• Puff Mummy

MVC i Stockholm - Mama Mia Karlaplan el Barnmorskorna i Gamla Stan??

Hej. Är i v 5+3 och står och velar vilket MVC jag ska välja. Det har skrivits en del negativt om Mama Mia Karlaplan här på FL har jag sett. För mig ligger det bättre till, men jag undrar om någon kan berätta mer om den negativa kritiken?

Varför ska man välja det ena eller andra???

Någon som har bra svar till en villrådig Puff Mummy???

• Svar på tråden MVC i Stockholm - Mama Mia Karlaplan el Barnmorskorna i Gamla Stan??
  • vår andra

Jag har valt Barnmorskorna i Gamla Stan denna graviditet.

Gick hos Mama Mia Karlavägen under min förra graviditet och det var under all kritik, det var ingen mödravård dem bedrev mot mig inte. Har aldrig blivit så kränkt i hela mitt liv så jag skulle aldrig sätta min fot där något mer ens under pistolhot

Jag vill inte gå in på vad som hänt exakt, men när dem medvetet vet om ens komplikationer och ändå inte ger mig vård under den sista månaden av min graviditet då går gränsen. För min del så borde dem har en prick i registret hos HSAN för länge sedan, men jag har av naturliga skäl inte riktigt haft ork att itu med detta.

Givetvis så är ditt val fritt, men skulle jag råda dig så vet du i alla fall min åsikt

• vår andra

*av HSAN* ska det stå, inte hos HSAN.

Ni förstod säkert det själva, men jag ville bara förtydliga

• bluecat

Oj..jag tycker tvärtom att Mama Mia Karlavägen är helt underbara...hmm..

• GrönPaprika

Även jag går hos MM karlavägen, och har en superbra barnmorska (ock en okomlicerad graviditet än så länge som tur är, så jag har inte behövt sätta dem "på prov" ).

Jag tror att om man trivs eller inte mer beror på vilken barnmorska man har/hamnar hos än vilken MVC man väljer, man kan ha tur och otur på de flesta ställen (och sen finns det säkert dåliga bm här och var, kanske fler på vissa ställen än andra). Varför inte testa på nåt av ställena, om du inte tycker det känns bra kan du ju rätt enkelt byta bm och/eller mvc?

• One Love

Jag går hos Mamamia på Karlavägen och har bara positiva erfarenheter.
    Fick en mysig bm som var mycket förstående och hon anser att alla kvinnor är olika och har olika behov. Hon pratade inte enbart med mig under inskrivningen utan ville även att min sambo skulle vara delaktig.
    Jag är mycket nöjd!
    Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Barnmorskorna i Gamla Stan.

Lycka till!

• Puff Mummy

Hej och tack för alla råd ni har delat med er.

Det är tyvärr lite svårt att bilda sig en uppfattning om Mama Mia Karlaplan eftersom de som säger att Mama Mia är dåliga ofta inte ger mer information än så. Jag har hört att många har blivit kränkta, men beror det på att de har förväntat sig något och inte fått det, att de har blivit förolämpade eller att de har bett om saker och inte blivit tagna på allvar? Eller att besökstiderna har blivit försenade? Är själva vården undermålig eller är det okänslig personal? Får inget grepp riktigt.

Försenade besökstider kan jag ta, likaså att jag förväntas själv driva vissa frågor. Men rent slarv eller nonchalans (dvs att de inte följer upp konstiga värden och så) vill jag absolut inte vara med om. Annars har jag inte så höga krav. Känner inte att jag behöver någon som tar hand om mig, bara att någon kollar att allt står rätt till.

Hur är föräldrakurserna på respektive ställe?

Jag har hittills inte hört något dåligt om Barnmorskorna i Gamla Stan, så jag kanske ringer dem ändå - även om de ligger åt helt fel håll.

• Sara84

Hej!

Jag kan inte göra annat än att rkeommendera Mama Mia på Karlaplan. Jag hade till en början en Bm där personkemin inte stämde överens, bytte då och fick verkligen en underbart söt barnmorska (som tyvärr slutar nu den 15 oktober). Men jag vet flera som går där och som sagt är nöjda.

Och ja, väntetiderna kan ibland bli långa, men det kan jag precis som du TS ta.
    Att man förväntas driva vissa fårgor själv är en självklarthet. Så är det väl alltid
    Jag har inte märkt av vare sig slarv med koll av värden eller uppföljning av dessa, snarare tvärtom. Har aldirg stött på en mer noggran MVC, med bra läkare som hjälpte mig igenom en sjukskrivning som till en början inte skulle blivit godkänd. Har haft deras fulla stöd hela tiden.

Vad beträffar föräldrautbildning så har i alla fall Mama Mia en "förlossnings förberedande kurs" som omfattar 3 * 3 timmar. En barnmorska som föreläser om vad som händer i kroppen vid förlossningen, alla olika skeden samt smärtlindring. Kanon kan jag bara säga!

Jag har ju haft både negativa och positva erfarenheter av Mama Mia, men i slutändan har de alltid varit hjälpsamma och gjort det mesta möjliga av situationen för att man ska trivas med sin mödravård där. I alla fall i mitt fall.

Hoppas du blir lite klokare!

Mvh, Sara v36

• vår andra

Jag har som du vet en väldigt negativ bild av Mama Mia Östermalm. Jag kände att jag blev sämre behandlad enbart pga att jag inte tillhör sociteten som bor på Östermalm och har gott om pengar, det kändes faktiskt så.

Att först stå och ringa på klockan nere i entrén i en halv evighet var inget ovanligt
    Att bli bemött av en grinig receptionist i telefon som inte visste något om någonting var inte heller ovanligt.

Min BM skrev medvetet in fel vären i min journal, förljde ínte upp mina komplikationer utan lade bara det ansvaret på någon annan och när jag inte fick någon BM kontroll på 4 veckor då tappade jag den lilla gnutta förtroende jag hade kvar till Mama Mia
    Vill du har vård så välj en annan MVC är mitt bästa tips jag kan ge dig!

Föräldrautbildning har dem ingen, utan dem har en förlossningsförbredande föreläsning i en aula på åsö Gymnasium. När vi gick så var vi väl ca 100 par, jag gick aldrig klart kursen, vår BM satte oss i en för sen kurs i förhållande till BF datum.

Jag kan dra upp hur mycket negativt som helst om denna MVC hur illa behandlad jag har blivit, men av integritetsskäl stannar jag här.

Svar på tråden MVC i Stockholm - Mama Mia Karlaplan el Barnmorskorna i Gamla Stan??