• tiinaaaa

Min 2-månaders har en knöl bakom örat =(

Jag har nyligen upptäckt en i stort sätt stenhård knöl, stor som en ärta bakom min dotters högra öra!!!!!
    Den är inte flyttbar, men hon verkar heller inte känna av den när man tar på den. Kan det vara någon ofarlig broskknöl kanske eller något annat..? OROLIG!

• Svar på tråden Min 2-månaders har en knöl bakom örat =(
  • Jamieolivia

Vår dotter fick en knöl på liknande sätt, men doktorn sa att det var lymfkörtlar som hade svllt upp eftersom hon varit förkyld. Hon får dem ännu av och till. Ring till vårdcentralen och prata med dem.

• Mammatillmini2008
    Upptäckte också små knölar bokom min sons öron och tog upp det med läkaren när vi var där på 10 månaderkontroll och hon sa med att det var lymfkötlarna som hade svulnat upp under en förkylning och att dom kunde vara svullna i upp till 6 månader, men självklart ska du ringa till din BVC och fråga dom om råd!
  • tiinaaaa

Lymfkörtlar, hur känns de?
    vi var på två-månaders kontroll förförra veckan och den läkaren pratade något om brosk, och att han inte alls visste vad det var, bara att vi skulle ha koll på den så att den inte växer, vilket jag tycker är svårt att säga om den har gjort eller inte

• Mattilda

min dotter har en med..och vi fickgöra ultraljud etc..det är en bencysta som är helt ofarlig..man brukra ha såna på olika delar av kroppen men just för att den satt på huvudet gjorde att den syndes mer.

Det kunde även vara en körtel som också är ofarlig men för vår del var det en bencysta.

Prata med din bvc sköterska nästa gång..det var hon som skicka remiss för att kolla upp den.

• Mattilda

jösses vilken stavning men mitt tangentbord är knas :)
    körtlar är rörbara men inte bencystor så känns det som den sitter fast är det nog samma som vår dotter.

och som din läkare sa..se bara till att den inte växer

• tiinaaaa
    Mattilda skrev 2009-10-26 08:38:02 följande:
    min dotter har en med..och vi fickgöra ultraljud etc..det är en bencysta som är helt ofarlig..man brukra ha såna på olika delar av kroppen men just för att den satt på huvudet gjorde att den syndes mer. Det kunde även vara en körtel som också är ofarlig men för vår del var det en bencysta. Prata med din bvc sköterska nästa gång..det var hon som skicka remiss för att kolla upp den.
    Det låter lite mer som att den passar in på min dotter i och med att hennes knöl är så pass hård. Men hur får de göra med sådanna? Ta bort dem eller försvinner de av sig själva?
  • inteän

Mitt tips är att ringa BVC eller sjukvårdsrådgivningen o fråga, de har medicinsk kompetens till skillnad från de flesta här.

• Mattilda

dom låter den bara vara..iom att huvudet växer så "försvinner" den själv ( blir icke synbar,kännbar)

Inteän : hon har ju redan pratat med bvc som också sa så länge den inte växer.
    jag berättar bara vad det var vår dotter har. som jag sa tidigare.

• inteän
    Mattilda skrev 2009-10-26 09:40:49 följande:
    dom låter den bara vara..iom att huvudet växer så "försvinner" den själv ( blir icke synbar,kännbar) Inteän : hon har ju redan pratat med bvc som också sa så länge den inte växer. jag berättar bara vad det var vår dotter har. som jag sa tidigare.
    Mattilda: Det var inte min avsikt att låta negativ mot dig eller någon annan på något sätt, det är ju bra att kunna få respons från andra om liknande saker, dock tycker jag alltid att det är viktigt att komma ihåg att de flesta här (mig inkluderad) har ingen medicinsk utbildning/kunskap och kanske bara erfarenhet från ett eller några få barn. Hör gärna på FL eller med vänner o bekanta, men jag tycker att det är viktigast om man är orolig att man kontaktar folk som har medicinsk kunskap och går vidare med det där och står på sig om man fortsätter vara orolig, frågar flera och frågar om.

Jag hoppas att TS:s dotter mår bra och att knölen är ofarlig och förhoppningsvis försvinner. Men det är bara min förhoppning, jag har ingen kunskap.
  • tiinaaaa
    inteän skrev 2009-10-26 09:48:42 följande:
    Mattilda: Det var inte min avsikt att låta negativ mot dig eller någon annan på något sätt, det är ju bra att kunna få respons från andra om liknande saker, dock tycker jag alltid att det är viktigt att komma ihåg att de flesta här (mig inkluderad) har ingen medicinsk utbildning/kunskap och kanske bara erfarenhet från ett eller några få barn. Hör gärna på FL eller med vänner o bekanta, men jag tycker att det är viktigast om man är orolig att man kontaktar folk som har medicinsk kunskap och går vidare med det där och står på sig om man fortsätter vara orolig, frågar flera och frågar om. Jag hoppas att TS:s dotter mår bra och att knölen är ofarlig och förhoppningsvis försvinner. Men det är bara min förhoppning, jag har ingen kunskap.
    ..det lär du nog kunna svara till minst 50% av alla inlägg här på familjeliv i såfall... Precis som Mattilda sa så har jag redan pratat med en läkare - som inte visste vad det kunde vara. Det är ju inte så att jag ställer en diagnos på min dotter för att jag söker råd och tips från andra här. Jag ska till BVC i övermorgon och ska då be om en remiss till en (förhoppningsvis) annan läkare.
  • inteän
    tiinaaaa skrev 2009-10-26 10:59:58 följande:
    ..det lär du nog kunna svara till minst 50% av alla inlägg här på familjeliv i såfall... Precis som Mattilda sa så har jag redan pratat med en läkare - som inte visste vad det kunde vara. Det är ju inte så att jag ställer en diagnos på min dotter för att jag söker råd och tips från andra här. Jag ska till BVC i övermorgon och ska då be om en remiss till en (förhoppningsvis) annan läkare.
    tiinaaaa, det var inte min mening att vara negativ på något sätt till din fråga eller något av svaren och jag är ledsen om det uppfattades så. Jag förstår till fullo din oro över knölen, jag hade varit lika orolig själv. Jag menade absolut inte att du (eller någon annan här) ställer diagnos på din dotter.

Jag tycker (men det är ju bara vad jag tycker, du har självklart all rätt i världen att bortse från min åsikt) att du gör helt rätt som pushar på på BVC och vill ha ett andra utlåtande från en läkare.

Jag hoppas som sagt att knölen är ofarlig och försvinner snarast.

Lycka till!
Svar på tråden Min 2-månaders har en knöl bakom örat =(