• Anonym

Jobbar så många dagar i rad.. Så trött. :-(

Jag är så trött. Varannan vecka så jobbar vissa av oss på min arbetsplats 8 dagar i rad. Heltid. Jag är så fruktansvärt trött. Chefen vägrar att ändra detta, och säger att passar det inte så får vi gå ner i tid.

Har pratat med facket, och det luriga är att han får lägga sådana scheman eftersom det är två olika veckor. Nu har han kommit med nya schema förslag och har lagt 10-11 dagar i rad varannan vecka!!

Detta kommer nog inte att gå igenom, men det känns som att han försöker bränna ut sin personal. När jag jobbar 8 dagar i rad så har jag 6 dagars vecka ena veckan, och ledig helgen andra.

Fattar inte hur jag ska orka...

• Svar på tråden Jobbar så många dagar i rad.. Så trött. :-(
  • Anonym

Vad står det för tider i ditt anställningskontrakt? Chefen får inte ändra det utan överenskommelse/förhandling med dig.

• Anonym

Det står inga tider på avtalet, har bara halvtid fast, men jobbar heltid nu.

Grundschemat har han lagt, och det ser ut så.. Det nya förslaget med 10 och 11 dagar irad är ett nytt grundschema han gjort som förslag..

• Fille Fjonkan

Med en sådan chef skulle jag börja se mig om efter en annan arbetsplats!

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Anonym

Fille Fjonkan skrev 2009-10-25 21:43:55 följande:

Med en sådan chef skulle jag börja se mig om efter en annan arbetsplats!
    Tro mig, jag har försökt. Tyvärr är det inte det lättaste att hitta nytt jobb.
  • Fille Fjonkan
    Anonym skrev 2009-10-25 21:44:55 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-10-25 21:43:55 följande: Tro mig, jag har försökt. Tyvärr är det inte det lättaste att hitta nytt jobb.
    Nej, det är ju inte alltid det, tyvärr. Men fortsätt leta! Och lycka till!
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Anonym

jag jobbar inom restaurang och på mitt jobb är det inte ovanligt att jag jobbar runt 18 dagar i sträck. Jag kan förstå att dig....

• Anonym

Vad är det för bransch? Är du med i facket?

Det är ok för honom att lägga så många dagar i rad om du är med på det, annars har du rätt till minst 36h(?) sammanhängande vila efter 6 dagars arbete.

Jag kommer inte ihåg exakta tider och timmar, men vet att man som anställd inom Handels har en hel del att säga till om. Vilket skumt fack du ev. är med i.

• Anonym

Det är inom handels.

Jag är med i facket, och vi har ett fackombud på arbetsplatsen också, och reglerna är sådana (enligt facket) att han tyvärr får lägga så, bara det är olika veckor. Att man inte får jobba text mån-mån, eftersom det blir hela veckan, men som i mitt fall då så får han lägga fre-fre eftersom det är olika veckor...

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-25 21:47:06 följande:
    jag jobbar inom restaurang och på mitt jobb är det inte ovanligt att jag jobbar runt 18 dagar i sträck. Jag kan förstå att dig....
    Men herregud.. hur orkar du det???
  • Anonym

Ja, det går ganska bra =). Nu var det ett tag sedan det blev så många dagar. Nu ligger det runt en åtta-elva dagar. Jag har vant mig. Nu känns det hel konstigt att vara hemma i ett par dagar....

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-25 22:05:26 följande:
    Ja, det går ganska bra =). Nu var det ett tag sedan det blev så många dagar. Nu ligger det runt en åtta-elva dagar. Jag har vant mig. Nu känns det hel konstigt att vara hemma i ett par dagar....
    Men jobbar du heltid då? Har du något liv?

Förlåt. haha. Jag känner att jag orkar INTE jobba 8 dagar i rad varannan vecka.. jag är helt slut efter att ha gått såhär i ett halvår...

När jag gick på timmar kunde jag lätt jobba flera dagar i rad, men då kunde det ju gå några dagar som man inte fick jobba också.. Nu har jag ju så här schemalagt hela tiden, och jag känner mig helt slut.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-25 22:02:31 följande:
    Det är inom handels. Jag är med i facket, och vi har ett fackombud på arbetsplatsen också, och reglerna är sådana (enligt facket) att han tyvärr får lägga så, bara det är olika veckor. Att man inte får jobba text mån-mån, eftersom det blir hela veckan, men som i mitt fall då så får han lägga fre-fre eftersom det är olika veckor...
    Man får inte jobba 10-11 dagar i sträck enligt eureglerna. Veckoarbetstiden får inte överstiga ett visst antal timmar under en 4 mån period.
    Vi har också vecko bryt på fredagar men får ändå inte jobba mer än max 6 dagar i sträck.
Svar på tråden Jobbar så många dagar i rad.. Så trött. :-(