01 följande:
    Jag tycker det är synd att man inte lyssnade på bönderna 1916 då de införde sommartid på prov ett år men när bönderna klagade så tog de genast bort det igen. Sen infördes det 1980 och sen 1995 har vi samma sommartidsperiod som hela EU. Jag tycker det suger!! Visst är det så att det blir ljusare nu ett par veckor framåt, men snart är det lika mörkt igen när man går upp och lika mörkt när man kommer hem - då kvittar ändå det här med vintertiden.
    Fast det är ju vintertid som är NORMALTID. D.v.s. om vi inte hade sommartid så skulle vi ha vintertid hela året.
    De ljusa sommarkvällarna skulle ta slut en timme tidigare annars
    0401 & 0807
  • Mysgos
    Sencha skrev 2009-10-25 21:25:51 följande:
    Fast det är ju vintertid som är NORMALTID. D.v.s. om vi inte hade sommartid så skulle vi ha vintertid hela året.De ljusa sommarkvällarna skulle ta slut en timme tidigare annars
    Jo, visst är det så. Men just nu så upplever ju alla svenskar att det blev lite ljusare igen när vi kommer hem från jobbet och det kan ju upplevas som positivt så här års.
    Men det varar ju så kort tid.

Dessutom jag som har småbarn har inte märkt någon skillnad på ljuset på sommartiden heller, det är lika ljust kl 4 som kl 6 när man ska gå upp med lillen...
  • Sencha
    Mysgos skrev 2009-10-25 21:29:06 följande:
    Jo, visst är det så. Men just nu så upplever ju alla svenskar att det blev lite ljusare igen när vi kommer hem från jobbet och det kan ju upplevas som positivt så här års. Men det varar ju så kort tid.
    Är det inte tvärtom? Att nu blir det plötsligt mörkt tidigare..?
    Mysgos skrev 2009-10-25 21:29:06 följande:
    Dessutom jag som har småbarn har inte märkt någon skillnad på ljuset på sommartiden heller, det är lika ljust kl 4 som kl 6 när man ska gå upp med lillen...
    Fast det är väl en ytterst kort del av sommaren som solen går upp så tidigt...?
    0401 & 0807
  • modestyclara

Jag som fick gå upp kvart i fyra i morse skriver under på att det är ett oskick med sommar- och vintertid...

• Fama123

Vi klev upp klockan 5 idag. Fast för placeboeffektens skull ställde jag inte om klockan igår utan vid frukosten idag, så det kändes inte så hemskt för det var ju egentligen kl 6. Eller hur man nu ska tänka. Det känns i alla fall bättre när man läser 06 på klockradion än 05. Dumt är det i alla fall, ett straff för alla med småbarn som inte uppskattar sovmorgnar.

Sencha skrev 2009-10-25 21:37:57 följande:
    beror ju på var i landet man bor. Vissa ställen blir ju aldrig mörka så då är det ännu mer obegripligt varför man ska mekka med klockan.
  • Fama123
    modestyclara skrev 2009-10-25 21:42:02 följande:
    Jag som fick gå upp kvart i fyra i morse skriver under på att det är ett oskick med sommar- och vintertid...
    du får testa det där med att inte ställa om klockan...
  • modestyclara
    Fama123 skrev 2009-10-25 21:51:58 följande:
    så att den är kvart i fem? känns inte helt toppen det heller *surar och undrar varför mina barn är morgonpigga och sover sämre än nattfjärilar*
  • Mysgos
    Sencha skrev 2009-10-25 21:37:57 följande:
    Är det inte tvärtom? Att nu blir det plötsligt mörkt tidigare..?

Ja, det har du kanske rätt i. Du ser - jag märker inte ens skillnaden så för mig är det här helt meningslöst! Tycker bara det ställer till med besvär för oss som har småbarn.
    Och NEJ, det är inte särskilt kort del av sommaren som solen är uppe redan kl 4, det är den nästan hela sommaren fram till augusti.
  • Mysgos
    Fama123 skrev 2009-10-25 21:51:58 följande:
    Ja, jag hade gärna struntat i att ställa om klockan helt och hållet. Men det blir ju lite rörigt på jobb och dagis och skola om vi kommer en timme försent varje dag.
  • Fama123
    modestyclara skrev 2009-10-25 21:57:32 följande:
    så att den är kvart i fem? känns inte helt toppen det heller *surar och undrar varför mina barn är morgonpigga och sover sämre än nattfjärilar*
    Hehehe mina är inte heller sådär värst jättetrötta på morgonen... Fast ändå, kvart i fem är väl normaltillståndet om jag förstår det rätt, det är ju i alla fall bättre än kvart i fyra. Av två onda ting liksom
    Mysgos skrev 2009-10-26 08:32:27 följande:
    Ja, jag hade gärna struntat i att ställa om klockan helt och hållet. Men det blir ju lite rörigt på jobb och dagis och skola om vi kommer en timme försent varje dag.
    Nä det kan ju ställa till det men om du läste mitt tips så gällde det ju bara just den första morgonen...
Svar på tråden Vad är egentligen poängen med att ställa om klockan i tid och otid??