• Willina

Hur serveras utpumpad bröstmjölk?

Hej, Om jag pumpar ut mjölk från mitt bröst ....kan jag förvara den i kylskåp i flaskan som min bebis ska dricka ur? Och hur ska den serveras om jag har den i kylen några timmar? Den ska vara ljummen, eller? Värmas i vattenbad?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur serveras utpumpad bröstmjölk?
  • mammapappabebis

Hej

Här har jag hittat lite info. Värm upp mjölken i varmvattenbad

Hållbarhet för bröstmjölk
    Om du inte ska använda bröstmjölken till barnet omedelbart bör du kyla den så snabbt som möjligt efter urmjölkandet. Förvara i sluten förpackning. För att förhindra bakterietillväxt ska du aldrig heller hälla ihop varm och kall mjölk utan det du häller ihop ska alltid vara kallt.

Se till att byta ut mjölkförrådet efter hand, och gör dig av med mjölk som blivit för gammal. Använd den äldsta mjölken till barnet när du tinar mjölken, så länge den inte passerat "bäst före datum".

Hållbarhetstider för förvaring av bröstmjölk
    Nedanstående gäller vid förvaring i hemmet och mjölk avsedd för ett friskt, ej för tidigt fött barn. När det gäller barn på sjukhus, följ sjukhusets rutiner.

Förvaring Temp (° Celsius) Tid Rumstemperatur 19° till 22° 10 timmar Kylskåp 0° till 4° 2 dagar Frysfack (i kylskåp) varierande, minusgrader 2 veckor Frysskåp/frysbox < - 18° 6 mån Upptinad mjölk som tidigare varit fryst
    (kan inte omfrysas)

0° - 4°
    (i kylskåp)

24 timmar källa: Ameda
  • Limefrukt

Jag brukar sticka ner en termometer i mjölken och värmer i vattenbad. När mjölken är 43 grader är den perfekt till min tjej. Hon vägrar dricka den ny-utpumpad, måste ha den varmare....

*~*~* Vilken tur att Skruttan också gillar grönt *~*~*
Svar på tråden Hur serveras utpumpad bröstmjölk?