• Norea

Lämna tillbaka köpta glasögon vid dödsfall?

När man köper dyra glasögon kan man lämna tillbaka dem, sk ångerrätt som andra varor man köper? Glasögonen är ju specialslipade och passar kanske ingen annan. Vad händer då när personen som köpt glasögonen dör två dagar efter? Kanske låter som en smågrej, men min pappa dog för en månad sen, nu kom en räkning på glasögonen till hans fru på flera tusen kronor. Han han använda glasögonen en dag.

• Svar på tråden Lämna tillbaka köpta glasögon vid dödsfall?
  • Leeloo

Det borde ju gå att lösa det. Prata med dom som sålde glasögonen.

• klocka

Jag har svårt att tro att det skulle gå ? de är ju helt oanvändbara för optikern. Det är ju skillnad med saker som kan säljas igen ? och baddräkter etc kan man ju aldrig byta.

Men kanske är han tillmötesgående och tar tillbaka bågarna, de borde ju gå att återanvända!?

• nattinattio

räkningen går på dödsboet och inte till hans fru...

• Norea

nattinattio. dödsboet berör ju oss.... spelar ingen roll vem som får betala känns bara onödigt.

• Sammie

Skriv inte sånt där av? Som t ex vid studielån m.m?

• klocka

Öh, sammie, hur skulle det fungera!? Vad gäller studielån är det ju staten som i sin godhet har bestämt att studielån avskrivs när man dör (dvs. vi alla betalar studieskulderna för de som dör innan de är betalda), men hur skulle det se ut om det gällde allt ? om du hade huslån, skulle då banken skriva av alla lån? Och om du är skyldig en annan privatperson pengar, skulle då han plötsligt stå för det...?

Det är ju därför man ofta rekommenderas att ta en livförsäkring om man har hus och är beroende av två inkomster.

• evelina26

Vissa optiker tar tillbaks glasögonen vid sådana fall som detta, jag jobbar själv i optikerbutik och vi gör återköp när vi kan. Sen är det dock beroende på situation och tidpunkt, om man kommer in väldigt lång tid efter dödsfallet som vissa gör så är det svårare att göra återköp. Eller som ett fall vi hade där den avlidnes vänner kom in och ville ha pengarna tillbaka, (kunden hade ingen närstående släkt) då gjorde vi inte återköp.
    Det är bara att gå in och fråga!

• Sammie

Klocka: Jag ber sååå hemskt mycket om ursäkt för att jag eventuellt förstörde din dag med mitt inlägg. Jag kom bara att tänka på när min mamma dog (tio år sedan, så minnet kan vara dåligt) så behövde vi varken betala hennes studielån ( men det har jag ju fått förklarat för mig nu ) eller andra avbetalningar eller privata skulder.

Ja hur skulle det se ut om det gällde allt..? Inte nå vidare, men nu är det ju inte jag som bestämmer här i världen ( verkar som du tror det eftersom du öser ur dig hur det skulle se ut om det var så), så du kan vara alldeles lugn.
    Öh på dig du, jag har livförsäkring och sett till om jag dör så kan min sambo bo kvar i huset utan skulder. Så nått rätt har jag gjort!!!!!!
    Förstår inte varför vissa måste hoppa in och "öha" folk.
    Gjorde ett försök att hjälpa TS, inte för att bli "idiotförklarad"

• Sicali

Sammie Kan hålla med om att det var en viss överreaktion,
    teorier måste man ju ändå få ha.

• Sammie

Tack för med hållet Sicali

Svar på tråden Lämna tillbaka köpta glasögon vid dödsfall?